Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

Hehe, avundas dig inte! har själv mockat då gott som dagligen, åtminstone var tredje dag, så hagen är i riktigt gott skick! Skönt! vet nog känslan att man inte skulle orka, men jag hoppas på att den torkar snabbare och blir mindre geggig på våren om man håller rent. Den är 1,3 hektar så omöjligt är det inte.. Varför de som har 15x15 meters hagar här i trakten inte mockar är mer än jag kan begripa... :( Minimal hage, halva bestående av skit och andra av intrampat hö, jävligt mysigt lixom! Dumma människor!
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

Ja, så gör vi! Fast inte släkten då, utan hyresgästerna - å kanske deras sambos. Sen ska vi grilla korv å äta ägg. Jobbet går fortare å lättare å så har man lite kul samtidigt!
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

Åh fy tusan, nä sådana förstår jag mig inte heller på! Om jag nu hade haft en sån liten hage så hade jag då mockar samtidigt som jag mockar boxen ungefär.

Hö krattar jag ut så fort det blir lite nertrampat, helt omöjligt att få upp det från leran sen annars :P
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

*hugger sista knappen*

Idag skiner solen från en klarblå himmel, lite underlättar det iaf :)
Första passet med kärrkörning avklarad och jag fick faktiskt hjälp av gubben - Tack-Tack-Tack! :bow:

Nu är det bara det andra tvåtusensexhundrafemtiofem kärrorna kvar att fylla & tömma :crazy:
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

Mina hästar är väldigt duktiga och gör allt i endast 2 stora högar. Det finns mycket grus i marken under vinterhagen så den håller sig relativt torr hela vintern. Jag tog traktorn och körde med skopan längs med marken och skrapade i det mesta så det blev inte så mycket ösande för hand. Blev 4 stora skopor totalt. Kändes faktiskt väldigt lätt i år, så ska jag göra hädanefter nu. Hagen är redan harvad, omsådd och ringvältad och det har börjat växa. Det är så skönt när alla hagarna är mockade.
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

Jag hade turen att kunna skrapa sista skorpan med traktorskopan så jag fick ihop fem skopor med dynga som jag körde undan innan tjälen släppte.

Jag kommer inte in i hagen nu med traktorn eftersom att det är för blött. Men så snart det torkat upp och jag flyttat över hästarna i sommarhagarna så harvar jag bort det sista. Skall nog så in lite oxå men måste laga ringvälten.


Men känner igen din vånda. Förr, innan vi hade traktor, så blev det att handjaga hela våren. Vi gjorde inget annat än att rafsa skit varenda helg. Gubben var guld värd då.

//Waern
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

En del av min hage har varit omockad i vinter. Medvetet för det var så knöligt just där och planen var att stänga av den biten av hagen. Här har det varit torrt i flera veckor nu så jag är ute och kör med min trogna åkgrässklippare. Den har uppsamlare och eftersom det är så torrt är det förvånansvärt mycket som den samlar upp. Framförallt höspill, marken ser nästan sopad ut. Sen kör jag åter igen med min trogna åkgräsklippare och en liten harv. Till sist krattar jag för hand men det är mest i hörnen och plockar upp lite pinnar och sten. Men det blir inte mycket handjobb inte tack var den lilla "traktorn"
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

Hej!

Jag hade min gamla pålla ute i en liten hage 4 timmar extra per dag hela vintern.. Jag tänkte att det kan ju inte bli så himla mycket att mocka, så jag sparade det till våren..

Ojojoj.. det var dumt.. Tog typ en månad att kratta upp alla skit i den lilla hagen..

Nu mockas inte vinterhagarna i nya stallet, så jag gömmer huvudet i sanden och hoppas att skiten försvinner i leran istället..

/Lavinia
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

Efter en vinter får några år sen, då jag räknade ut att det borde finnas 600:eek: skithögar, så jag håller efter numera.

600 på hela vintern? Det är nog vad mina fyra tillsammans producerar per månad :crazy:
Idag har jag mockat hage i tre timmar och känner mig som en hundraåring, ungefär...
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

KL

Hur stora hagar har alla ni som mockar (jag mockar med, så att det står härliga till...)? Och hur många hästar på denna yta? Mockar ni även sommarhagen efter betessäsongen? Och hur stor är den hagen? Funderar huruvida det är skillnad i mängden gödsel över hur stor yta man har till hästarna, alltså behovet av att mocka. Är det lika viktigt om man har 2 hästar på 5 hektar som om man har 2 hästar på 1/2 hektar? Som exempel.

Jag har en häst och en ponny på 1,5 hektar vinter hage + 2 hektar sommar hage. Känns som hyggligt stora hagar, men mockar så mycket jag orkar ändå, för att minska parasittrycket.
 
Sv: Men hur mkt dynga kan det FINNAS?!?!?

Lite svårt med dynga, men pappa hade världens bästa lösning på att plocka upp kottar, går säkert att göra om i en annan variant för att städa upp andra saker också.

De anordnade en fest där de hade lagtävlingar, de som plockade ihop flest kottar vann något pris...

Det komiska var att det inte var någon som förstod baktanken förrän efteråt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp