men jisses, behöver jag ny sadel igen nu..?

Jois

Trådstartare
jaha, red i dressyrsadeln fr 1a gången efter sommarvilan och tyckte kanske att han gick lite knackigt- jaja taänkte jag, han är väl trött och det är varmt..
Red färdigt och när jag tog av sadeln så va han ganska svettig under schabraket- förutom precis runt och nedanför manken och en liten bit bakåt där han var torr och lite "ruggad" i pälsen...:crazy:
Om jag inte missminner mig helt så är det ett tecken på att sadeln är för smal, eller har jag fel..???:confused:

Sv: men jisses, behöver jag ny sadel igen nu..?

Hästen kanske bara är sommarbetes rund och behöver gå ner lite?
Jag hade ridit barbacka ett tag och provat sadeln igen när hästen ser ut som vanligt.
Det är ju onödigt att lägga pengar på ny sadel som inte kommer passa om någon månad.

Hästen kanske bara är sommarbetes rund och behöver gå ner lite?
Jag hade ridit barbacka ett tag och provat sadeln igen när hästen ser ut som vanligt.
Det är ju onödigt att lägga pengar på ny sadel som inte kommer passa om någon månad.

Hmmm, det lilla runda han har fått sitter dessvärre betydligt mkt längre bak och lite nedanför hästen.. :D
Han är ett fullblod på 5år så han växer ju.. men samtidigt känns det ju löjligt att han växer ur en MW-bom...

Fullblod är inte så smala... De har ofta rejäla bogar och när de är ordenligt musklade ligger de flesta runt 100-110 grader enligt mina erfarenheter.

Jo, det blir ju ofta ett problem just med bogarna...:angel:
När jag köpte den senaste uppsättningen med sadlar trodde jag dock att han inte skulle hinna växa ur dem på bara ett halvår, men tji fick jag...
Men va fasen, det är väl bara att börja titta efter sadel igen då!:)

6 månader är ju evigheter! 2-3 månader räknar jag med när hästarna musklar upp sig ;)

Mitt förra fbl gick upp en bomvidd på 2 månader.. Och båda mina fbl har haft vid bom på sina sadlar, så.. Jag är inte förvånad.

Och visst är det kuuul med sadlar? :devil:

ja jo, jag fick han för 2år sen och har väl hållt på sen dess känns det som...:)
I början va det ganska roligt, men nu känner jag mig mest paranoid hela tiden!:o
Å så är det så roligt med mina stallkamrater som tror att man tappat mentaliteten fullständigt för att man kommer med nya sadlar stup i kvarten!!!:p

Ett tips är att kolla efter en sadel med omvärmningsbar bom, det blev lösningen för mig med min broiler. Nu behöver min värmas om igen och så länge så är ryggformen densamma, blir betydligt billigare i längden:)

Bra där! =)

Skulle helst vilja åka iväg till en sadelutprovare av nåt slag, men samtidigt vill jag inte bli "pålurad" den enda begagnade som funkar å vill inte köpa en ny heller...
Men kan man värma om dem så spelar det ju ingen roll om den är ny..

Varför vill du inte köpa ny? Eller är det 'inte råd' köpa ny? (Fullt förståeligt, ingen kritik).

Jag kör ju med sadelutprovare nu, och så SKÖNT. Även om hästen skulle omsätta sadlar i en rasande fart, så dels har de tre mån bytesgaranti, och sadlar köpt hos dem ger de ett BRA inbytespris för. Så nu sist t ex, när en ett år gammal dressyrsadel fick bytas ut/in, som var riden i sparsamt, ridmässigt var den 6 månader gammal, så kostade det mig ett par tusenlappar i princip, och hem kom jag med en ny.

Om jag skulle köpt och sålt privat så hade jag förlorat mycket mer, och även om jag kört på begagnade och köpt och sålt privat är frågan om jag skulle tjänat ngt. Om inte annat så att skicka tillbaka, hämta och lämna sadlar etc kostar både tid och pengar.

Men om du nu inte vill sadelmakare, så gör en utprovning hos sadelmakare? Typ 500 kr för att få veta VAD som passar är ju en ren investering, så kan du söka det beg sen? Men se till att hitta en bra sadelutprovare =)

Mest för att köpa nya sadlar är lika bra investering som att köpa nya bilar- hur man gör en brakförlust på ett par månader...!:grin:

Istället för att förlora ett par tusen varje gång så kanske man kan gå plus / minus noll- vilket för min del känns bättre..:) När man promt ska ha 2 sadlar oxå så är det ju ett par tusen x2..

Sen om sadeln kostar 20tusen eller bara 5 spelar min ingen större roll, så länge det passar och jag får tillbaka pengarna någelunda så är det ju bara en annan typ av sparande...:angel:

Varför vill du inte köpa ny? Eller är det 'inte råd' köpa ny? (Fullt förståeligt, ingen kritik).

Jag kör ju med sadelutprovare nu, och så SKÖNT. Även om hästen skulle omsätta sadlar i en rasande fart, så dels har de tre mån bytesgaranti, och sadlar köpt hos dem ger de ett BRA inbytespris för. Så nu sist t ex, när en ett år gammal dressyrsadel fick bytas ut/in, som var riden i sparsamt, ridmässigt var den 6 månader gammal, så kostade det mig ett par tusenlappar i princip, och hem kom jag med en ny.

Om jag skulle köpt och sålt privat så hade jag förlorat mycket mer, och även om jag kört på begagnade och köpt och sålt privat är frågan om jag skulle tjänat ngt. Om inte annat så att skicka tillbaka, hämta och lämna sadlar etc kostar både tid och pengar.

Men om du nu inte vill sadelmakare, så gör en utprovning hos sadelmakare? Typ 500 kr för att få veta VAD som passar är ju en ren investering, så kan du söka det beg sen? Men se till att hitta en bra sadelutprovare =)

Är inte så super på det här med sadlar har iaf en sadel som är utprovad av sadelutprovare (hur mkt det nu säger) har läst nu i efterhand att det typ bara är en 2 dagars kurs för att bli sadeutprovare men mkt längre utbildning för sadelmakare. Men kan sadelmakare även prova ut sadlar ?? och hur mkt kan dom rent utbildningsmässit ?? För har typ en sadelmakare och två sadelutprovare här i kring (vad jag vet) och ska väl leta ny asadel åt hästen sen om han kmr igång nån gång :grin:

Tja, jag har ju en sadelmakare som dessutom är utbildad av Society Of Master Saddlers i England. Och det är inte två dagar där..

Men du har helt rätt i att det är enkelt att kalla sig utprovare. Och en sadelmakare behöver inte nödvändigtvis kunna prova ut sadlar heller, så det ÄR en djungel. Och jag gick på mina minor innan jag hittade nuvarande. Fick ickepassande sadlar utprovade etc.

Men sen hittade jag 'min', och honom håller jag hårt i, och det är SÅ skönt att veta att det blir rätt, och att jag slipper allt trassel =)

Mest för att köpa nya sadlar är lika bra investering som att köpa nya bilar- hur man gör en brakförlust på ett par månader...!:grin:

Istället för att förlora ett par tusen varje gång så kanske man kan gå plus / minus noll- vilket för min del känns bättre..:) När man promt ska ha 2 sadlar oxå så är det ju ett par tusen x2..

Sen om sadeln kostar 20tusen eller bara 5 spelar min ingen större roll, så länge det passar och jag får tillbaka pengarna någelunda så är det ju bara en annan typ av sparande...:angel:

O ja, jag menade mer om det nu inte skulle hittas något beg som passade.

Jaga nlitade nuvarande första ggn typ 2004 eller ngt. Fick sadelutprovad (ny, men billig, tack sa plånboken). Den kostade 7000 kr ny, + 1000 kr i stoppningsbyte. 2007 skulle jag fått 4000 kr för den i inbyte eftersom den var köpt hos dem (högre pris, annars hade jag fått 2500 kr), men lite lägre än om den var köpt till samma häst som skulle ha ny.

4000 kr vad var den låg på beg i privatledet då, så där 'samma förlust'. Så där hade det inte spelat ngn roll. Nu bytte jag inte in utan behöll den.

Men köpte två nya, en för 15 och en för 9. Sen dog hästen. DOck kunde nya hästen ha sadlarna efter att stoppningen modifierats. Där är jag GLAD att jag tog med dem och åkte in, för JAG som ändå har rätt god koll på sadelutprovning trodde inte det skulle finnas en chans. Men efter stoppningstrolleri så voila.

Sen nu i maj var jag ju in på koll, och båda passade fint fortfarande, däremot så var herrn fortfarande aningens mindre bogfri i dressyrsadeln än hoppditon. Så vi provade ut en ny. Och jag bytte in den 'gamla'. 'Förlorade' några tusen.

Om jag skulle sålt den i privatledet, så jag hade förlorat MINST 5000 kr. 15 som ny, i nyskick men drygt ett år gammal. Hade inte fått ut mer än 10. Så där lönar det sig verkligen med inbytesdelen.

Men på begagnade, där kan det kvitta ganska mkt. Och förstår precis vad du menar med nya sadlar och värde, det är som bilar,d e RASAR i värde redan första användningstillfället. Men är ju just det prisraset jag skyddar mig emot genom att ta det via sadelmakaren. Jag funderade ett bra tag på om jag skulle köpa nya, eller leta beg. Men hade jag letat beg, så får man på det priset (för mig alltså) lägga på kostnad för omstoppning/stoppning efter hästen, och sen ett väldigt lågt inbytesvärde. Så i mitt fall var det minst förlust att köpa en ny.

Jag velar än hur jag ska göra med lillponnyn, han kommer behöav byta sadlar som andra byter strumpor. Och frågan är om jag ska prova ut så jag vet vad som passar och sen köpa - och sälja beg. Eller om hans ka få en ny som jag vet behöver bytas om tre månader, men förlora max en tusenlapp på det genom att utnyttja inbytesgarantin? Jag får räkna på det =)

joo det förstår jag, förstår även dom som provar ut sadlar själv om de känner att de kan det. Skulle inte våga prova ut en sadel själ till min häst än, kan inte så mkt om hur de ska ligga. Vet ju att de ska ligga mellan bogbladet coh sista revbent och att den såklart ska ligga i jämnvikt. Men sen är det väl lite olika hur olika märken ligger oxå har jag fattat... så det är inte lätt. de två sadelutprovare som finns här så jobbar en på en hästbutik och ska du prova ut sadel där får du inte rida med stigbyglar och får rida på en gräspältt bredvid en 90 väg :crazy: hos den andra som jag provat ut sadeln hos är väl ganska gamal så han borde ju kunna ganska mkt tkr man, där får man iaf rida med stigbyglar i sadeln och han förklarar även varför de inte passar och kände även på hästen. Så jag tror han är bra , de flesta i stallet har han men har nu fått höra av nån att han tydligen inte var så bra :crazy:
Så vet inte vad man ska tro...

Liknande trådar

Utrustning En till, men jag är lite nyfiken... Fick hem min för någon vecka sedan och har ridit ett par ggr i den och fått den att ligga bra och...
Svar
6
· Visningar
887
Senast: Gullan86
·
Utrustning Arrgh, jag ska börja med körning eller något.. *sucka* Nu har jag bryderier med valackens sadel igen. Kort resume för de som inte...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: bubbel
·
Utrustning Kort resume: 30/7 Provar ut sadel. Hästen och jag väljer en Hubertus, stoppningen byts tille xtramjuk och sadeln stoppas efter... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 262
Utrustning Igår provade jag en wintec isabell på hästen. Den låg som ett smäck! :eek: :eek: :eek: Hästen som den i vanliga fall ligger på är...
Svar
3
· Visningar
1 330
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka