Sv: men jisses, behöver jag ny sadel igen nu..?
Mest för att köpa nya sadlar är lika bra investering som att köpa nya bilar- hur man gör en brakförlust på ett par månader...!
Istället för att förlora ett par tusen varje gång så kanske man kan gå plus / minus noll- vilket för min del känns bättre..

När man promt ska ha 2 sadlar oxå så är det ju ett par tusen x2..
Sen om sadeln kostar 20tusen eller bara 5 spelar min ingen större roll, så länge det passar och jag får tillbaka pengarna någelunda så är det ju bara en annan typ av sparande...
O ja, jag menade mer om det nu inte skulle hittas något beg som passade.
Jaga nlitade nuvarande första ggn typ 2004 eller ngt. Fick sadelutprovad (ny, men billig, tack sa plånboken). Den kostade 7000 kr ny, + 1000 kr i stoppningsbyte. 2007 skulle jag fått 4000 kr för den i inbyte eftersom den var köpt hos dem (högre pris, annars hade jag fått 2500 kr), men lite lägre än om den var köpt till samma häst som skulle ha ny.
4000 kr vad var den låg på beg i privatledet då, så där 'samma förlust'. Så där hade det inte spelat ngn roll. Nu bytte jag inte in utan behöll den.
Men köpte två nya, en för 15 och en för 9. Sen dog hästen. DOck kunde nya hästen ha sadlarna efter att stoppningen modifierats. Där är jag GLAD att jag tog med dem och åkte in, för JAG som ändå har rätt god koll på sadelutprovning trodde inte det skulle finnas en chans. Men efter stoppningstrolleri så voila.
Sen nu i maj var jag ju in på koll, och båda passade fint fortfarande, däremot så var herrn fortfarande aningens mindre bogfri i dressyrsadeln än hoppditon. Så vi provade ut en ny. Och jag bytte in den 'gamla'. 'Förlorade' några tusen.
Om jag skulle sålt den i privatledet, så jag hade förlorat MINST 5000 kr. 15 som ny, i nyskick men drygt ett år gammal. Hade inte fått ut mer än 10. Så där lönar det sig verkligen med inbytesdelen.
Men på begagnade, där kan det kvitta ganska mkt. Och förstår precis vad du menar med nya sadlar och värde, det är som bilar,d e RASAR i värde redan första användningstillfället. Men är ju just det prisraset jag skyddar mig emot genom att ta det via sadelmakaren. Jag funderade ett bra tag på om jag skulle köpa nya, eller leta beg. Men hade jag letat beg, så får man på det priset (för mig alltså) lägga på kostnad för omstoppning/stoppning efter hästen, och sen ett väldigt lågt inbytesvärde. Så i mitt fall var det minst förlust att köpa en ny.
Jag velar än hur jag ska göra med lillponnyn, han kommer behöav byta sadlar som andra byter strumpor. Och frågan är om jag ska prova ut så jag vet vad som passar och sen köpa - och sälja beg. Eller om hans ka få en ny som jag vet behöver bytas om tre månader, men förlora max en tusenlapp på det genom att utnyttja inbytesgarantin? Jag får räkna på det =)