Mental träning?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Smajlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 056
S

Smajlet

Är det någon som kan kommunicera med hästar mentalt?
Hur länge har du hållit på med det, och hur tränade du upp din mentala styrka för det?
Jag är väldigt nyfiken på det nämligen. Berätta gärna! :)

Jag gör det dagligen, utan att tänka på det tror jag..men ibland om man skall lösa nåt som man tycker är ett problem får man koncentrera sig mer på just den uppgiften...t ex om en häst är rädd för att gå förbi någonting och man sitter i vagnen så kan jag TÄNKA mig förbi "det farliga"...alltså man tänker att hästen problemfritt går förbi bara...man kan tänka tyst eller högt.

Man skall aldrig tänka INTE...man skall alltså inte vid te x ovanstående problem tänka: Det är INTE farligt...för man kan inte överföra ordet inte i en tanke för ett djur...utan man tänker mer...det är lugnt...nu går vi bara förbi såhär och utan problem...../ LITE brådis kan dom få, men jag har fortfarande inte misslyckats :D)

Mina egna hästar är vana och uppfödda med mig så dom är otroligt lyhörda för mina tankar, andra hästar kanske är lite för stressade i början och är inte vana att lyssna på "tänk"
Unghingstar(såsom småbarn) kanske inte har lust att lyssna periodvis :rofl:

Svårigheten är att tänka vad man tänker..även jag gör mina blundrar idag, men oftast tänker jag inte på vad jag gör...utan bara gör...Att tänka positivt är också viktigt, att alltid utgå från att allt kommer att gå bra...

Det är ett stort ämne det här om man skulle fördjupa sig, men jag tror det får räcka såhär sålänge :)

Bara att instämma, det funkar hästarna lyder och vågar utan att man över huvud taget tänker på det.

Jag hade en häst som hade jättedåligt självförtroende, visst märkte jag att han spände sig och blev orolig i vissa situationer men jag upplevde det inte som så farligt förrän en osäker tjej började rida honom. Då hon överförde sin osäkerhet till honom blev han nästan en "problemhäst" med diverse konstiga olater.

Det är svårt att sätta fingret på VAD man gör för att det ska fungera. Målmedvetenhet, lugn och konsekvens antar jag är stora bitar av lösningen?

/// ghost

Martha & Ghost» Tack till er båda två. Men en sak till: jag har svårt att ibland tänka en bild (till hästen) på till exempel att h*n inte ska krångla vid in/utsläpp. Då kommer alltid en bild på att hästen stegrar sej och sedan är lugn. Hur ska jag träna mej mentalt för att jag bättre ska få kontroll på mina tankar?

Du får aldrig tänka inte
så om du vill att hästen inte skall stegra sig så får du tänka hur du går fram till insläppet, hur hästen står stilla o lugn, och hur du släpper den.

tänk framförallt inte HUR den stegrar sig..

Övning ger färdighet, man skall ändå försöka att tänka avslappnat och inte koncentrera sig för mycket, utan det skall komma naturligt
Tex om du är kissnödig...då tänker du att du ska få tag på en toalett för att lösa problemet, eller hur?? Du tänker ju inte på att du kan kissa ner dig för att lösa det...bara som en jämförelse :D

Jag tänker aldrig inte. Den bilden bara pluppar upp. Varför vet jag inte, eftersom att det aldrig har varit någon häst som har stegrat sej mot mej. Men jag får väl gå och träna på det då... :p :D

Föresten, mediterar du? För det är väl bra med meditation, som tränar upp psyket?

Till viss del. Om man får dela upp det så kan man väll säga att jag kan använda mig av någon typ av ESP. Jag har alltid haft känslor och tankar med hästar men lärde mig inte förstå det förrän jag var 12 år. Träffade ett mycket illa behandlat sto och hon var helt öppen. Därav uppfattade jag henne lätt och lärde mig sända tillbaka mina tankar efter som att hon svarade tydligt. Kan säga att jag aldrig ahr älskat en häst så mycket som jag älskade henne - och gör fortfarande, fast hon nu inte finns kvar på jorden längre.

Så det var hon som lärde mig att använda det. "Tränade upp" det om man vill uttrycka det så. Jag tror att man lättast hittar detta med hästar som är sk. "problemhästar" efter som att dessa oftast är väldigt öppna. En "problemhäst" är en "problemhäst" pga. att den skapar problem med sina handlingar. Men dessa handlingar är ju oftast ett rop på hjälp, ett tecken på att något är fel. Och de ropar lika mycket mentalt. Dessutom reagerar de oftast på minsta lilla tecken av förståelse.

Som Martha säger, bort med den stegrande hästen. ;)

Om man själv spänner sig och förutser "det värsta" så är det väldigt troligt att det inträffar på grund av att man överför sin egen osäkerhet till hästen.

Det är lite svårt att förklara, men det handlar om inre lugn och att lyckas förtränga vad som kan hända i värsta fall. Om man vet att man spänner sig i en viss situation kan man ju försöka förekomma genom att fokusera tankarna på något helt annat. En sten eller vad som helst som man får ögonen eller tankarna på.

Usch vad svårt att förklara i ord, man bara gör. Jag håller inte på med något för att utveckla mitt eget sinne men kommunikationen med djuren funkar bra.

/// ghost

Vad spännande och lärorikt det måste ha varit! Tänk att få träffa en sån häst alltså! :love:
Jag vill verkligen träna upp mej själv på det.

Ja, jag loovar att jag ska skrämma iväg stegrande hästen. ;) :p

Fast jag är aldrig osäker, "stegrande hästen" kommer bara är jag anstränger mej för att få fram en bild där det går bra. Jag måste verkligen jobba med detta.

Tack i alla fall för att du försöker! Det betyder mycket! :)

Sen är det ju även så att hästarna lägger ibland SINA känslor på oss...T ex rädsla...blir hästen väldigt rädd kan man känna själv den rädslan, viktigt då är att veta att det är JUST hästens känslor...och att man kan ta bort det med: OK, jag vet att du är rädd...MEN....nu gör vi såhär istället..typ.

Ja, det har du verkligen rätt i. Om hästen är tittig så blir man fundersam, kanske snudd på rädd, och man undrar "vad är det hästen tillar på som är så farligt?". Man får helt enkelt göra det bästa av situationen. Jag menar att det kanske inte är så lätt att "ta bort" den rädslan hos hästen. Fast man får ju försöka... :smirk:

Yoga är bättre, tycker jag. För där tränar man sig att vara i nuet samtidigt som man får en harmoniskt kontroll på kroppen,andningen och hjärnan -vilket alla hästar uppskattar ...

Jag brukar låtsas som det regnar....samtidigt så måste man LÅTA hästen titta på saker...det är svårt att avvärja en rädsla om dom inte får se det som framkallat den..

Ofta tycker jag som har travare att hästarna är tittigare hemma, det är för att dom är väl vana terrängen här och nåt nytt har dom alltid koll på( ensilagebalar, potatislårar å sånt farligt :rofl:)
När vi åker bort har dom inget att referera till och då är dom mycket bättre..Men det får ju naturligtvis vara måtta på tittigheten hemma, så det inte går överstyr.

Visst, annars funkar det juinte om inte hästen för lov att se sej om. Fast rädsla och vaksamhet är ju egentligen inte samma sak. Man kan ju inte planera hur det ska bli heller. Hästar är ju levande varelser. :p

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt... 2
Svar
20
· Visningar
2 515
Senast: Brassneck
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur