mer att bita i.....

nilema

Trådstartare
Analys (kg foder)

TS 84 %
Smbrp 27
MJ 7,2
Ca 2
P 0,9
Mg 0,7

högivan ska hållas på ca 8 kg

Ska gå på detta hö alla mål i ca 1 mån till sedan bara på kvällen, då rundbalarna kommer ut i hagen. (dvs fri tillgång brukar gå ~10 kg/dag )

Analys rundbal:
TS 68 %
smbrp 38
MJ 8,9
Ca 2,2
P 1,2

-------------------------------------
Hästen
Vbl sto 157 cm ca 550 kg
behov hård träning/mkt hårt träning

Ingen vinthund men inte heller någon "köttbulle" Var dålig i tänderna när hon kom men det är åtgärdat för 5 v. sen

Önskvärda foder; Fibergi, (får även tag på Fibergi Sto), Havre, korn, betfor, vetekli

Ej peletterade fodersorter



bild på hästen månadsskiftet aug/sep
 
Inte så lätt när man inte vet hur mkt av hö 1 hästen kommer äta på kvällen sedan..?

Tidigare foderstat och uppgift om hästen är svårfödd eller inte hjälper också till. Och Mg-värdt på rundbalen.
 
På kvällen av torrhöt ca 1-2 kg

Svårt att veta då jag bara haft henne drygt 2 mån, Ute dygnet runt i beteshage med stödfodring av både hö & krf, installad för 2 veckor sedan.

Tidigare ägare har gett ca (mkt ungefärliga siffror!) 1,5 fibergi elit, ½-1 kg korn, 1 liter vetekli + 1 liter betfor + en massa annat som olja, chevinal, salt e-vit osv


Verkar vara typen som kan tappa en del då hon är av den lite "tunnare modellen" travhäst, har dock gått upp i vikt sen jag tog henne.

Mg 1,1
 
Har nu provat räkna själv men kommer inte vidare överens med värdena och kvoter
Behov 108 Mj 620 Smbrp 34 Ca 25 P

Hö: 8 kg
70,4 Mj
224 Smrp
25,6 Ca
23,2 P
Krf:
2 kg havre
0,9 korn
0,2 vetekli
1 kg fibergi elit
0,4 Betfor


Detta ger då totalt:
[122,1 mj] [ 581,9 smbrp ] [ 48,72 Ca ] [ 42,37 P] [ 4,76 i kvot]


Räknat på rundbal:
7 kg /dag
1,5 havre
0,5 korn
1,5 Fibergi elit
0,2 betfor
2 kg torrhö


Detta ger då [ 123Mj ] [ 619 Smbrp ] [ 40 Ca ] [ 33 P ] [ 5,0 kvot]

inte mkt som stämmer :crazy: , så Nina mfl rätta till detta!
 
Jag menade ju analysen på rundbalen i inlägget ovan. :o

När du skriver Fibergi menar du Fibergi Bas då?

mvh Jessica
 
Jag har räknat lite nu och som jag ser det fungerar Fibergin inte alls med ditt hö (eller rundbalshöet). Du behöver mer protein än vad Fibergin ger. Det skulle däremot funka med Krafft breed och soja.

Du behöver ett kraftfoder med ca 20-25 i kvot för att matcha all den energi som du får av höet och jag har aldrig sett ett sådant foder som inte är pelleterat.

mvh Jessica
 
Tack för räkningen

Rundbalens värde är per kg/foder

Fibergin är Elit

Vill tyvärr inte ge pelleterat men kan ev. gå med på breed
 
Okej, här kommer ett förslag men jag var tvungen att lägga till soja också. :crazy:

10 kg rundbal
2 kg torrhö
1 kg krafft breed
200 gr soja
1,5 dosmått dikalciumfostat (finns på granngården)

MJ 116
Smrp 711,6
Ca 57,85
P 33
Mg 20,9

Smrp/MJ 6,14
Ca/P 1,75
Ca/Mg 2,77

mvh Jessica
 
Dessa mängder hö tror jag att hon inte äter... varför jag har lagt dom på 7 + 2 (max) och resten måste komma från kraftfodret.

Behovet kan oxå ligga högre då jag inte räknat på några tillägg utan bara tagit värdet för hårt tränade varmblod (se ovan)

Är under uppträning nu och ska tävla trav under vintern och då är ju behovet ganska stort
 
Men du skrev ju så här tidigare i tråden :confused:?

Ska gå på detta hö alla mål i ca 1 mån till sedan bara på kvällen, då rundbalarna kommer ut i hagen. (dvs fri tillgång brukar gå ~10 kg/dag )

Menar du totalt då, på flera hästar?

Vad tror du just din häst äter? Ca 7 kg, eller?

mvh Jessica
 
Då blev det mycket lättare att räkna. ;)

Räcker det verkligen med 2 kg på kvällen? Det låter lite tycker jag.

Ett förslag till:

7 kg rundbal
2 kg torrhö
2 kg Fibergi Elit
1 kg Krafft Breed
2 dosmått Dikalciumfostat (finns på Granngården)

MJ 112
Smrp 680
Ca 64,4
P 39
Mg 23

Smrp/MJ 6,09
Ca/P 1,65
Ca/Mg 2,79

Vill du ha högre kvot än 6,09 måste du nog tyvärr lägga på soja (100 - 200 gr, ger kvoter mellan 6,36 och 6,63). Eller kanske lucern? Men då blir det en annan foderstat

7 kg rundbal
2 kg torrhö
1 kg lucern
1,5 kg Fibergi Elit
1 kg Krafft Breed
1,5 dosmått Dikalciumfosfat

MJ 114
Smrp 745
Ca 71 (högt på grund av lucernet)
P 37
Mg 23

Smrp/MJ 6,54
Ca/P 1,92
Ca/Mg 3,07

Om du vill ge mer kraftfoder (gäller båda foderstaterna) så öka bara på Fibergin, men ger du mer än 3 kg fibergi i foderstat nr 1, behöver du även öka Dikalciumfosfatet med ett halvt dosmått.

mvh Jessica
 
mellan 8- 10 kg gick det för vallacken.... går kanske lika mkt på henne oxå så detr får väl vara 10 kg då på henne oxå.....
 
Tack!! :bow: :bow:

håller mer på den sista du räknade då JAG har svårt att tro dom springer hela travlopp på lite kraftfoder.... Men det är MIN åsikt
 
Jag skulle nog också välja den med lucern tror jag. Det ger lite högre Smrp/MJ kvot och det blir mer grovfoder. Det tar ganska lång tid att pilla i sig 1 kg lucernhack så det kan ju vara ett bra komplement till 2 kg hö på kvällen.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Korven
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 485
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 531
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp