Mer fett över revbenen!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare asaah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 7 117
A

asaah

Jag har en 17 årig arabvalack. Nu är han skadad och går inte att rida så han får bara lite morötter samt ensilage. Ger inget kraftfoder p.g.a. av att han redan har massa överskottsenergi. Problemet är att han har börjat magra över revbenen och istället får "hängmage". Vad är bästa att ge honom för öka fettmängden över revbenen men samtidigt inte innehålla massa energi? Soja, luzern?
Ge gärna förslag på vad jag ska ge honom samt varför!

Sv: Mer fett över revbenen!

Hej - här kommer ett svar från en som håller på att lära sig detta med foderstater. :angel: Min häst fick också en massa hösilage med mycket protein i. Han blev också smal över revbenen.

Fick förklarat för mig av bl a Marti130 att den energi en häst får i sig förbrukas för att bryta ner den stora mängd protein OM man har ett mycket proteinrikt grovfoder. Detta gör att det inte finns någon energi kvar till att lägga hull...

Nu vet jag ju inte om du har ett proteinrikt grovfoder...

OM du har det så bör du inte (vad jag fattat) lägga till varken soja eller lucern som innehåller mycket protein. Snarare olja som bara är energi...

Detta var bara några tankar fårn mig som håller på att lära mig och för att få fart på diskussionen.

Hoppas att Marti130 svarar dig - då får du bra hjälp ;) !

Har en arab som är "anorektiker", hon behöver alltså ingen energi men hull. Jag ger henne därför kornkross och denna vinter har hon till o med sett "normal" ut!!

Krossat korn eller lusern är ju de klassiska tipsen... Är hästen avmaskad? Är du säker på att det är "hullet" som försvunnit och inte musklerna? (Eftersom den vilar)

Du kan prova att ge hästen mat fler gånger om dagen. Ibland behöver man då öka på mängden foder, men inte alltid. Får den vitaminer och mineraler? Behöver den det, tror du?

Besvärligt det där, när man har en häst som behöver mer mat, men inte får bli för pigg av det... Det kanske finns nåt färdigfoder (pelletsar) som du kan prova?

Ja men jag menar inte energi i form av pigg häst utan energi i form av Mj. Kanske blev lite otydligt i förra mailet:smirk:

Olja har jag fått höra, ska inte ge pigga hästar utan bara hull!!! Jag har också en häst som lätt blir pigg och jag ger numera olja för att få upp hullet men inte för att få honom piggare...

hej! Jag vårat ensilage är proteinrikt så att ge honom olja låter bra! Har även fått det tipset i stallet. Hur mycket olja brukar ni ge ungefär? 1 dl? eller några?
Ska även kolla upp vad det finns för pellets!

Krafft ponny och rehab är bra, betfor och kli ?? :d

ger mina araber kornkrossblandning och de står sig mkt. bra i hull.
Lycka till

asaah skrev:
hej! Jag vårat ensilage är proteinrikt så att ge honom olja låter bra! Har även fått det tipset i stallet. Hur mycket olja brukar ni ge ungefär? 1 dl? eller några?
Ska även kolla upp vad det finns för pellets!

Den vanligaste orsaken till att en icke arbetande häst blir för tunn är nog ändå att den får i sig för lite protein. Det behöver inte vara så med så med din arab men utan att veta vad han får i sig är det svårt att veta vad som fattas. Hur högt är protein och energivärdet i fodret och hur mkt äter hästen? HH

Milou75 skrev:
Hej - här kommer ett svar från en som håller på att lära sig detta med foderstater. :angel: Min häst fick också en massa hösilage med mycket protein i. Han blev också smal över revbenen.

Fick förklarat för mig av bl a Marti130 att den energi en häst får i sig förbrukas för att bryta ner den stora mängd protein OM man har ett mycket proteinrikt grovfoder. Detta gör att det inte finns någon energi kvar till att lägga hull...
!

Att kraftigt överdosera protein är visserligen ett oekonomiskt sätt att göda en smal häst men det finns inget stöd för att det skulle ge ett nettounderskott av energi, dvs att man magrar.

Överskottet omvandlas till fett så småningom. En del av energin som bildas av överskottsproteinet går åt till att bryta ner proteinet men definitivt inte allt. I så fall skulle hästarna magra av de väldigt stora överdoser protein de får i sig vid försommarbetet och det har väl ingen sett??

Däremot kan ju totalmängden kalorier (från kolhydrater, fett och protein) varit för liten i den mängd silage hästen åt.
HH

Hm vad intressant! Fattade jag dig rätt när du med det där med förlite kolhydrater menar att jag legat på för lågt MJintag på honom?

När jag testade min dåvarande foderstat på en av krafts rådgivare (bara för att testa alltså) fick jag till svar att min pålle borde vara rund som en boll då han fick foder som en hårt tränande häst.
jag skrittar ca 4ggr/vecka så han är långt ifrån hårdtränande...

Då hade jag dessutom en kvot på 13-14 i foderstaten. Har nu lagt mig på en kvot 8-9 och han börjar ta sig!

Kan du förklara mer???

Milou75 skrev:

Nu vet jag ju inte om du har ett proteinrikt grovfoder...

OM du har det så bör du inte (vad jag fattat) lägga till varken soja eller lucern som innehåller mycket protein. Snarare olja som bara är energi...

Detta var bara några tankar fårn mig som håller på att lära mig och för att få fart på diskussionen.

Hoppas att Marti130 svarar dig - då får du bra hjälp ;) !

Då gäller det att man vet att grovfodret har en hög nivå av protein. Proteinfattigt grovfoder ger ju "också" en tunn häst.

Hade inte hört teorin förut om att mycket protein skulle ge magra hästar. Lite förvånad. Någon mer som hört det?

Hälsning Maja

Hej! Jag har en häst med lite samma problem som din. Hon har mycket energi själv så jag kan inte proppa i henne en massa energi i kraftfoder så jag ger henne fri tillgång på ett mycket proteinrikt hö. Men får hon bara hö blir hon bukig och tunn över revbenen. Nu ger jag henne 3 dl olja om dagen (+ 1 kg korn, 0,5 kg betfor). Betfor innehåller mycket MJ, det gör även olja. Ger henne också foderjäst för att öka hennes aptit och få igång magen.
Fungerar kanon! Vad jag har förstått så behöver en häst som är tunn över revbenen mer MJ.

hej, jag har haft samma problem som du i vinter.
min arab blev tunn över rumpa och ryggen,
jag har inte analyserat hö, så jag fick då ett tips att fodra med lusern :idea: så gradvis ökade jag upp till 1½ kg lusern som börjar visa resultat nu... svårt det här med foder.:(

Nästa år ska jag banne mig analysera och få hjälp med att räkna ut en foderstat så man slipper stå ovetandes igen :crazy:

så mitt råd till dig är... LUSERN!!

puttar upp för att HH ev ska se och svara! ;) ;)

Milou75 skrev:
Hm vad intressant! Fattade jag dig rätt när du med det där med förlite kolhydrater menar att jag legat på för lågt MJintag på honom?

När jag testade min dåvarande foderstat på en av krafts rådgivare (bara för att testa alltså) fick jag till svar att min pålle borde vara rund som en boll då han fick foder som en hårt tränande häst.
jag skrittar ca 4ggr/vecka så han är långt ifrån hårdtränande...

Då hade jag dessutom en kvot på 13-14 i foderstaten. Har nu lagt mig på en kvot 8-9 och han börjar ta sig!

Kan du förklara mer???

Det ligger i alla fall nära till hands att tro att det blev totalt för lite MJ. Kanske var fodret proteinrikt och energifattigt? HH

Jag har praktiserat detta på flera hästar med bra resultat, dvs sänkt kvoten från 12-15 ner till 7-10 med bibehållet energiintag. Dvs Samma Mj men mindre smbrp i foderstaten och alla har svarat med att börja lägga på sig så fint. När det gäller milous pålle så låg den (och ligger fortfarande) på ett Mj-intag på ca 115 så att den skulle ha fått för lite energi tror jag definitivt inte på. Däremot får den nu mer fett (olja) och mindre protein. En häst på bete smalnar ju inte direkt av som sagt var men jag har funderingar på att det kan vara den totala sammansättningen av kolhydrater, fett och protein som är den avgörande faktorn. Är det någon som vet om det finns forskning inom detta område? Har sökt på SLU men hittar inget...
//marti

Har du sett att hästarna magrar av när de släpps på försommarbetet med kanske 170 gram smältbart råprotein per kg ts och kvot mellan SMP och energi på kanske 17-20?

Eftersom jag tror att ditt svar blir nej vill jag fråga; hur skulle de kunna smalna av om de åt samma gräs inplastat, (om inte totalmängden var för liten)? HH

Tack Marti för att du svarade så bra på HH's kommentar!

Men HH's svar är ju intressant... Vad beror det där med betet på då???

Min pålle har faktiskt börjat lägga på sig med den nya foderstaten med lägre kvot (såsom Marti beskrev) så på honom funkar nog teorin. Men jag förstår vad du menar HH... Klurigt!

Min häst är också väldigt tunn, revbenen syns men det finns ett fettlager över dem ändå.
Han är också väldigt kantig och omusklad och jag veti tusan hur jag ska göra för att få upp han...
Han är hbl på 16 år, ca 520 kg, 162 cm och väldigt ädel i typen. Lätt i typen i sig själv.
Han har också stått mest hela vintern och är täckad för att han ska kunna hålla värmen så bra som möjligt.
Enligt hippcampus är hans behov MJ 70 och SMRP 419, men han står på MJ 83 och SMRP 540 (6,5 i kvot)
Han får då så mkt hösilage han vill äta, men det enda han petar i sig är 10 kg och typ 0,5 kg halm.
Sen får han 1,3 kg korn, 350 g kli, 100 g betfor och 100 g havre och även 35 g hippo vitlök mineraler.
Sen får han Torsklevertran 1 gång i veckan och typ ½ mått e vitamin 4 ggr i veckan.
Han ska ju snart sättas igång men jag tycker det inte är lönt att sätta igång han sålänge där inte finns nåt att bygga muskler av.
Jag vill verkligen inte trycka i han mängder med kraftfoder men jag har inget val verkar det som.. Hade jag inte gett kraftfoder hade han förmodligen sett ut som ett skelett.

Problemet är ju i vårt stall att de tar hela tiden hösilage från olika skördar, så fast vi har analys på varje skörd så är det omöjligt att räkna eftersom var 3:e dag är det hösilage från en annan skörd..
De sklijer sig dock inte mkt mellan skördarna..
Tänderna är vid gjorda för 2 veckor sen av en hästtandläkare och träckprov togs i höstas, där det inte fanns en enda mask.

Men hur ska jag bära mig åt att få upp hullet och muskelmassan? Är det proteinet som ska höjas eller energin? Energin tror jag inte funkar för nu är han på gränsen till för pigg..
Så visst måste det vara proteinet som måste upp, iom att han knappt har en muskel på hela överlinjen? Vad ska man ge soja, lusern?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 112
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 856
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 213
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10