Mer frågor ang. klippning och täcken

B

blondi3958

Det börjar bli lite mycket klippning nu, men men.

Jag tänkte klippa en täckes klipppning på min häst.
Behöver han då ha ett täcke inne (det är ca. 4 grader än så länge inne).
Han har nu bara ett tunt bomullstäcke på sig inne nu.
Ute har han bomullstäcket och ett regntäcke på sig.
Och det brukar ligga på ca. -5 till +4 ute.
Klarar han sig med dom täckena :confused:

Kan dom frysa om halsen när man klipper den?
Borde jag satsa på ett täcke med hals?
Eller räcker det med tjockt vintertäcke när det bli kallare :confused:
 
Jag har klippt "halva" min häst tror det heter spårklippning. Hon har hår på ryggen, bakdelen och halva halsen. Hon står med regntäcke på natten om hon inte har bomullstäcket. Ute går hon bara med regntäcket som är bomullsfodrat. Men till vintern får hon ha ett tjockt vintertäcke.
Jag lägger inte på mina hästar mer täcken när jag klipper dem eftersom jag klipper dem så lite.
Men om jag hade helkippt henne hade jag lagt på ett tjockare.
Jag vet inte om hästarna fryser om halsen men det är nog individuellt. Vissa kan nog göra det och då är halstäcke en bra lösning.
Jag har aldrig helrakat mina hästar eftersom jag inte fattar meningen men jag har haft kompisar som har gjort det och deras hästar har gått utan halsstäcke.
Jag tror det räcker med dem täckena du har nu, men när det blir kallare får du nog lägga på den mer täcken eller ett tjockare. När hästarna går med täcken så sätter de ju ingen riktig vinterpäls och då kan de ju börja frysa när det blir kallt.


"Naturen skapar föllungen men tränaren gör hästen" :banana:
 
Jag skulle ha täcke i stallet, kom i håg att dom inte har en chans att röra sig om dom blir kalla. Även om du ju har lämnat ett "täcke" på ryggen, så har du tagit bort hans päls från hals och mage, så de totala värmeförlusten ökar.

Skulle investera i ett mediumtjockt täcke, gärna med hals om jag vore du, att ha i hagen när det blir kallare.
 
:bow:

Jag får spara tills det blir kallare med hals täcke.
Man innan det blev populärt och inne så var ju hästarna helt klippta och utan halstäcke :smirk:

Får se hur kallt det blir och hur mycket han fryser, om han fryser :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 353
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 527
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp