Mer medeltida ridning

Det är väldig skillnad. Mulan är större och har ärvt mer hästlika drag, och har hästsvans, mulåsnan är tvärtom mindre och har åsnesvans.
Ok. Jag har ju fått höra att man särskiljer de för att mula är åsnesto betäckt med hästhingst och mulåsnor tvärtom. Aldrig hört att de skiljer sig åt utseendemässigt. Intressant!
 
jag har jättesvårt att se att mulor skulle passa i krig . Har de ens använts till det, utom att då bära packning?

Krig antagligen begränsad användning, däremot var det inte ovanligt att adels och kungliga kvinnor red på mulor, och att det var vad i princip de flesta präster och liknande red på (då pratar vi alltså både mulor och mulåsnor) dels var det av ödmjukhet men även en religiös anknytning eftersom Jesus red en mulåsna när han red in i Jerusalem innan han korsfästes.

http://mulography.co.uk/10-images-of-mules-in-history/
 
Krig antagligen begränsad användning, däremot var det inte ovanligt att adels och kungliga kvinnor red på mulor, och att det var vad i princip de flesta präster och liknande red på (då pratar vi alltså både mulor och mulåsnor) dels var det av ödmjukhet men även en religiös anknytning eftersom Jesus red en mulåsna när han red in i Jerusalem innan han korsfästes.

http://mulography.co.uk/10-images-of-mules-in-history/

jag är medveten om det, men det var just strid/krigföring jag reflekterade över då klippet tar upp att den borde vara lämplig i strid när den inte bryr sig över svingande svärd osv.
 
jag har jättesvårt att se att mulor skulle passa i krig . Har de ens använts till det, utom att då bära packning?
Han säger väl i programmet att det kanske kanske är så att en viss biskop kanske red en mula i battle of Hastings, så jag skulle nog inte säga att han verkar tänka att det är rakt av vanligt? Fast det fanns ju en här och där på tavlorna i bilderna?
 
jag har jättesvårt att se att mulor skulle passa i krig . Har de ens använts till det, utom att då bära packning?

Vad är det som gör mulor opassande i krig? Kan inget om ämnet, bara undrar :) Jag har ingen erfarenhet av mulor, men åsnor är ju inte lika flyktiga och hispiga som hästar kan vara. Åsnor är mer "straightforward" och pålitliga på ett annat sätt, tänker att det borde vara egenskaper som har sina fördelar? Men kanske inte i krig?
 
Vad är det som gör mulor opassande i krig? Kan inget om ämnet, bara undrar :) Jag har ingen erfarenhet av mulor, men åsnor är ju inte lika flyktiga och hispiga som hästar kan vara. Åsnor är mer "straightforward" och pålitliga på ett annat sätt, tänker att det borde vara egenskaper som har sina fördelar? Men kanske inte i krig?
De är inte snabba och inte smidiga precis som du är inne på, så utifrån det borde de vara olämpliga som djur för stridande att sitta på under ett fältslag. Tänker jag. Därav mina undringar om någon visste rent konkret.
 
Vad är det som gör mulor opassande i krig? Kan inget om ämnet, bara undrar :) Jag har ingen erfarenhet av mulor, men åsnor är ju inte lika flyktiga och hispiga som hästar kan vara. Åsnor är mer "straightforward" och pålitliga på ett annat sätt, tänker att det borde vara egenskaper som har sina fördelar? Men kanske inte i krig?
Det beror väl på vad man ska ha dem till i krig? Ett mulspann framför en kanon är väl superbra säkert antar jag. Eller om man vill transportera X trupp med materiel någonstans och de ska sitta av och göra någonting.

De ska ju vara väldigt smarta också, (eller vissa tror det i alla fall, dvs att de går nästan att resonera med enligt någon story från SAS trupper, eller om det var åsnor. Verkar kanske osannolikt, men.)

Men det är väl ingenting för en kavallerichock eller en riddare kantänka. De ska ju vara lugna, sävliga, bekväma att rida, och inte så snabba. Jag har alltid tänkt mig att en mula är för långritter med halvlång tygel och trav eller hm kan några av dem gå i pass? I krig vill man väl ha en viss hispighet så länge de springer åt rätt håll så att säga. Om man som hispig även räknar alert och ger snabb respons.

(Riddarna under medeltiden/korstågen red ju hingstar för maximal hispighet om de kunde medan araberna red ston såvitt jag förstått, för maximal responskvickhet. Och hellre brunstiga än inte när de upptäckte att riddarna hade hingstar, sägs det. (hästpolo använder också mest ston såvitt jag förstått som jämförelse för snabb respons och kvickhet, sägs det.)

Gissar att de där dressyrmulorna är lite av ett undantag i känslig ridbarhet och när det gäller att det går att samla dem?
 
Senast ändrad:
Ett stort plus för mulor et al i krigföring är väl också att de är lättfödda och inte kräver mycket foder, bra om man öht vill ha något att rida på när man väl tagit sig till krigsfältet.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 963
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp