Mer om min stressiga häst...

A

AnneOnym

Har tidigare skrivit och bett om råd ang. min fd travare (kallblod), men lite snabbt så är problemet följande;
Han är mycket flockbunden och osäker. Har haft honom i nära tre år, och problemen var i början mycket större. Numera kan jag ta honom från den andra hästen och han förblir lugn. Det gick inte i början.
Han var stressig att rida på ridbanan, vilket han inte är längre.

För att så komma till själva kärnan så är problemet att det inte går att rida ut med honom. Han blir då otroligt nervös och spänd. Normalt är det riktigt harmoniskt när vi rider - han är lydig i vardagssituationer i stallet osv, men uteritterna urartar till mer eller mindre slagsmål där han blir helt blockerad, taktar (har någon gång försökt sticka), försöker svänga om och vända hem osv. Stannar jag står han stilla, men hästen är spänd som en fjäder och står och darrar.
Jag börjar bli desperat. Jag har försökt ge det tid och ta det lugnt, men det blir ju aldrig bättre! Jag har resonerat som att jag promenerar en sträcka flera gånger, försöker sedan rida den osv så han ska känna sig trygg, men det funkar absolut inte. Tänker på att själv vara så lugn jag kan och "andas" hela tiden osv.

Anledningen till att jag skriver tråden just här är att jag tror nyckeln ligger i att få honom att slappna av rent fysiskt och därigenom få mental avslappning, och min förhoppning är att det är något man kan träna genom väl genomtänkta dressyrövningar.

Vill tillägga att jag skrev ett liknande inlägg för ganska länge sedan, och då fick jag mycket bra hjälp av bla KatrinW, vilket gjorde att arbetet på banan äntligen klickade. Problemet är att jag verkligen vill kunna rida ut och träna ute i naturen.
 
jag tror nyckeln ligger i att få honom att slappna av rent fysiskt och därigenom få mental avslappning

Det finns säker folk som kommer att komma med massor av bra träningstips för att få hästen lugnare. Mitt tips ligger dock lite vid sidan av... Har du testat att ge hästen massage?
Min f.d. travare (varmblod) har fått massage två gånger nu och jag rekommenderar det just för att det blev en sån otrolig skillnad! Han var mkt spänd innan, rent fysiskt, och verkar idag vara mer bekväm i sitt eget skinn. Detta gör att han slappnar i sitt umgänge med mig och blir mer lyhörd och klarar av att koncentrera sig bättre. Det är en mycket avslappnande grej som får hästen att må bra. Kan kanske vara värt att fundera på om du inte redan testat.
 
Det är nog inte så mycket det fysiska du behöver kommma åt i första hand utan ta det omvänt det psykiska först på honom.

När ni tar era promenader är han lika spänd och stressad då? Eller går du framför honom som hans trygghet och han lugnt bakom?
OM så behöver du nog börja släppa fram honom så att han får börja ta sina egna första steg själv. När du rider så måste han gå först och tänka och det kan vara mycket läskigt och svårt för en osäker häst, en del måste tränas till detta succesivt.

Detta kan du i så fall träna genom att själv backa lite undan för undan, ditt ledarskap kommer inte att ifrågasättas.
Låt honom gå korta sträckor med nosen före dig, mer kanske han inte klarar först och öka sedan upp avståndet till den dagen du kan tömköra honom utan att han blir stressad, spänd eller blockerad. Den dagen han klarar det skulle jag prova från ryggen igen. En blockerad häst kommer man aldrig framåt med, hjälper inte detta så bör du kanske fundera på att ge honom hjälpande alternativmedicin en period för att få bort blockeringarna så han kan börja att tänka.

MVH/
 
Allt går tyvärr inte att rida till...

Har du provat att tömköra honom i skogen och som Sisu var inne på, ändra dina ledpositioner?
 
eller allt kanske går, men inte som man tänkt sig på förhand..
om det är något som blockerar så borde det kanske vara enklast att ta i tu med blockeringen först och sedan fortsätta enligt planerna, eller iallafall ta reda på vad det är som blockerar?
:)
 
Jag har varit inne på det du säger, men hittills inte provat. Han är helt lugn när jag går med honom.
Jag har smått varit inne på att han behöver "flocken stöd" ute, och att han får det när jag går brevid/framför, men inte när jag rider. 25-öringen har bara inte helt trillat ner förrän nu. Har inte tänkt på hur mycket mindre stöd han upplever att han får från mig när jag rider
Bra funderingar! Jag ska absolut prova. Ev. prova tömköra men gå lite brevid i början, för att sedan flytta bakåt.
Ibland låser man sig i sina tankar, då är det super med sån här input! Tack!

Tillägg: vad är det för alternativmedicin du pratar om? Blev nyfiken.
 
Jag tror absolut på massage. Har provat lite halvhjärtat, men ska ge det en ordentlig chans. Han tycker väldigt mycket om det, men "kämpar emot", man ser att han kan börja slappna av riktigt ordentligt, men så rycker han till och spänner sig lite igen.
Har du tips på typ av massage? Har tittat på ttouch, tycker det verkar bra. Har testat lite, men som sagt inte alls i närheten för att det ska ge större effekt.
tack för tipset!

Tillägg:
Läser visst slarvigt idag, kanske du syftade på att ta hem massör?
 
Har du väntat och kämpat i tre år så far inte iväg och kasta er ut i ett försök till tömkörning direkt. Börja från promenaderna och grimskaftet och gå aldrig så långt att en blockering uppstår, backa direkt då och ge det stöd kan kan behöva och prova försiktigt hur långt du kan tänja på tryggheten.

Behöver han alternativhjälp med sina blockeringar så håller jag precis själv på att testa mig fram med gott resultat på min som är som din har varit. Jag har dock valt att försöka lösa blockeringarna först så tar jag resten när han är mottaglig.


MVH/
 
Jag gjorde ju så att jag tog hem en utbildad massör som gick igenom honom "ordentligt" och visade mig hur jag kunde göra. Själv får jag inte alls samma resultat som hon får just för att jag känner mig väldigt osäker på om jag gör rätt eller inte (och hon är ju utbildad :D). Hon har varit ut två gånger nu och jag tänker nog ta ut henne igen nån gång till om en månad eller två. Hon är jättetrevlig och min häst törs verkligen släppa in henne. Hon tar 340kr per omgång, håller på ungefär 1-1,5 timme. Bor du runt Stockholm och är intresserad PMar jag gärna hennes kontaktuppgifter.
 
Själv får jag inte alls samma resultat som hon får just för att jag känner mig väldigt osäker på om jag gör rätt eller inte
Till alla:
Det som ofta har betydelse är att hästen förstår att du förstår att den har vissa svaga punkter som den uppenbarligen sliter med. Att man får en ömsesidig kommunikation, som i sin tur skapar ett mycket starkt förtroede.(Det är också en form av ledarskap men på ett annat plan.) Att man själv börjar lära sig att se hästen med andra ögon, med en annan typ av känsla.
Då kan den "mentala" spänningen släppa mycket snabbt, sedan bör man ta hjälp av människor med utbildning som kan hjälpa till med det "svåra", precis som ni säger.
Att lyssna på hästen helt enkelt. :) Det hjälper i dom flesta situationer, vid hantering och träning.
TT är ett suveränt sätt att lära känna sin häst och öva sin egen känslighet.
 
Hm. Bra synpunkt. Dumt att skynda på nu. Jag har inte bråttom, vill bara att det en dag ska gå att lösa. Ska börja i morgon, så får vi se vad utfallet av det blir :)
 
Inte fullt så nervös och stressig, men långt ifrån så lugn som han är när vi rider på banan.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 381
Senast: Roheryn
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 524
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp