Mer tid i stallet

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Wannaberyttarinna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 407
W

Wannaberyttarinna

Jag rider i en nybörjargrupp för vuxna och tycker mycket om att vara i stallet. Kommer alltid en bra stund innan lektionen för att kunna kika på gruppen innan och pyssla med hästen så länge som möjligt. Men lektion har man ju bara 1 ynka gång i veckan. Hur gör en vuxen lektionsryttare som vill tillbringa mer tid i stallet?

Medryttare kommer inte på fråga då jag kan alldeles för lite. Däremot skulle jag gärna bli skötare men jag måste erkänna att jag tycker det känns lite fånigt att fråga om man kan bli skötare på en ridskolehäst. Det är väl mest yngre som är det? Är mycket avundsjuk på alla yngre tjejer som bara kan vara i stallet utan att någon tycker att det är konstigt. Kruxet är ju att jag förutom ridningen hemskt gärna vill lära mig hästskötsel och lära känna hästen som varelse. Hur gör ni andra?

Ni som har egna hästar uppstallade på ridskola, hur skulle ni reagera om en vuxen nybörjare som aldrig ens mockat satte upp en lapp och ville bli skötare? Är skötare något som privatryttare ens skaffar, eller handlar det mest om medryttare? Hur brukar det i så fall fungera?

Sv: Mer tid i stallet

Hej!

Jag har haft ungefär samma tankar. Att jag vill mocka, ha tid att rykta av hästen ordentligt o.s.v. sånt som man aldrig hinner annars.

Vi har 45 minuters ridlektion, sen har vi 15 minuter att pyssla om hästen och därefter har vi teori från 10 minuter upp till en halvtimme.

Hälsningar

Lilla Gumman

Fråga din ridlärare eller stallpersonalen om du kan hjälpa till med något, att du gärna vill lära dig. De brukar vara tacksamma för ett par extra händer! Lycka till! Och du, om någon är kaxig, kom ihåg att alla har varit nybörjare, även de!

Det skadar ju aldrig att sätta upp en lapp!! Har ju aldrig varit utan egen häst så jag har ju aldrig varit i den sits, men om du skriver som det är att du vill lära dej mer om skötsel o så på lappen så vet ju den som läser vad det handlar om. Jag skulle inte se det som ett probelm, snare tvärtom; hästägaren kan ju "lära upp" dej precis som dom vill att du ska sköta deras häst :p

Mmm...jag tror man lär sig mycket på att just hänga i stallet som många yngre ridskolerytttare gör.....
Jag har bara ridit i ett år men i två olika ridgrupper. Särskilt i min första ridgrupp var det flera stycken som verkligen var intresserade av hästarna och ridningen...Minns när vi hade teorivecka och en äldre man i min grupp sa att "Jag skulle vilja åka till stallet nästa vecka ändå och bara borsta, men FÅR man det?"....

synd att du bor så långt bort... annars skulle du gärna få komma o pyssla med mina hästar... sku vara så kul med lite sällskap i stallet i bland...

Jag tycker att ideén låter bra. Om bara viljan finns så kommer kunskapen också.

Den erfarenhet jag har från ridskolan är inte så bra...Där verkade det som att alla som hade egen häst hade bättre status än de som gick på ridskolan för att lära sej.
Men du känner ingen som har en häst över som du kan "praktisera" på? Vet att om jag hade haft ett stall där en häst bara gick och drällde i hagen så skulle man ju inte tacka nej till en skötare på hästen. Klart att man får visa personen till en början med skötaren är ju där för att lära sej.

Men du kan ju alltid höra med din ridlärare om hon vet nån som vill ha en skötare till sin häst

Shysst att ni har teori varje lektion! Det hade jag i min förra ridgrupp och det var super men tyvärr inte där jag rider nu (flyttade). Det gör mycket förutom att i vårt fall så blev det liksom du beskrev, stressigt med pysslet....

Hej Wannaberyttarinna!
Jag slutade rida som 15-åring men började nu i vintras igen (på ridskola) vid 29 års ålder.. När jag var och köpta ny hjälm så tipsade hon i affären om en jättesnäll häst de behövde en medryttare på. Men jag tänkte som du, att jag inte kunde nå't längre, varken ridning eller skötsel. Men jag frågade om allt och jag fick komma dit när foderv'rden var där ett par gånger först. Bara mockningen gav mej stora självan först, men det gick så bra så! Man kan alltid fråga de andra i stallet, eller be dem om hjälp, det har funkat på mej och nu kan jag faktiskt alla de där sakerna som kändes omöjliga i början. Tyvärr har jag inte honom kvar längre, för han flyttade hem igen...:(
Jag tycker du ska skaffa medryttarhäst, det du inte fattar/vågar/fixar kan man alltid fråga om + lite sunt förnuft = du kan du med:)

Var i Skåne bor du?

Du får gärna komma ner till mig någon dag/kväll i veckan o pyssla helt kravlöst/prestationslöst med mina två pållar :) PM:a mig i så fall!

Annars tycker jag att du ska passa på nu i sommar att vara med på något vuxenridläger - det finns ju även dagridläger om man inte kan vara hemifrån. Kan vara väldigt roligt och lärorikt!

Och så säger jag som andra har sagt här - testa med att sätta upp en lapp på anslagstavlan i stallet eller hör med stallansvarig om det finns något du kan hjälpa till med.

Targa skrev:
Annars tycker jag att du ska passa på nu i sommar att vara med på något vuxenridläger - det finns ju även dagridläger om man inte kan vara hemifrån. Kan vara väldigt roligt och lärorikt!

KL
Till TS:
Det tipset tänkte jag också på. Ridlägen för vuxna tror jag kan vara bra. En gång flyttade en ny granne in nära oss, hon var cirka 45 och hästtokig men hade bara ridit ca ett år. Jag hade en häst som passade att lära sej på då så hon fick lektioner av mej 1-2 ggr veckan, sen kom hon ochh skötte hästen ibland. Hon betalade lite för lektionerna. Sen kunde hon rida med mej ut ibland. Hon red kvar på ridskolan och var med på deras läger. Då fick hon ha min häst med sej (det var ett avelssto som inte hade föl då som behövde jobbas)

Det slutade med att hon och en annan person hade henne på foder ett tag (hos mej) och när jag sålde henne (skulle gå i avel pga bra stam) köpte de en häst tillsammans.

Hon var i alla fall en sån där härlig person som var otroligt hästgalen och det var kul för mej m,ed det sällskapet och hon pysslade och putsade grejor och var så entusiastisk att det var ett nöje att lära henne. Så ge inte upp du kanske hittar nån hästägare som kan ge dej lite lektioner på sin häst, och du kan i gengäld hjälpa till ed lite av varje, så lär du dej och kan så småningom skaffa medryttarhäst eller egen häst kanske.

Sätt upp en lapp eller sätt ut en annons om att du vill ha lektioner på privathäst tex, samt hjälpa till och lära dej i stallet. Tror säkert du kan få napp. Har man en häst man inte hinner med så får man dåligt samvete och blir tacksam för någon som vill gulla och pyssla.

Tänkte samma sak som Targa. Om du bor i nordöstra Skåne (ingen stor chans antar jag ;) ) får du gärna komma och pyssla med mina hästar. Jag tycker att det skulle vara underbart att få lite hjälp med borstning, mockning, etc. ibland. Ofta saknar jag någon när jag vill ut och köra häst också, och tycker att det skulle vara jättebra med någon som ville åka med som sällskap och hjälpa till vid behov.

Det är sådana frågor jag funderat på och ngngång skulle jag vilja öppna en ridskola bara för vuxna och bara ha vuxna skötare på hästarna :)

Jag gillar oxå att vara i stallet när jag inte rider (på ridskola). Nu har jag dock lite erfarenhet av häst/stallskötsel och jobbat lite i stall, men jag brukar gå och titta på lite lektioner andra dagar (de som är bättre) och lyssna på vad ridläraren säger till de och hur/vad de gör på lektionen.
Skötsel är ju lite svårare, men man kan ju läsa mycket i böcker, men klart behöver man praktisk erfarenhet.
En kanonbok som jag läser nu är Hästens själ.

Jag tror att du lätt skulle kunna få hjälpa till som skötare, antingen på ridskola eller hos någon privatryttare. Som mig tex, jag har tre hästar för ja, jag kan inte skiljas från dem men jag har inte tid för alla. Då får ju jag ta ansvar, därför har jag en fodervärd till den ena.
Till min ponny har jag faktiskt haft två vuxna skötare. Eftersom hon är en pensionerad b-ponny var ridning inte tal om, men de var så lyckliga över att få borsta och gå på promenad med henne! Och hon uppskattade det lika mkt.

Även om du aldrig mockat eller gjort andra sysslor, så går det fort att lära sig. Väldigt många skulle nog vara tacksamma för den hjälpen! Och med tiden lär man ju sig, så du får helt klart mer kunskaper om hästar. Själv så lärde jag mig INGENTING om hästskötsel på ridskolan, men hade ju ponny hemma så de i stallet hjälpte mig när jag stötte på problem :)

Och som nån annan skrev - försök kanske hitta en snäll hästägare som kan ge dig lektioner. Efter ett tag tycker jag nästan du kan sluta på ridskolan och bara rida privat, kanske då för en riktigt tränare. Man lär sig MYCKET mer då. Lycka till!

Senast ändrad:

Till Oopsie: Det låter ju som en dröm! Jag önskar det kunde hända mig också, just nu känns det som om jag skulle bli glad bara av att vara i stallet, känna doften och titta på hästarna.....

Jag ska kaske ta mod till mig och sätta upp en lapp....Faktum är att jag igår svarade på en medryttarannons :crazy: där jag skrev precis som det var, att jag bara ridit ett år och att jag vill börja med att sköta en häst för att sedan evt börja rida.....Jag hoppas att min entusiasm ska lysa igenom...vi får se, vi får se....

Ha det bra och tack för din historia. Känns som det finns hopp!

Till bettysmatte: Tyvärr bor jag inte i nordöstra skåne...snarare i sydvästra.....:(

Men tack ändå!

Tycker inte alls att du ska känna att det är pinsamt att fråga. Eller att sätta upp en lapp. Tror att det nog finns flera hästägare som skulle vilja låta någon vuxen komma och hjälpa till med att bara pyssla lite med hästarna och är villig att lära sig lite runt om.
Lycka till.

Eller hur Jonna! En ridskola för vuxna vore supernice :bump:. Det finns säkert någon men inte i närheten (bor i sydvästra skåne). Jag tror dock att det kan bli vanligare. Tycker att det är många vuxna som börjar rida. Jag har som sagt ridit ett år på två olika ridskolor, och båda har startat nya nybörjargrupper för vuxna både vår och höst! Det verkar som om det kommer mer och mer.....

På en sådan ridskola skulle man kunna pyssla och gosa och vara sådär härligt hastägalen utan att snegla på de yngre och känna sig stor och klumpig....Skillnaden är ju att många vuxna är lite smårädda och har enorm respekt för de stora djuren medan de yngre ofta vågar gå in till vilken häst som helst utan att blinka....det får iaf mig att känna mig lite feg.....och ifall alla skötare var vuxna skulle det inte kännas minsta konstigt att skriva upp sig på skötarlistan....

Hej! Om jag vore du skulle jag åka runt till lite privatstall i närheten och fråga hästägarna där om de skulle vilja ha lite hjälp eller sätta upp en lapp.

Om jag hade häst skulle jag uppskatta jättemycket om nån ville komma ut och pyssla med hästen, kanske skritta ut och ta en lektion lite då och då. Sålänge det är en snäll häst så ska det gå bra även om du inte ridit sålänge. Tror att många hästägare föredrar en skötare som kanske rider lite lugnt ibland än en medryttare som vill träna mkt då de flesta helst vill sköta den biten själv.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 814
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka