Mera minne?

Philosophia

Trådstartare
Jag ska lämna in min Macbook pro 2011 för att sätta in en SSD-disk för att snabba upp den lite. Efter att ha uppgraderat till Yosemite har den blivit lite slö, särskilt i uppstarten, men det hade jag redan blivit förvarnad om.

I dagsläget har datorn 4 GB arbetsminne. Kan det även vara värt att öka på arbetsminnet till 8 GB när jag ändå har den inlämnad eller är det slöseri med pengar?

En annan fråga som jag har är om Digital Inns rekondservice är värd sitt pris (1895 kr)?

Om du håller på med foto kan 8 GB vara bra att ha, särskilt om det inte kostar för mycket. Jag har 3 GB och får ganska ofta out of memory i photoshop. Svårt med recond, om datorn behöver rengöras är det klart värt det om man inte vill göra det själv men är den inte full med damm så är det bortkastade pengar tycker jag.

Om du håller på med foto kan 8 GB vara bra att ha, särskilt om det inte kostar för mycket. Jag har 3 GB och får ganska ofta out of memory i photoshop. Svårt med recond, om datorn behöver rengöras är det klart värt det om man inte vill göra det själv men är den inte full med damm så är det bortkastade pengar tycker jag.

Bra synpunkter!

Damm kan jag tänka mig att det är en del. Jag har två hundar och jag kan tänka mig att det finns en del hår under tangentbordet. I rekorden ingår det även fläktbyte, vilket jag tror kan vara dags. Jag håller med om att priset för rekond är rätt saftigt, men eftersom jag inte vågar mig på att göra byte av hårddisk själv och arbetskostnaden för det ingår i rekondpriset så kanske det inte blir så stor extrasumma även om rengöringen skulle visa sig vara onödig.
Fast jag vet inte, jag har absolut ingen aning om vad de egentligen tar för att byta hårddisk, byta minnen och byta fläkt i rena arbetskostnader.

Det tar inte lång tid att byta hdd och uppgradera minne, säg högst tio minuter och är inte svårt att göra själv men din dator är ganska bra så jag kan förstå om man först hade velat prova på en billigare. En rengöring tar inte heller så lång tid men fläktarna kostar nog också minst några hundra så priset känns inte så extremt men jag vet inte vad man brukar ta.

Fast det är klart, skall även operativsystemet och alla andra filer överföras till nya hårddisken tar det nog längre tid än tio minuter.

4200 kr har jag precis fått reda på att de ska ha för rekond, felsökning, arbetskostnader, nya fläktar, 250 GB SSD-disk, 8 GB minnen.

Jag tror att de tar omkring 900 kr i arbetskostnader bara att sätta in en ny hårddisk (som jag ändå planerat att sätta in). Att betala 1000 kr för rengöring och nya fläktar känns väl rätt okej även om det är mycket pengar. Å andra tiden kostar ju min tid pengar också och jag gör definitivt inte detta på bara några minuter.

Alla filer m.m. tror jag inte att de lägger in igen, men jag tänkte be dem att Yosemite igen och sedan göra en felsökning. Jag tror nämligen att ett skäl till att datorn segar nu är att det är något fel i operativsystemet. Åtminstone indikerar Aktivitetskontroll det.

Byta minne och hårddisk, samt då i samma veva blåsa ur lite damm och hundhår med tryckluft är ganska snabbt gjort. Känner du någon som byggt en dator löser de det på under en timme.

Vad tar de för hårddisken och minnen?

För disken tar de 1400 kr (dyrt!) och för minnena 900 kr. Tyvärr känner jag ingen som vill skruva i min macbook och jag vågar inte göra det själv även om det ser lätt ut på Youtube.

Nu är den inlämnad. Vilken ångest. Jag är livrädd att jag ska ha glömt göra en backup på något väsentligt trots att jag 1) får tillbaka hårddisken med filerna på, 2) jag använder time machine, 3) jag har filerna på ytterligare en extern hårddisk och 4) på en annan laptop.

Nu hoppas jag bara att jag ska bli nöjd. Den gamla hårddisken och minnena tänkte jag sätta in i min macbook från 2007 för att ha som extradator. Det tänkte jag dock våga mig på själv.

Jag vill också ha 8GB!

För att få det i min måste man byta moderkortet så vi får se hur det går. Ett nytt moderkort är beställt, eller egentligen en hel dator (beg) som jag skall ta moderkortet ifrån.

En Frankenpad enligt insatta.

Ja disken var dyr, borde gått på hälften kan jag tycka.

Har idag beställt 120 gig SSD disk plus 8 gig minne till min MBP från 2011. Hoppas att det kommer göra skillnad :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Stora shoppingtråden III
  • Brodd och skydd?
Tillbaka