N
Nicke
Hur mycket blötlagd lusern kan man ge vid ett och samma fodertillfälle till 350 kg 28 års häst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gazzan skrev:läs på förpackningen står det inte där?
Tja 1 liter torde väl inte vara några problem åt gången??
marti130 skrev:Hallååå, lucern är ett grovfoder som du kan ge så mycket hästen kan/vill/orkar äta...
//marti
Madick skrev:Jag skulle välja pellets lätt uppblötta så de bara är uppluckrade. Låt det inte stå blött för länge, det växer bakterier då.
350 KG!!!!!Nicke skrev:Hur mycket blötlagd lusern kan man ge vid ett och samma fodertillfälle till 350 kg 28 års häst?
Travanti skrev:350 KG!!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nicke skrev:Ja ja, jag vet, han äter 350 kg om dan. Är det abnormt på något sätt eller?
Travanti skrev:Men att en häst kan väga 350 kg...Måste vara väldigt smal...trodde det vart mer ponnyvikt..
Det är lagom att blöta pelletsen så att de "ramlar" isär precis som madick och loviseleonora skriver. Jag blöter även hacket till mina hästar för att göra det lite mumsigare. Häller på vatten och rör om precis innan jag serverar det.Nicke skrev:Hur länge kan det ligga i blöt innan det måste användas?
Det bror på hur bra pållen kan tugga och tillgodogöra sig näringen. Men ger du pellets nu så låt den fortsätta äta det.Nicke skrev:Bör man välja hack eller pellets till gammal häst?
marti130 skrev:Det är lagom att blöta pelletsen så att de "ramlar" isär precis som madick och loviseleonora skriver. Jag blöter även hacket till mina hästar för att göra det lite mumsigare. Häller på vatten och rör om precis innan jag serverar det.
Det bror på hur bra pållen kan tugga och tillgodogöra sig näringen. Men ger du pellets nu så låt den fortsätta äta det.
Nu vet jag ju inte vilket sort du ger men det finns ganska stora variationer i smbrp och pris på de olika fabrikaten. smbrp varierar mellan 105-150 och pris mellan 3-5 kr...
//marti
Travanti skrev:granngården har bra lusernpellets,och groov. Tycker alla hästar jag prövat uppblött lusernpellets har tyckt om det. Fast smaken är som baken.. klena i lite betfor om han strejkar...
Det räcker att ha i vatten samtidigt som du ger det, det tar inte alls lång tid innan pelletsarna luckrat upp sig. Och kan han tugga i sig de hela så skadar det ju inte.Nicke skrev:Hur lång uppblötningstid är lagom?