Mera om lusern...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nicke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 058
N

Nicke

Hur mycket blötlagd lusern kan man ge vid ett och samma fodertillfälle till 350 kg 28 års häst?

Sv: Mera om lusern...

läs på förpackningen står det inte där?

Tja 1 liter torde väl inte vara några problem åt gången??

Gazzan skrev:
läs på förpackningen står det inte där?

Tja 1 liter torde väl inte vara några problem åt gången??

Tack för svaret. Jag har inte köpt säcken än, men sitter här och räknar på foderstaten.

Hallååå, lucern är ett grovfoder som du kan ge så mycket hästen kan/vill/orkar äta...
//marti

marti130 skrev:
Hallååå, lucern är ett grovfoder som du kan ge så mycket hästen kan/vill/orkar äta...
//marti

Aha, ja det var ju andra bullar..det löser ju ett och annat.
Hur länge kan det ligga i blöt innan det måste användas?
Bör man välja hack eller pellets till gammal häst?

Jag skulle välja pellets lätt uppblötta så de bara är uppluckrade. Låt det inte stå blött för länge, det växer bakterier då.

Madick skrev:
Jag skulle välja pellets lätt uppblötta så de bara är uppluckrade. Låt det inte stå blött för länge, det växer bakterier då.

Hur lång uppblötningstid är lagom?

Nicke skrev:
Ja ja, jag vet, han äter 350 kg om dan. Är det abnormt på något sätt eller?

Men att en häst kan väga 350 kg...Måste vara väldigt smal...trodde det vart mer ponnyvikt..

Travanti skrev:
Men att en häst kan väga 350 kg...Måste vara väldigt smal...trodde det vart mer ponnyvikt..

Det är en mycket liten islandshäst....och numera mycket gammal, som behöver hjälp att hålla sitt hull.

vi ger 1 1/2 kg torr lusernpellets..väger mycket mer när det är blött till vår gammling som oxå har hullproblem... och krafft groov. Fungerar perfekt..

Nicke skrev:
Hur länge kan det ligga i blöt innan det måste användas?
Det är lagom att blöta pelletsen så att de "ramlar" isär precis som madick och loviseleonora skriver. Jag blöter även hacket till mina hästar för att göra det lite mumsigare. Häller på vatten och rör om precis innan jag serverar det.
Nicke skrev:
Bör man välja hack eller pellets till gammal häst?
Det bror på hur bra pållen kan tugga och tillgodogöra sig näringen. Men ger du pellets nu så låt den fortsätta äta det.

Nu vet jag ju inte vilket sort du ger men det finns ganska stora variationer i smbrp och pris på de olika fabrikaten. smbrp varierar mellan 105-150 och pris mellan 3-5 kr...
//marti

marti130 skrev:
Det är lagom att blöta pelletsen så att de "ramlar" isär precis som madick och loviseleonora skriver. Jag blöter även hacket till mina hästar för att göra det lite mumsigare. Häller på vatten och rör om precis innan jag serverar det.

Det bror på hur bra pållen kan tugga och tillgodogöra sig näringen. Men ger du pellets nu så låt den fortsätta äta det.

Nu vet jag ju inte vilket sort du ger men det finns ganska stora variationer i smbrp och pris på de olika fabrikaten. smbrp varierar mellan 105-150 och pris mellan 3-5 kr...
//marti

Som det är idag lyckas han klämma i sig ca 5 kg hö med bra näringsvärde+ lite annat tillskott. Men han behöver ytterligare upp i vikt.
Han doppar själv allt hö i en balja vartefter han äter.
Vi har inte testat lusern än, så det ska bli intressant att se vad han gillar det.
Här är det väl Kraffts produkter som står till buds på Granngården.

granngården har bra lusernpellets,och groov. Tycker alla hästar jag prövat uppblött lusernpellets har tyckt om det. Fast smaken är som baken.. klena i lite betfor om han strejkar...

Travanti skrev:
granngården har bra lusernpellets,och groov. Tycker alla hästar jag prövat uppblött lusernpellets har tyckt om det. Fast smaken är som baken.. klena i lite betfor om han strejkar...

Ska testa det. Han gör av med mycket energi, han rids inte längre, men busar hela dagarna med unghästarna och är en stöddig kille trots sin ålder. Enorm livsglädje. :)

Nicke skrev:
Hur lång uppblötningstid är lagom?
Det räcker att ha i vatten samtidigt som du ger det, det tar inte alls lång tid innan pelletsarna luckrat upp sig. Och kan han tugga i sig de hela så skadar det ju inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 175
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka