Merch/spons/prylar

R

Raderad medlem 142449

Ser lite nu och då att folk har täcken/västar/schabrak/jackor med loggor på. Ibland är det stallets logga, ibland någon random firmas logga, ibland det egna företagets logga (hästknutet eller ej).

Hur funkar det egentligen med sponsring? Får min make köpa kepsar, schabrak, hästtäcke, jacka i sitt företag (spelutveckling, har absolut ingenting med häst att göra), sätta sin logga på och ge till mig? Jag rider bara på hobbynivå.

Jag vill också ha massa free stuff :D
 
Tror ibland det kan vara vinstpriser från tävlingar där det varit lokala officiella sponsorer vars loggor landar på diverse artiklar. Men ja vem som helst får väl sponsra och kan ha sitt namn eller företag på dina grejer, det är väl mer företaget som måste ha koll på att bokföra och deklarera sponsring på rätt sätt? Olika regler (tex avdragsgillt eller ej) gäller väl beroende på om man sponsrar en hjälporganisation, ideell organisation, privatperson (då räknas det väl som gåva även om
Du kallar det att bli sponsrad?) osv.

Just med stallets logga är det i min erfarenhet något stallet oftast säljer till sina medlemmar, så då är det ju lite tvärtom att man själv är en supporter av stallets verksamhet och stolt bär deras logga.
 
Senast ändrad:
Ser lite nu och då att folk har täcken/västar/schabrak/jackor med loggor på. Ibland är det stallets logga, ibland någon random firmas logga, ibland det egna företagets logga (hästknutet eller ej).

Hur funkar det egentligen med sponsring? Får min make köpa kepsar, schabrak, hästtäcke, jacka i sitt företag (spelutveckling, har absolut ingenting med häst att göra), sätta sin logga på och ge till mig? Jag rider bara på hobbynivå.

Jag vill också ha massa free stuff :D
Det är ju upp till din man. Har företaget råd att köpa reklamplats av dig.

Vi har rätt mycket spons, vi frågar helt enkelt lokala företag om de vill synas på hrmsidag, Facebook, I tävlingsprogram och så. Sen sponsrar de på valt sätt. Oftast med priser till tävling, men vi fick däck och däckservice på klubbens vagn också.
 
Min mors man och pappa sponsrar travlopp men även travtränare. De tycker de är bra dels pga av att de själva föder upp och tävlar mycket med hästar men också för att de håller på med en rätt okänd bransch i Sverige 😅 Blir liksom win win av de hela. Folk ser deras företagsnamn och tänker aha just de, de håller på med uppfödning osv.
 
Jag sponsrar oftast en cup på våra hemmatävlingar med rosetter och ibland gratis startavgift till någon av mina egna tävlingar. Iom att företag är baserat på virtuella dressyrtävlingar tycker jag det är en rimlig och rolig sponsring. Har förstås även min logga på kläder/schabrak/täcken.

Däremot är jag väldigt försiktig med att sponsra andra med min logga och ger inte ut priser med loggan. Det är för att jag vill ha full kontroll på vilken ridning som visas upp med mitt namn på. En elev har tillåtelse att ha loggan och det är för att jag vet att hon representerar mig bra.
20210730_182810.jpg
 
Ser lite nu och då att folk har täcken/västar/schabrak/jackor med loggor på. Ibland är det stallets logga, ibland någon random firmas logga, ibland det egna företagets logga (hästknutet eller ej).

Hur funkar det egentligen med sponsring? Får min make köpa kepsar, schabrak, hästtäcke, jacka i sitt företag (spelutveckling, har absolut ingenting med häst att göra), sätta sin logga på och ge till mig? Jag rider bara på hobbynivå.

Jag vill också ha massa free stuff :D
Ja, vill någon köpa reklamplats på dig/din häst etc så är det bara att köra.

Jag driver företag i hästbranschen och får dels sponsprylar till mig/min häst av de märken vi jobbar med. Men även till våra spons-ryttare.
Vi har också sponsrat tävlingar med tex loggat täcke från oss.
 
Ja, vill någon köpa reklamplats på dig/din häst etc så är det bara att köra.

Jag driver företag i hästbranschen och får dels sponsprylar till mig/min häst av de märken vi jobbar med. Men även till våra spons-ryttare.
Vi har också sponsrat tävlingar med tex loggat täcke från oss.

Kan ett företag sponsra mig som hobbyryttare alltså? Vad tycker Skatteverket om den saken?
 
Vet inte om man behöver deklarera det som gåva om det är i större omfattning?

Ja jag tänker det också. Får kolla med revisorn.

Vore ju guld om man kunde köpa täcken, schabrak, jackor, handskar och skit med företagets pengar, sätta företagsloggan på och leva lycklig i alla sina dagar.

Annars ska ju pengarna vinstbeskattas, socialavgifter, arbetsgivareavgifter och inkomstskatt bort innan man kan shoppa 🤷‍♀️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp