Mest prisvärda bomlösa sadeln?

funderare

Trådstartare
Hej.
Har fastnat i bomlös djungeln! ;) Har inte mycket pengar, men vill ha en bomlös sadel. Vad ska jag satsa på?

Såg att dom hade en hyffsat billig på hööks... nån som använder en sån sadel? Är den bra?! Vad har ni isåfall för padd under?

Finns det nån annan bomlös i den prisklassen?

Tack för att ni tar er tid! :)

Sv: Mest prisvärda bomlösa sadeln?

Strunta i de billiga på Hööks o Börjes. De är inte bra. Sök gärna här på Buke så ska du hitta att de har dålig kvalite och ofta snedsydda.
Kolla in beg tex BearFoot, Freeform, Torsion, FitForm och allt vad de heter. Pruta så gott du kan och se till att de säljs med en bra pad till. Spara pengar två månader extra om det behövs.
// Linda

Mitt råd är att spara pengar ett tag till och köpa en dyrare sadel. De är oftast mer genomarbetade med bättre material i.
Jag köpte en Karlslund Kontakt. Ser ut som en vanlig sadel och ska ha en smalare midja än de flesta andra bomlösa.
Lycka till med ditt sadelköp. :)

Jag har Hööks-varianten. Jag tycker den är helt underbar och hästen gillar den också :) Det negativa med Hööks bomlösa är, som mahlmt redan nämnt, att de ofta är snedsydda så det är viktigt att kolla om du köper en därifrån. Nu hade jag tur med min, har mätt och vridit och vänt på den men den var lyckligtvis inte sned. Börjes har jag hört ska vara bättre rent generellt på den fronten.
Det går ju givetvis att hitta hyfsat billiga sadlar av andra (bättre?) märken om man är beredd att köpa begagnat, det skulle jag egentligen ha gjort men hade otur med timingen, fanns nämligen väldigt få bomlösa ute just när jag letade sadel...

Under har jag en skito-pad (skitos egna pad+skitoinlägg) som jag fick för en billig peng på tradera. Själva paden är inte så jättenoga med så länge den har en ordentlig kanal för ryggraden. Det är inläggen du ska lägga pengarna på.

Tycker att de som ligger så billigt i nypris som börjes och hööks speglas allt för mycket av kvaliteten, och då är det bättre att bara rida barbacka. Ofta är det grova fel så som att de är snedsydda eller inte alls tryckfördelar ordentligt. Satsa hellre på något av bättre kvalitet om du nu skall ha bomlös, kanske kan du fynda något begagnat?

Tycker du ska satsa på en bättre bomlös du köper begagnat. Barefoot sadlar ser man då och då till bra priser, kostar ca 6500 kr som nya och har sett många som säljs för ca 4000 kr.

... och då ingår ofta padd(ar) och tillbehör när man köper begagnat. Går att göra riktiga fynd där. Skulle jag köpa en begagnad soffkudde idag skulle jag försöka hitta en Fitform, det är fortfarande den bästa bomlösa (av den typen) jag suttit i (inkl. Torsion och dyrare modeller).

Tack för alla svar!!!

Skogstokig: Hur mätte du Höökssadeln för att se så den var rak?

Om vi räknar på det.
Hööks sadeln 2695:- utan pad.
En BRA pad (inte hööks, blä) kostar runt 2000:-
Då är du uppe i över 4.500:-
Där hittar du beg bättre sadlar med pad. Samt även en del som inte behöver pad. Och varför inte spara en liten slant till så kommer du upp i 6000:- och kan välja nästan bland allt beg (inte sensation).
Skulle du sen inte gilla den bomlösa eller hästen inte gillar den är det bättre att sälja en bra beg än att ha köpt ny sämre och behöva dumpa priset.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
2 030
Senast: Amk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31