Mest skonsamma proteinet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

fio

Som en del vet har jag en häst som är överkänslig mot protein och får klåda på kroppen och i näsan av protein.
Han lider ju helt klart av proteinbrist :crazy: lite bukig och så.
proteinvärdet på vårt hösilage ligger på 35 och energin på 8.2 i den kolumn som står först i analysen (tror det är per kg foder). Ts är 81% och han väger ca 500 kg och får 9kg hö.

Krafft protein och soja är bara att glömma liksom lucern i pelletsform Det tål han bara inte.
Hur är hackad strå från krafft?
Finns det något annat i proteinväg man kan ge som inte är så starkt :confused:
 
Knepigt. Har du provat andra märken på foder, som Hestekraft, Eggersman, Dynavena osv? När fodret är "tillagat" kanske han tål det bättre? En ren gissning bara.

Hackad strå är väl lusern, men kanske han tål det bättre? Det är svårt att säga, du känner din häst bäst.

Hos många fodertillverkare kan man få "smakprover", ring eller maila och fråga!!
 
Hej Fio...
Ger sedan i våras av lucern strå. Det är lucern med som är hälften hackat och hälften bevarat i småstrån. Så det kanske inte är någon idé.
Innehållet och värderna är lika i lucern pellets och detta.

Lucern mix är en blandning av lucern och gräsfröhalm, har en lägre MJ och proteinhalt. Mj 7,5 smrp. 65g.

Har du provat med bryggerijäst?? Dodson & Horrell har många varianter av behandlat foder som kanske skulle fungera då de även har en högre fetthalt som är en "snäll" ingrediens en del har även ganska högt med protein.
Skickar även PM.

MVH/
 
Jag har oxå 2 proteinöverkänsliga pållar och krafft breed funkar bra på dem, helt perfekt bra faktiskt. Soya är uteslutet, det funkar inte alls. Långsam tillvänjning är det som gäller.
 
Han får naturmusli från Eggersman nu , det är det enda som han riktigt tål faktiskt han får även struktur mixen därifrån , det är ju protein i det men inte lika mkt som i kraffts.
Hur mkt behöver jag ge utav det egentligen, som det är nu får han bara 2 nävar morgon+middag+kväll.
 
Hur mycket av vad? Några nävar låter ju inte som om det gör nån jätteskillnad precis. Vad är det för häst och vad äter den mer? Rider inte du fälttävlan (eller blandar jag ihop dig med någon nu...)?

Kanske nåt så "fånigt" som föl eller åringpellets från ... åååh, vad är det för märke då, kanske Eggersman? Finns på Bokebacken ialla fall. Fölpelletsarna innehåller nåt mjölk-nåntning (visst får du specifik info!!) som kanske funkar för din pålle?! Dyrt är det visserligen.
 
Hur mycket av vad?


Ja av struktur mixern, Nej några nävar är inte mkt men jag är livrädd för att ge för mkt.

Några nävar låter ju inte som om det gör nån jätteskillnad precis. Vad är det för häst och vad äter den mer?




Den äter inget mer än det jag har sagt + vitaminer och mineraler , hästen är en hannoveranare- fullblod.

(9kg hö då och 2kg naturmusli)


Rider inte du fälttävlan (eller blandar jag ihop dig med någon nu...)?


Jo det gör jag.


Kanske nåt så "fånigt" som föl eller åringpellets från ... åååh, vad är det för märke då, kanske Eggersman? Finns på Bokebacken ialla fall. Fölpelletsarna innehåller nåt mjölk-nåntning (visst får du specifik info!!) som kanske funkar för din pålle?! Dyrt är det visserligen.

:confused: :confused: skall försöka luska om det.
 
Sv: Mest skonsamma proteinet?

havre är det en hög halt av protein.....det är ett bra foder....:rofl:
 
Sv: Mest skonsamma proteinet?

Denna tråd är 3 år och tre månader gammal....

Btw så räcker inte proteinet i havre långt som komplement till ett proteinfattigt grovfoder....
 
Sv: Mest skonsamma proteinet?

*KL*

Med tanke på trådens ålder låser jag den, är det då så att författaren fortfarande anser att frågan är aktuell så kan man starta en ny tråd i ämnet.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Foder & Strö Tänkte det kunde vara bra att ha en jämförelsetabell att ha som ungefärlig riktning som stöd. Jag vet att iden knakar på att de olika...
Svar
8
· Visningar
1 641
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Jag har varit Väldigt bortskämd med superhö (nästan lite väl bra) men nya höt som jag skall börja ge tämligen snart ser ut som följande...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: SaraMara
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 405
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp