Metacam och behandlingstid

Sv: Metacam och behandlingstid

Har fått Metacam till hästen pga rygginflammation och han har nu fått det sedan i onsdags (totalt räckte en förpackning till 5,5 dagar)
Veterinären sa att jag skulle ringa om det inte var bättre, så skulle han fixa en till förpackning åt mig.

Ni som har gett era hästar detta, under hur lång tid har de fått det?
Han har fått det 1 gång/dag, och dosen för 500 kg, men det räckte inte längre.

Tycker det känns som en väldigt kort behandling, men det kanske brukar kunna räcka? Vad har ni för erfarenheter?

min häst har fått behandling 14 dagar för att kolla.om inte han svarar?! Då blir det hälta utred i ulltuna 10000 sek cirka det är dyrt att ha häst!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Med tanke på att mer än 60% av alla hästar går omkring med mer eller mindre allvarligt magsår så är det absolut inte bra att ge längre kurar med NSAID (vilket metacam, butta osv är). Magsår är mkt allvarligare än en inflammerad muskel...

Jag har aldrig gett mer än 5 dagar och låg dos, min ena visar magsårstendenser (tex vill enbart äta hö) efter bara någon dag på halv dos!

Egt bör man inte ge dessa mediciner öht om det inte är så att hästen är tydligt smärtpåverkad! En inflammerad muskel läker ut av sig själv bara du ger det tid, finns inget behov av att medicinera invärtes öht. Mkt vettigare att lägga om med arnikaomslag och ev använda nsaid-salva som phenylarthrit eller helt enkelt zon, om den är väldigt öm.

Du säger ju tom själv att det inte ens hjälper, varför fortsätter du då med en medicin som har väldigt hög biverkningsrisk?
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Tråden startades 2005, så förhoppningsvis har det ordnat sig nu. ;)

kl

Jag har gett metacam i flera månader vid ett tillfälle. Inte optimalt förstås, men det var inte något att välja på i det läget, och det fungerade bra som smärtstillade, vilket var huvudsyftet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 527
Senast: skiesabove
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 061
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp