Bukefalos 28 år!

Metacam stora risker?

Alla mina tre hästar har reagerat KRAFTIGT på även små doser NSAID, det gäller alla sorter vi provat. En tålde metacam i några dagar, de andra har inte tålt något öht, inte ens i shettisdos! Min arab fick diarré och kolik efter en enda påse fenylbutazon. Jag har givetvis stoppat behandlingen direkt och därför har de klarat sig.

Men min ena höll på att dö pga iv flunixin och senare metacam när han stod på klinik, han fick det i 4 dagar totalt och det var väldigt små doser eftersom jag varnade för att han är jättekänslig. Fick kraftig kolik och ingen behandling hjälpte. Han började inte bli bättre förrän jag tog hem honom från kliniken och stoppade all medicinering förutom ringers dropp.

Jag tycker ärligt talat de som ger sina hästar NSAID för skador som inte är extremt smärtsamma (tex operation vilket var vad min fick för eller de första dagarna av ett kraftigt fånganfall eller andra helt akuta skador som innebär svår smärta och lidande) är dumma i huvudet eller så har de ingen aning om vad de ger sina hästar. Hata mig allt ni vill, det skiter jag fullkomligt i om det kan rädda en enda häst från att dö i kolik eller njursvikt pga att den fått NSAID för en sträckning, vrickning, senskada eller annan bagatell som knappt ens gör att den haltar, bara så man kan spara in några veckors vila.

Har tagit upp detta med flera väldigt duktiga hästveterinärer och alla har sagt samma sak, det läker INTE bättre för att hästen får NSAID, det går möjligtvis lite snabbare men det är helt oväsentligt för läkning och återgång till träning.

Det är bättre att ha ont i benet än att dö i kolik. Det borde vara helt uppenbart för alla som sett en kolikhäst!
 
min häst blev bättre i magen av metacam, ingen fattar varför då han är rätt känslig överlag. vettarna sa typ "Jahopp, vad bra" och så var det inte mer med det.

Fattar att man blir rädd av att uppleva skit, jag tror ju att varenda häst jag sitter på eller ser har ks och artros men så är det ju inte. Det är ju lag på att behandla djur när man tror de är sjuka och att hålla dem så fria från smärta man bara kan. Att hästen kan dö är ju tråkigt, men rent krasst kan den dö i hagen också. ett benbrott eller svårfixad skada bort står döden liksom. ändå låter vi dom gå ut i hage. Att ett fåtal (var det typ mindre än en av 10 000?) får reaktioner motiverar liksom inte att ha en lidande häst man vägrar ge smärtlindring stående.

Tycker jag. Kalla mig dum i huvudet om du vill.
 
@spaderÄss för att kallas för skröna ska ngt i min värld vara konstaterat felaktigt sen mycket långt tillbaka i tiden . Även om insulin aspekten är ett numera känt etablerat faktum som orsak till fång hos många hästar, är det inte ekvivalent med att EMS är orsaken till fång hos alla . Man behöver inte läsa komplex utländsk forskning för att ha koll på detta och liknelsen du gör med att ngn häst skulle brutit sig in i foderkammaren är onödigt extrem - det kan räcka med hastiga foderbyten på känsligare hästar eller olyckliga kombinationer av sammanträffanden i sin helhet i ekvationen . Enkelt och kort :
http://www.hastsverige.se/foderskola-del-2.html
 
Senast ändrad:
@Centaur det är förvisso ingen som kallat dig dum i huvudet . Däremot finner jag det märkligt att propagera för enbart örter, naturläkemedel, arnika etc som medicinska råd på ett socialt forum . Det blir precis lika konstigt som att rekommendera vilka läkemedel det än må vara, när man inte är veterinär .

Att samtliga dina hästar blivit dödssjuka av Antiinflammatoriska som diskuteras här är ytterst ovanligt . Dock som nämnts tidigare i tråden så är butta ett mycket starkt sådant och etablerat känt för att inte sällan påverka magen på hästarna, inte bara jättekänsliga individer .
 
Något jag tycker man ska komma ihåg är att NSAID inte bara ges för smärtstillande effekt, utan det är en antiinflammatoriskt effekt också. Så den där hästen som inte är så halt etc - den kan ha fått det för den antiinflammatoriska effekten.
 
Här har Vet. varit restriktiv med Finadyne i förhållande till de andra 2 av de vanligaste.
När jag var ung var det ett par ridskolehästar som gick i åratal på butta o tålde tydligen det.

*Få hästar får fulldos av det dvs 1 påse/ 100 kg mer än dag 1.
Jag anser att Vet. inte är oaktsamma med preparaten o informerar att man ska sätta ut det vid minsta biverkning plus att probiotika ska ges i samband med behandlingen.
 
Min gamle häst fick nyss sin kur av Metacam och det är andra gången han har fått det nu. Han har inte fått några biverkningar någongång :)
 
Liten fundering, är det boxvilan (eller i alla fall ändrade rutiner) eller medicineringen som är den största boven när hästen får kolikkänningar i dessa fall?
 
Han mår iallefall bra av Equinoxen ännu så länge. Medicinera tredje dagen idag :-) Han ska få i sju dagar till.
 
Något jag tycker man ska komma ihåg är att NSAID inte bara ges för smärtstillande effekt, utan det är en antiinflammatoriskt effekt också. Så den där hästen som inte är så halt etc - den kan ha fått det för den antiinflammatoriska effekten.

Det är just för den antiinflammatoriska effekten min häst fått Metacam (undantaget när han i höstas fastnade i en tjock metallkrok som fick dras ut ur näsvingen på honom - då fick han en dos Metacam för smärtan, då näsvingen var väldigt svullen och öm, så att han skulle slippa den värsta smärtan). Samma sak när tamråttorna fick det.

Jag skiljer dock på Metacam och butta (det senare har jag fått lära mig, av veterinärer, är starkare och har betydligt starkare - och vanligare - biverkningar på häst).
 
@Alexandra_W jag förutsätter verkligen att folk vet att NSAID är antiinflammatoriskt samt smärtstillande i kombo i sin essens, det är liksom grunden i sig för en vettig diskussion ..:( Blir ju superkonstigt om man tror att det skrivs ut bara för smärtstillande .... Eller att smärtstillande är den primära orsaken .

Kl i övrigt :
Återigen , som flera nämnt , fenylbutazon är i högskalan och etablerat mkt starkt och känt för att inte sällan påverka magar , om vi ska jämföra med metacam, så även här är det viktigt att inse det och inte dra de två över samma kam om vi nu pratar det vi pratar och trådens ämne .

Finadyne och Metacam anses som väldigt likvärdiga i effekt, men Metacam är smakligare och lättare av den orsaken, dock dyrare. Inte sällan skriver vettarna ut finadyne just pga kostnadsskillnaden gentemot hästägaren , eller så frågar de rakt ut vilket man hellre vill ha .
 
Senast ändrad:
Finadyne och Metacam anses som väldigt likvärdiga i effekt, men Metacam är smakligare och lättare av den orsaken, dock dyrare. Inte sällan skriver vettarna ut finadyne just pga kostnadsskillnaden gentemot hästägaren , eller så frågar de rakt ut vilket man hellre vill ha .

Prisskillnaden mellan Finadyne och Metacam är minimal, iaf när de ska ha i en längre period! Fenylbutazon är däremot mycket billigare…
 
Prisskillnaden mellan Finadyne och Metacam är minimal, iaf när de ska ha i en längre period! Fenylbutazon är däremot mycket billigare…

Det finns en prisskillnad mellan de tu men inget jag någonsin tar i beaktning öht eftersom det inte spelar mig ngn roll alls med några spänn hit eller dit . Det var inte essensen heller i mitt inlägg ;) Det är en viss prisskillnad när DV är de som skriver ut . På klinik märker man inte av det liksom att det mesta är billigare totalt på klinik .
 
Det finns en prisskillnad mellan de tu men inget jag någonsin tar i beaktning öht eftersom det inte spelar mig ngn roll alls med några spänn hit eller dit . Det var inte essensen heller i mitt inlägg ;) Det är en viss prisskillnad när DV är de som skriver ut . På klinik märker man inte av det liksom att det mesta är billigare totalt på klinik .

Vet att det inte var essensen ;) Men studsade över påståendet då jag aldrig varit med om att man skulle skrivit ut Finadyne istället för Metacam pga av prisskillnaden. Om man använder någon av "kopi" preparaten av finadyne så kan där säkert vara en skillnad, men annars är en förpackning Finadyne dyrare än en 100 ml Metacam. Som veterinär får du inte tjäna pengar på medicin så den bör vara lika dyra från DV som från en klinik då det är apotekets priser som gäller. *sorry for off topic*

Angående tråden ämne så skulle jag på en fullt frisk häst aldrig vara rädd för att använda Metacam, finns otroligt många fler hästar som är lång tid på NSAID utan biverkningar än hästar som får biverkningar. Och som någon annan skrev kan biverkningar så som ont i magen också bero på andra ändringar i miljön som följd av skadan/sjukdomen!
 
Fast @MalanMjöl det handlar ju inte om att veterinärer tjänar extra pengar för egen del ? Men det är billigare för hästägare med medicin via klinikbesök försäkringsmässigt än via hembesök med DV .


I övrigt håller jag med dig ang själva ämnet i sak nu med din sista post !
 
@mackan Inte helt insatt om hur försäkringsbolagen behandlar det men om Finadyne kostar 400 från apoteket ska det kosta 400 + 30% (menar jag det är man får lägga på) från veterinären, plus eventuell avgift för recept/leverans. Men kan vara jag som helt förstod ditt inlägg :p
 
Vet att det inte var essensen ;) Men studsade över påståendet då jag aldrig varit med om att man skulle skrivit ut Finadyne istället för Metacam pga av prisskillnaden. Om man använder någon av "kopi" preparaten av finadyne så kan där säkert vara en skillnad, men annars är en förpackning Finadyne dyrare än en 100 ml Metacam. Som veterinär får du inte tjäna pengar på medicin så den bör vara lika dyra från DV som från en klinik då det är apotekets priser som gäller. *sorry for off topic*

Angående tråden ämne så skulle jag på en fullt frisk häst aldrig vara rädd för att använda Metacam, finns otroligt många fler hästar som är lång tid på NSAID utan biverkningar än hästar som får biverkningar. Och som någon annan skrev kan biverkningar så som ont i magen också bero på andra ändringar i miljön som följd av skadan/sjukdomen!

Finadyne i injektonsform är grymt mycket billigare än metacam till lika stor häst. Inte för att det var det som avgjorde valet, utan bara en reflektion.

Sen, veterinären är alltid dyrare än apoteket på all medicin här, alltid varit. Sen förutom det så tillkommer ju moms på veterinär/klinikpris men inte på apotekets.
 
@mackan Inte helt insatt om hur försäkringsbolagen behandlar det men om Finadyne kostar 400 från apoteket ska det kosta 400 + 30% (menar jag det är man får lägga på) från veterinären, plus eventuell avgift för recept/leverans. Men kan vara jag som helt förstod ditt inlägg :p

Nej det blir nog lite att vi går om varandra i diskussionen som sagt. Medicin i samband med klinik är inte samma kostnad som vid hembesök försäkringsmässigt. Men som sagt - det är inte många spänn i prisskillnad även hemma på preparaten i sig , men tydligen spelar de roll ibland såpass att veterinärerna endera skriver ut det ngt billigare, alternativt frågar och påtalar att det andra är lite dyrare ;) Har full respekt för att det spelar roll för hästägare individuellt .

@Alexandra_W har ju svarat ypperlIgt nu senare som komplement .
 
Finadyne i injektonsform är grymt mycket billigare än metacam till lika stor häst. Inte för att det var det som avgjorde valet, utan bara en reflektion.

Sen, veterinären är alltid dyrare än apoteket på all medicin här, alltid varit. Sen förutom det så tillkommer ju moms på veterinär/klinikpris men inte på apotekets.

Vilket också beror på att dosen för Metacam i injektion är högre än Finadyne ;) Men ska sluta vara tjatig, förvånade mig bara som sagt att man tyckte Finadyne var dyrare än Metacam. :)

Vad jag menar med att man inte får tjäna pengar på medicin är ju att man inte själv får sätta priset på medicinen utan bara lägga på en viss procent på apotekets pris.

Nu ska jag sluta spamma tråden!! :o;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 547
Hundhälsa Mammas hund har opererat en lös benbit ur armbågsleden för länge sen, hon är fortfarande lite halt till och från (röntgen ser fin ut)...
Svar
4
· Visningar
1 825
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 049
Senast: dobbis
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 863
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp