Metacambehandling

S

svartis

Ger min häst metacam på order av vetrinär för att utesluta att han har ont. Har nu gett honom i 3 dagar och det är ingen skillnad alls.

Hur snabbt borde det verka? Och blir en häst helt smärtstillad på metacam?
 
På tre dagar borde du fått effekt men beroende på vad som är fel så är det inte säkert. Det tog 10 dagar innan min fånghäst var smärtstillad av metacamet. Angående om det alltid hjälper så, nej det gör det inte. Att behandla på det sätt du gör nu kan egentligen bara ge ett svar. Om hästen svarar på medicineringen vet ni att den har ont. Avsaknad av respons på läkemedlet utesluter däremot inte smärta.
Jag har behandlat på det sättet en gång. Något var fel på min häst men vi hittade inget. Jag fick en kur metacam för att se om det försvann. Det gjorde det och som tur är så har smärtan inte heller kommit tillbaka så vi slapp leta vidare.
 
Ger min häst metacam på order av vetrinär för att utesluta att han har ont. Har nu gett honom i 3 dagar och det är ingen skillnad alls.

Hur snabbt borde det verka? Och blir en häst helt smärtstillad på metacam?
Metacam är inte smärtstillande i sig utan verkar inflammationsdämpande. Den minskar smärtan i och med att inflammationen försvinner. Det kan ta mer är tre dagar.
 
Metacam är inte smärtstillande i sig utan verkar inflammationsdämpande. Den minskar smärtan i och med att inflammationen försvinner. Det kan ta mer är tre dagar.
Jo, metacam är ett helt vanligt NSAID-preparat som verkar både smärtstillande och inflammationsdämpande. Däremot så kan det ta ett par dagar tills maximal effekt uppnås.
 
Jo, metacam är ett helt vanligt NSAID-preparat som verkar både smärtstillande och inflammationsdämpande. Däremot så kan det ta ett par dagar tills maximal effekt uppnås.
Ja den verkar smärtstillande genom att den dämpar inflammationen.
 
Metacam är väl dessutom rätt kass på att dämpa inflammationer? Funkar om det är lindrigt men inte annars.
Är väl bara att tänka på en själv. Om man har en rejäl inflammation så inte hjälper det att ta ipren..
Ipren och metacam är två olika verksamma substanser så det är inte jämförbart.
Meloxikam används för långtidsbehandling av reumatiker, så helt overksamt lär det inte vara...
Screenshot_20191123-113914_Samsung Internet.jpg
 
Nej men däremot Voltaren (Diklofenak) vilket Metacam är mer likt än Ipren.

Ja.
Men som svar till TS i linje med det alla i princip ändå svarat (utan att i sak jämföra humanpreparat med djur) så nej - metacam fungerar självklart inte i alla lägen . Det är ett ganska snällt milt inflammations/smärthemmande preparat som ger mycket bra effekt i de fall de sätts in i rätt fall osv.
 
Senast ändrad:
Nej men däremot Voltaren (Diklofenak) vilket Metacam är mer likt än Ipren.
Fast Ipren och Voltaren är väl ganska jämförbara potensmässigt trots att de skiljer sig åt i hur mycket de hämmar COX 1 resp COX 2. Citerar expertgrupp från janusinfo: ”COX-hämmare (NSAID) är mycket effektiva vid behandling av nociceptiv smärta såväl med som utan inflammation. Under förutsättning att ekvipotenta doser har använts föreligger inga större skillnader avseende analgetisk effekt mellan de olika preparaten.” (https://janusinfo.se/behandling/exp...gavcoxhammare.5.50544c211605519723dad6de.html). Så @MiniLi , jag skulle nog hävda att Ipren hjälper bra vid många inflammatoriska tillstånd, liksom voltaren :).
 
Fast Ipren och Voltaren är väl ganska jämförbara potensmässigt trots att de skiljer sig åt i hur mycket de hämmar COX 1 resp COX 2. Citerar expertgrupp från janusinfo: ”COX-hämmare (NSAID) är mycket effektiva vid behandling av nociceptiv smärta såväl med som utan inflammation. Under förutsättning att ekvipotenta doser har använts föreligger inga större skillnader avseende analgetisk effekt mellan de olika preparaten.” (https://janusinfo.se/behandling/exp...gavcoxhammare.5.50544c211605519723dad6de.html). Så @MiniLi , jag skulle nog hävda att Ipren hjälper bra vid många inflammatoriska tillstånd, liksom voltaren :).

Summa summarum är väl ändå att självklart är inte alla inflammations/smärtstillare verksamma beroende på läge 👍
 
Summa summarum är väl ändå att självklart är inte alla inflammations/smärtstillare verksamma beroende på läge 👍
Nja säger nog snarare tvärt om. De substanser som diskuterats här, alltså ”NSIAD-preparat”, som även kallas antiinflammatoriska läkemedel, är på humansidan ganska lika i sin smärtlindrande effekt. Tar du maxdos Ipren är den ungefär lika verksam som maxdos diklofenak/Voltaren, Arcoxia eller Naproxen. Däremot finns det andra klasser läkemedel som är smärtlindrande, och ytterligare andra klasser som är inflammationsdämpande, vilka inte är jämförbara på samma sätt :).
 
Nja säger nog snarare tvärt om. De substanser som diskuterats här, alltså ”NSIAD-preparat”, som även kallas antiinflammatoriska läkemedel, är på humansidan ganska lika i sin smärtlindrande effekt. Tar du maxdos Ipren är den ungefär lika verksam som maxdos diklofenak/Voltaren, Arcoxia eller Naproxen. Däremot finns det andra klasser läkemedel som är smärtlindrande, och ytterligare andra klasser som är inflammationsdämpande, vilka inte är jämförbara på samma sätt :).
Poängen var utifrån trådens sammanhang och att det utifrån tråden inte direkt verkar handla om vad exakta medel innehåller utifrån att det är Häst som det frågas om 👍
 
Poängen var utifrån trådens sammanhang och att det utifrån tråden inte direkt verkar handla om vad exakta medel innehåller 👍
Haha, det har inte gått mig förbi. Det finns dock påståenden om de här specifika substanserna i tråden som jag bedömde som felaktiga/i behov av förtydligande och i det läget valde jag att inte låta dem stå oemotsagda.
 
Ger min häst metacam på order av vetrinär för att utesluta att han har ont. Har nu gett honom i 3 dagar och det är ingen skillnad alls.

Hur snabbt borde det verka? Och blir en häst helt smärtstillad på metacam?
Nej det behöver de inte bli. Dels för att smärtan kan vara av sådan art där metacam helt enkelt inte är tillräckligt och dels finns det individer som metacam inte hjälper på alls.
 
Nja säger nog snarare tvärt om. De substanser som diskuterats här, alltså ”NSIAD-preparat”, som även kallas antiinflammatoriska läkemedel, är på humansidan ganska lika i sin smärtlindrande effekt. Tar du maxdos Ipren är den ungefär lika verksam som maxdos diklofenak/Voltaren, Arcoxia eller Naproxen. Däremot finns det andra klasser läkemedel som är smärtlindrande, och ytterligare andra klasser som är inflammationsdämpande, vilka inte är jämförbara på samma sätt :).
I den bästa av världar och i teorin är effekten likvärdig.
I verkligheten kan det skilja mellan individer hur god effekt man har av de olika substanserna.
//personlig erfarenhet
 

Liknande trådar

Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
980
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 500
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp