Metafysär osteopati.

Sv: Metafysär osteopati.

Hej! Hur har det gått med din valp? jag har en liten labbevalp tik som bara var 11 veckor när hon först fick ont i underkäken och hög feber som steg till 40 grader. Vi var in med henne fyra dagar i rad till vet. Hon hade en kraftig halsinfektion som hon fick antibiotika mot och smärtstillande. Hon blev stel i bakbenen och blev snabbt sämre och orkade inte stå på benen. Nästa vet besök tog vi blodprov och röntgen, och sen tog vet prov på ledvätska.Dag 3 satte vet in kortison som bara efter ett par dagar gav resultat, hon blev piggare och allt mer stadig på benen. hon åt kortison i 9 dagar. Fick börja med 2 tab och sen minskade vi dosen till 1 tab, sist fick hon en ½ tab. Piggnade på sig så efter 5 dagar så var hon samma glada pigga valp som innan.
Har oxå fått höra att detta kan bero på övermatning,(vi ger valpfoder som det är 26% protein i) det stämmer inte i vårt fall. och att labradorer är den ras som har drabbats lite mer. Vi har slutat med medicinen och ska ta en ny röntgen om ca 2 veckor. Jag föder upp labbar i liten skala och har inte drabbats eller hört talas om detta förrut. Alla våra kullar är uppfödda likadant. Vår valp kommer från en kull på 9 valpar och det är bara vår valp som varit sjuk, alla andra är friska. Svara gärna så jag får höra hur det gått för er.
/ labbe

Ja efter alla bedrövelser så verkar nu hunden vara fullt frisk.

Han skickades hem från djursjukhuset med skenor som han skulle ha på frambenen och recept på värkmedicin som han skulle äta två ggr./dag i två månader, samt order att han bara skulle koppelrastas på mjukt underlag under denna tid.

Eftersom det är en Vorsteh som ju verkligen kan ta i, så betydde det att skenorna höll i knappt två veckor, så de återsändes som varande bara skit.
Nästa steg var att eftersom jag inte längre kunde se att hunden verkade ha ont, så slutade jag med att ge värkmedicinen. Hunden var lika glad för det och verkade fortfarande inte ha ont, och då beslöt jag att på prov släppa honom lös och det fungerade bara bra. Så efter två veckors "sjukgymnastik" efter att han skrivits ut från djursjukhuset, så var han frisk

Att min hund tillfrisknade berodde förmodligen på att den genomgått två olika pennicillinkurer, inte på värkmedicin och värdelösa skenor på frambenen.

Min slutsats av hela historien är att vettarna var helt ute och cyklade. De har inte haft en aning om vilket fel min hund hade. När jag dristade mig att tala om att symptomen stämde exakt med de symptom som en älghund i Bredbyn hade haft, som då via prover konstaterats ha haft sorkpest, ja då kom det plötsligt prestige in i bilden. Hundar och katter kan inte få sorkpest säger andra vettar och vägrar ta prover. Självklart att de då aldrig kan konstateras om en hund lider av sorkpest.

Jag tror inte en veterinär går och ljuger, om han säger att han har via prover konstaterat att en hund verkligen haft sorkpest. Men det var inte populärt att föra det på tal, det fick jag verkligen veta, man ville helt enkelt inte ta några prover på det, vilket betyder att sjukdomen okänd men att hunden ändå har tillfrisknat.

Senast ändrad:

Jag har en blandrashund (schabrador-dalmatin) som vid fyra månaders ålder fick diagnosen metafysär osteopati, han är nu sex månader och jag har inte märkt något problem sedan han fick behandling på djursjukhuset. Den första veckan efter behandlingen fick han anti-inflammatorisk medicin och smärtstillande, men nu är han lika livlig som vanligt och verkar inte ha ont längre. Och vad jag kan hitta i tillgänglig litteratur så kan dom leva ett normalt liv förutom att det kan hämma dem lite i växten, men det kan man ju leva med så länge dom inte har ont.

Liknande trådar

G
Hundhälsa Hej! Min hund är 6 år och fick igår ont i höften (tror jag). Han har tidigare haft samma smärta i höften en gång tidigare för några...
Svar
9
· Visningar
16 593
Senast: Flixon
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 694
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
22 228
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka