mick-mack bett??

Pappa betalar förstår du väl.... :p

Men alltså, jag FATTAR inte hur det kan vara så dyrt???

Centaur/som inte skulle ha det bettet om hon fick 3000,- för det.....
 
Tycker att det är vansinnigt att de är så många i elite som har de på sina hästar!! :mad: Tycker att det är ett mycket grymt bett!! Min pålle skulle ALDRIG få ens titta på ett sånt bett!!!!!
 
Näe :mad: Skulle aldrig peta in sådan skrot i munnen på min pålle! Uppfinns bara mer och mer onaturligt sk*t som vi ryttare och hästägare förväntas anamma.. *muttra*

Sedan kan vi ju diskutera hur naturligt det är att vi människor sitter på hästarnas rygg överhuvudtaget.. men det kan vi ta en annan gång :smirk:
 
Men sitter ni inte och dömer ut något som ni kanske inte vet så mycket om nu? Jag har själv ridit på mikmar, i utbildningssyfte, och trots att jag var lite orolig innan, för dom ser ju ganska groteska ut, så blev jag glatt överraskad. Nu hade jag ju en instruktör med erfarenhet av dessa bett bredvid mig, och det var hennes häst jag red, och jag skulle antagligen aldrig våga rida på det själv, men för den som vet vad h*n sysslar med så tycker jag absolut inte att detta är ett tortyrredskap! I fel händer blir sporrar och spö också tortyr...
 
Jag skulle ALDRIG heller rida på ett sånt bett.

Med en sån port så måste göra j-vligt ont i hästens mun av alla tygeltag.

Jag säger bara stackars hästar som måste gå på sånt!!!!!!
 
Jag förstår inte riktigt varför ni blir så upprörda över detta bett :confused:

Mylerbetten som kom för några år sedan blev ju snabbt storsäljande och sedan insåg de flesta, det vi andra redan visste ;), att ibland räcker det med att byta bett för en dag eller två så faller bitarna på plats.

Dessa nya bett är dessutom inte speciellt långt från varken pelhamstänger, kombinationsbett eller westernbett.

Klart det blir en fluga om storfräsarna rider med det men tids nog lägger sig även denna modefluga och det som blir kvar är då troligen de bästa av dessa bett och tar man de bästa nyheterna i lag med de bästa "antika" prylarna så kommer vi nog så småningom fram till bett som är så bra utformade som möjligt för hästen mun.
Är det inte god hästhållning vi alla strävar efter i grund och botten :confused:

http://www.toklat.com/myler/mbits_combo.html
exempel på ett mylerbett i samma anda
 
Ja, alltså jag trodde att hästen skulle vara spänd och "panikreagera" över minsta hjälp, men så var inte fallet, det kändes, som någon annan påpekade, inte mycket annorlunda från att rida på tex, pelham, vissa myler eller andra kombinationsbett. "Glatt överraskad" var väl kanske taskigt ordval, men förvånad, då, om du förstår...
 
Varför utgår alla härinne från att ingen är begåvad med vare sig rid-eller hästvett??? Vid minsta fråga kan man ju få svaret: "du kanske inte är tillräckligt duktig?".
Jag orkar inte gå in på hur jag vet när hästen är i form, för jag tycker inte att jag behöver försvara mig inför dig eller någon annan, men det stör mig att du har förutfattade meningar om både mig och mikmar när du (som jag fattat det) inte har träffat någon utav oss.
Jag tycker att du ska prova att rida på ett mikmar innan du säger att hästen nödvändigtvis "kröker på nacken och ingenting annat". Hästen jag red krökte inte mer på nacken, eller överhuvudtaget gick i mer form pga av detta bett, det som hände var att man kunde bli mjukare och minimera sina hjälper, och det specifika bett jag red på förhinrade även en hård hand (inte helt, men hjälpte iaf till). Uppriktigt sagt blir jag förbannad.
Mikmar är ingenting jag rekommenderar, ABSOLUT inte! Det är inte ett bett jag tycker man ska behöva bli rekommenderad. Är man tillräckligt duktig för ett sådant bett, så kommer man på att använda det utan någons rekommendationer.
 
jo d finns en uppenbar skillnad. själva mundelen, kolla in mikmar betten o jämnför med myler betten
 
Mylerbetten är också vidriga.

Och självklart kan man ta "mindre och finare" hjälper med ett Mikmar. Det ligger ju i hästens intresse att se till att inte få den där spateln upp i gommen!
 
inte direkt ngt fan av myler heller. jag vill ha det enkelt men jag tycker mylerbetten ser bättre ut än mickmackbetten.

ju enklare man gör d för sej desto enklare är de
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 860
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 532
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
799
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 045
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp