Micklem träns

Hastflickan

Trådstartare
Okej nu är det som såhär att jag är väldigt sugen på ett micklemträns. Rekommenderar ni det? Varför/varför inte? Och vilken av dom - competition eller multibridle? Jag själv känner att competition är snyggare och mer stilrent, men nog hade det vart skönt med multibridles funktioner... Så ja, vad är era erfarenheter av micklem tränset? :)

Jag har ett competition, köpte det för att se om det var så bra som det sades. Tyvärr märker inte jag någon större effekt av det på min häst, tycker nästan hon går bättre på remont-tränset. Tyvärr är även lädret på mitt träns av "bristande kvalité". Redan efter några månaders användning blev lädret "korvigt" och fult (oljade in det innan användning + smörjs efter varje pass). Jag skulle inte köpa ett sådant träns idag av dessa anledningarna, men detta är bara mina åsikter. Har hört flera som är nöjda med sina.

Köpte ett brunt Micklem Multibridle för ungefär 1 år sen, och är Supernöjd! Hästen går stadigt och lugnt med detta. Det enda är att jag skulle vilja ha lite längre "bett-remmar" för att få det att sitta perfekt. har försökt få tag på det på flera Hööks-affären, men ingen kan få fram det. Får väl slakta några gamla träns på snokremmarna....

Och kvaliteten på lädret är jättefint på mitt träns.

Rekommenderar det varmt!

Har ett Competition som både jag och häst är jättenöjda med. Det sitter bra, och det märks att han är nöjd med att ha det på sig. Lite små i storlekarna och hade också önskat längre bettremmar, annars inget att klaga på.

Har ett Competition som både jag och häst är jättenöjda med. Det sitter bra, och det märks att han är nöjd med att ha det på sig. Lite små i storlekarna och hade också önskat längre bettremmar, annars inget att klaga på.
Har sett flera som säger att de är små i storleken. Hästen är full, borde jag isåfall ta x-full?

Har sett flera som säger att de är små i storleken. Hästen är full, borde jag isåfall ta x-full?
Ja det skulle jag tro. Min islandshäst som visserligen är stor med stort huvud för rasen, får ha full och då är käkremmen på sista hålet. Men har man en liten storhäst med nätt huvud kanske det räcker med full, annars borde xfull passa. Tror de säger att man ska ta en stl större än normalt...

Jag tycker att de är väldigt svåra med passformen faktiskt. Jag har förvisso en arab med ganska så typat huvud, men ändå. När jag fick nosgrimman i rätt höjd så saknades det 3 cm på varje sida till bettet... Tog jag ner nosgrimman så det fungerade med bettet så satt nosgrimman precis innan nosbenet slutar. Det kändes inge vidare bekvämt faktiskt. Så jag lämnade tillbaks det helt enkelt.

Köpte ett multibridle till min häst som har normalt stl full, standard horse i micklem. Fick med 2 extra remmar till bettet som var lite längre. Mitt har varit bra i läderkvaliten, dock ska man vara sparsam med glycerintvålet då det är lätt att det blir gröna partier. Jag smörjer mitt med läderfett och det är mjukt och fint. Använder kapsonringen vid longering och min trivs ypperligt med den, aldrig använt innan jag köpte tränset. Har provat en av de bettlösa varianterna, helt ok. Jag hade möjlighet att prova ett competition innan jag köpte ett eget och det rekommenderar jag.

Jag köpte ett Micklem Competition 2011 till ena hästen. Läderkvaliteten var lite si sådär. Tränset är kanon men som sagt blev besviken på lädret. 2013 köpte jag ett till den andra hästen också, samma modell. Kände stor skillnad direkt när jag packat upp det. Helt annan kvalitet på lädret, superfint!
Angående bettremmarna så tycker jag också att de är lite korta med vissa bett. Jag har valt att sätta dit snabbknäppen som brukar finnas på hunterträns.

Jag har två, ett brunt Competition och ett svart Multibridle. Båda är samma storlek, SH (full) och det bruna är större än det svarta i storleken, får ha helt andra hål på 'käkremmen' och snokremmen. Det svarta är dessutom inte alls samma läderkvalitet som det bruna som är mycket bra läder.

Båda mina hästar har blivit jättefina att rida efter att jag bytte till dessa träns. Jag är mycket nöjd :)

Har ett svart sen 1,5 år tillbaka. Mycket fint läderkvalitet och hästen går om en dröm. Väldigt skillnad från när den reds på vanlig träns.

Jag har ett multi sedan dryga 2 år. Använde crossunder varianten när jag red in min ena. Har klipsen som avlastning när jag rider den andra med bett ute. Har tom börjat använda nosringen vid longering på sistone.
Läderkvaliten är kanske inte den snyggaste men bra. Unghästen bockade av mig och trampade då på tyglarna så att syntet remmen som håller ringen till snokremmen i nosgrimman lossnade i sömmen på båda sidor. Enkelt åtgärdat av sadelmakare och syns inte bortsett från att remmarna böt plats:angel:
Storleken är nog gjord för långsmala huvuden. Har ett cob, snok och käkrem är i kortaste laget på islänningen men sidstyckena typ högst upp. På ponnyn med arabhuvud passar det bättre på käk/snokrem.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
788
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 677
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka