Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Ang. micro blir jag alltid förvånad när nån har det fortfarande. Har trott att det var en typ 80-90-tals (?) grej som nästan försvunnit. Jag har haft en men använde den väldigt sällan, och nästan enbart om jag glömt ta fram nåt som skulle tina. Så jag gjorde mig av med den.
Oj jag använder min nästan dagligen, och det är en bristvara (läs köer) på jobbet.
 
Sällar mig till skaran som har mikro, den används dagligen till uppvärmning av matlådor och jag vill aldrig vara utan den.

Det hade ju tagit enormt mycket längre tid än 2-3 minuter att värma mat på spisen eller i ugnen, blivit mer disk och dessutom dragit mycket mer el.
 
Jag lagar inte mat i micron, men använder den dagligen. Eller jo, om jag bara ska ha en portion ris så kokar jag riset i micron. Blir jättebra.
Värmer matlåda på jobbet dagligen.
Tinar frysta bär, grönsaker, bröd, bullar.
Smälter smör till bakning.
Våran micro är inbyggd i köket så den tar inte upp bänkyta.
Tar då och då en micropizza till lunch hemma på helgen.

Tycker att om man värmer matlåda i ugnen så blir den ofta torr, plus tar lång tid och drar mycket mer energi.
 
Jag använder också micro dagligen. Perfekt för att koka gröt och tina matlådor. Spisen används också, men bara om jag ska laga ordentlig mat och då gör jag alltid såpass mycket att det räcker till flera portioner och vips så dök behovet av micro upp igen :D
 
Fast behöver man vatten med viss temperatur så finns det vattenkokare för det.

Men alltså, jag vill inte ha en micro. Jag tycker inte maten blir bra, röra i lasagne är lite svårt 😅. Jag vet naturligtvis hur man använder den, herregud varför skulle jag inte veta det? Det var väl på 80-90 talet den var så populär? Jag tycker dessutom de är fula och har ingen plats för en i mitt kök.

(Lite märkligt i en tråd om prylbanta ska jag övertalas om hur bra en pryl jag inte gillar/behöver är.)

Fast det är ju inte så märkligt att folk reagerar när du skrev att du blir förvånad över att folk har micro 😁
Många har ju uppenbarligen väldigt stor användning för den.
Sen behöver du såklart inte ha en. Jag har ingen användning för en kaffebryggare/maskin/whatever så därför har jag ingen.
 
Använder micro nästan varje dag, främst för att värma mat. Jag har svårt att se hur man klarar sig utan 🙈 hos mamma har dom plockat bort den inbyggda micron och satt in en extra ugn, och jag tycker det är jättestökigt att värma mat/paj/whatever, först och främst tar det jättelång tid, för man kan ju inte brassa på med för mycket värme och det blir extra disk eftersom man måste lägga upp det på något ugnsfast.
 
Ang. micro blir jag alltid förvånad när nån har det fortfarande. Har trott att det var en typ 80-90-tals (?) grej som nästan försvunnit. Jag har haft en men använde den väldigt sällan, och nästan enbart om jag glömt ta fram nåt som skulle tina. Så jag gjorde mig av med den.
Oj, jag är tvärtom. Fattar inte hur någon klarar sig utan. :rofl:
Min går varje dag, minst en gång varje dag.
 
Fast det är ju inte så märkligt att folk reagerar när du skrev att du blir förvånad över att folk har micro 😁
Många har ju uppenbarligen väldigt stor användning för den.
Sen behöver du såklart inte ha en. Jag har ingen användning för en kaffebryggare/maskin/whatever så därför har jag ingen.
Det har jag fått trevliga svar på. Det du citerade nu var ett svar på att jag inte skulle veta hur man använder en micro, lite lagom idiotförklarande.
 
Alla ni som använder el för att tina saker i mikron har ett bra energispartips kvar att utnyttja inför vintern! Ett sånt där win-win där både mikron slipper matas med el och kylen kommer behöva lite mindre el.

(För övrigt händer det även mig när man glömt att vara tillräckligt långt före i planeringen - eller för vissa saker som blir bäst från fryst och direkt till varmt (exvis bulle), fast då är det nästan något annat än ”tina”)
 
En micro värmer ojämnt, därför det kan va bra att röra eller vända på tallrik. Den informationen har jag snappat upp från How to cook that på youtube.

Jag använder min micro flitigt. 90sek högsta effekt att värma ett stort glas mjölk och det blir lagom varmt.

Har även använt micron att smälta choklad med, det är lite pyssel då man måste röra och ha sig.

Vi poppar en hel del micro-popcorn här också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp