Bukefalos 28 år!

Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Den enda jag känner som jag vet inte har mikro är min gamla farmor som aldrig lärt sig hur man använder en. Hon fick en och tinade bröd förmodligen alldeles för länge och brödet blev torrt sen bestämde hon sig för att mikro var ingen bra idé och gav bort den.
 
Något jag läste om att värma mat i mikron, är att lägga maten som en cirkel, och göra ett tomrum i mitten av tallriken. Ska hjälpa till att fördela värmen bättre. Jag har ingen aning om det finns någon vetenskaplig evidens bakom det, men jag tycker det funkar! Så slipper jag hålla på och stoppa mitt i för att röra runt.
Det kan stämma, vet att det ibland blir hotspots och om man inte rör har det kunnat bränna på det stället. 😅
 
För att det ser ut som att jag undrar om micron är en 90-tals pryl när jag egentligen ville svara i andra tråden att det var en onödig pryl för mig.
Ser att min rubrikssättning blev orättvis, ber om ursäkt för det! Hoppas det känns bättre med denna nya rubriken som är mindre missvisande. Vi fick in rapporter med önskemål om att micro-diskussionen skulle brytas ut för att inte ta över den andra tråden, och med tanke på att vi är uppe i över 60 inlägg nu var det nog ganska vettigt. Det bryts ju ut inlägg ganska frekvent som du vet, och eftersom det framgår tydligt i rubriken att det är just en utbrytning så förstår ju folk att du inte suttit och skapat en tråd om just micros, utan att det mest är andra som spunnit vidare på din(a) kommentar(er) :)

/Mod
 
Ok jag besöker aldrig hem som har en! Kanske för att jag inte umgås med barnfamiljer? Tänker att det är smidigt att ha en micro när en har småbarn? Kan det ha med saken att göra kanske?
Om jag skulle gissa så umgås du med många som äter ute som alternativ till att fixa fram något enkelt att värma? Och som kanske inte bunkrar mat för framtida behov i en stor frys?
 
Själv har jag ingen aning om andra jag känner har mikro eller inte. Är inget samtalsämne jag brukar ha och hälsar jag på så är det ju omöjligt att veta om jag inte studerar ugnen för att se om det är en kombinerad eller inte.

Var längesen jag såg en vit på bänken iallafall men det säger ju inget😃
 
Använder micro hela tiden. Värma matlådor, tina råvaror, värma tevatten eller mjölk till varm choklad eller kaffe, förvärma bakpotatis, smälta choklad..
Mycket av det GÅR ju att göra på spis eller i ugn, men det tar mycket längre tid och blir mycket mera disk. Jag har liksom inte tid att ligga på sängen en timme om dagen och tycka synd om mig själv för att det inte finns varm mat. :D

Förstår att det är annorlunda om man bor i stan och kan köpa något färdigt när man vill ha mat omedelbart, eller spontanköpa färskt de råvaror man behöver.
 
Använder också min micro en del. Skulle jag inte ha någon skulle jag nog inte sakna den, utom popcorn.
Jag har bott i nutid med micro men utan ugn och skulle 11 ggr av 10 hellre göra det omvända.
 
Fast behöver man vatten med viss temperatur så finns det vattenkokare för det.

Men alltså, jag vill inte ha en micro. Jag tycker inte maten blir bra, röra i lasagne är lite svårt 😅. Jag vet naturligtvis hur man använder den, herregud varför skulle jag inte veta det? Det var väl på 80-90 talet den var så populär? Jag tycker dessutom de är fula och har ingen plats för en i mitt kök.

(Lite märkligt i en tråd om prylbanta ska jag övertalas om hur bra en pryl jag inte gillar/behöver är.)
Du behöver inte köpa micro om du inte vill, ingen övertalar dig. Jag reagerar bara på det fördomsfulla att det är en 80/90-talspryl för att du själv inte har en och inte ser en i andra hem. Jag har verkligen inte sett att micro har minskat i popularitet alls.
Du visste ju inte hur man värmde vatten och välling i micro, det tolkar jag som att du inte vet hur man använder den riktigt. Det är ju rätt basic att värma vatten där.
 
Det som är 80/90-talsgrejen är väl att till sin micro ha en kokbok med recept på hur man tillagar allt från kanelbullarna till julskinkan och torsk med äggsås i micron.

Och att man nu övergivit den iden och istället använder micron till det som den faktiskt gör bra :)
 
En micro värmer ojämnt, därför det kan va bra att röra eller vända på tallrik. Den informationen har jag snappat upp från How to cook that på youtube.

Jag använder min micro flitigt. 90sek högsta effekt att värma ett stort glas mjölk och det blir lagom varmt.

Har även använt micron att smälta choklad med, det är lite pyssel då man måste röra och ha sig.

Vi poppar en hel del micro-popcorn här också.
Ja, just det. Smälta choklad är micron toppen till.

Och så har jag en silikonskål att poppa popcorn i. Blir jättebra :) !
 
Ja, just det. Smälta choklad är micron toppen till.

Och så har jag en silikonskål att poppa popcorn i. Blir jättebra :) !
Använder du naturella majskorn då, inte såna i microugnspåsar?
Jag gillar inte att det är smör i micropopcorn, skulle vilja poppa i olja. Funkar det i sån där silikonskål?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp