Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

För att det ser ut som att jag undrar om micron är en 90-tals pryl när jag egentligen ville svara i andra tråden att det var en onödig pryl för mig.
Äsch, jag hade inte orkat hänga upp mig på det. Har själv råkat ut för trådutbrytningar som jag inte gillat. Det jag gjort är då att inte svara i den tråden och ignorera, så får de som vill fortsätta diskutera det göra det utan min inblandning. 🤷🏼‍♀️
 
Nej, fast det blev andra inspirerade av. Jag tycker inte det är så konstigt att trådar får egna liv långt utifrån hur de startade.
Ja alltså vill folk diskutera micro så varsågod men jag vill inte starta en tråd om micron är en 90-tals pryl. Jag svarade på det som hörde till ämnet i andra tråden, folk kände att de behövde tala om hur användbar min onödiga pryl är och sen fick jag stå som trådskapare för nåt jag inte ens vill diskutera.
 
Fast behöver man vatten med viss temperatur så finns det vattenkokare för det.

Men alltså, jag vill inte ha en micro. Jag tycker inte maten blir bra, röra i lasagne är lite svårt 😅. Jag vet naturligtvis hur man använder den, herregud varför skulle jag inte veta det? Det var väl på 80-90 talet den var så populär? Jag tycker dessutom de är fula och har ingen plats för en i mitt kök.

(Lite märkligt i en tråd om prylbanta ska jag övertalas om hur bra en pryl jag inte gillar/behöver är.)
Tror inte att den är mindre populär nu? Man pratade väl mer om den då, eftersom det var något nytt. Nu är den liksom självklar.
 
En micro värmer ojämnt, därför det kan va bra att röra eller vända på tallrik. Den informationen har jag snappat upp från How to cook that på youtube.

Jag använder min micro flitigt. 90sek högsta effekt att värma ett stort glas mjölk och det blir lagom varmt.

Har även använt micron att smälta choklad med, det är lite pyssel då man måste röra och ha sig.

Vi poppar en hel del micro-popcorn här också.
Något jag läste om att värma mat i mikron, är att lägga maten som en cirkel, och göra ett tomrum i mitten av tallriken. Ska hjälpa till att fördela värmen bättre. Jag har ingen aning om det finns någon vetenskaplig evidens bakom det, men jag tycker det funkar! Så slipper jag hålla på och stoppa mitt i för att röra runt.
 
Jag tror de flesta har micro idag. Jag hade inte micro under ett gäng år på grund av snålhet, men nu har jag det. Jag använder den mest för att värma saker, micropoppcorn och så är den grym på att ångkoka frysta sockerärtor.
 
Mikro och vattenkokare använder jag nästan dagligen så det är de apparater i hemmet jag använder mest. Men så äter jag också mkt matlådor. Min är inbyggd dvs installerades i köket när det byggdes.
 
Senast ändrad:
Micron är bland det sista jag skulle kasta ut. Finns mkt att spara in på men gillar sakerna som underlättar i hemmet för mig.
 
Micro måste vara extremt trendigt nu när man vill värma och laga mat energieffektivt. Det går att göra betydligt mer matlagning i mikron än man kanske tror om man inte provat. Till en femtedel eller mindre energi jfrt med att använda spis och ugn.

Tina ska man helst inte göra där utan i kylskåpet för att ta vara på kylan.
När jag köper frysta microrätter så har jag dem i kylskåpet. De håller säkert en vecka, brukar vara frysta i mitten även 1-2 dagar efter att jag lagt dem i kylen. Så de kyler ner kylen och när jag ska micra dem är de tinade så de går att värma på ca halva tiden.
Smidigt och energisparande.
 
att de flesta hem jag besöker har en micro? Men de är oftare inbyggda i skåp eller snyggare än de vita 90tals micros.

Ok jag besöker aldrig hem som har en! Kanske för att jag inte umgås med barnfamiljer? Tänker att det är smidigt att ha en micro när en har småbarn? Kan det ha med saken att göra kanske?
 
Använder inte min så ofta men vill inte vara utan. Har ju en kombinerad ugn och mikro så för mig är det ingen extra pryl som tar plats i köket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp