Mieller-bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ingalillo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 360
I

Ingalillo

eller hur det nu stavas. Är det någon som vet någon sida som säljer? Är det något att ha? Bra? Dåligt? Alla erfarenheter tack! Har hittat ett bett som fixeras på plats med hjälp av sidostycket och tygeln, verkade bra, men det är ju svårt att veta utan att ha provat. Någon?

// Ingalill

Alla i mitt stall hade ett tag mylerbettena.. Dom verkar funka väldigt bra..

Tack för era svar. Är det ingen som har erfarenhet av dessa bett och kan rekommendera eller avråda. När man läser beskrivningen om dem verkar det vara rena mirakelbett ;) som får hästen böjbar i sidorna, gå i form och man kan dessutom lyfta bogarna. :eek:

Jag letar efter ett bett som är snällt och som ligger stilla i munnen, då min häst har gamla bettskador som inte vill läka helt. Det ska hellst inte ligga för tungt på lanerna och tungan. Som det är nu lyfter jag upp bettet genom att binda upp det över mulen, (på vets inrådan). Men jag tycker att det borde finnas bett som ligger bra istället. Hoppas på hjälp.

// Ingalill

Du kan inte rida bettlöst tills det har läkt då? Det finns ju olika varianter på det, hackamore, sidepull, bitless bridle...Man kan använda en vanlig hanoverans nosgrimma och sätt tyglarna i ringarna oxå. :)

Raka bett tills skadan har läkt, därefter tex ett väl inpassat 3 delat olympusbett.

Dett red jag min pålla på, som hade en rejäl tanskada och som blev åtgärdad.

Tycker dom funkar bra på min hetspelle. Men han går ändå bäst på vanligt bett :smirk:

Tack för alla era svar. Kollade den gamla tråden :crazy: lät inte roligt. Fortsätter binda upp mitt snälla tredelade bett. Har provat bettlöst, och sjutton vad det gick undan. Han är en ganska osäker liten häst och att bli så fri var för mycket för honom. :eek: Samma sak första gången jag försökte rida honom på långa tyglar, men det är en annan historia :smirk:

Nej, jag fortsätter som jag gjort att träna mest för sitsen och mindre för handen så blir det nog bra. tack för alla svar.

// Ingalill

Om det var Myler betten du menade så kan man hyra dom på Lillhästan i Stav...billigare än att köpa ett för att prova.

Köp en Kineton nosgrimma vetja! :D då kommer bettet upp från lanerna och det ser kanske tom bättre ut än om man binder upp bettet över snoken :confused:

Va, tror du inte att det är snyggt med en klarblå linda över näsan :confused: ;)
Vad är det för nosgrimmar? Känner inte igen att jag hört om den förut. var hittar jag en sån?

// Ingalill

Sv: Mieller-bett

kineton_noseband.gif

Den går under bettringarna och upp över nosen. Då verkar förhållningen både på nosrygg och laner

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 329
Senast: Elise4321
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka