Bukefalos 28 år!

migrän + ledvärk

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag vet att många här har migrän.
Någon av Er som även har ledvärk (reumatisk)?
Jag har konstaterat ett samband, att min ledvärk eskalerar ordentligt när jag har migrän samtidigt. Värken återgår till "normalläge" när migränen har släppt.

Är bara nyfiken på om det finns fler som gjort samma upptäckt?
 
Sv: migrän + ledvärk

Nu har inte jag reumatisk värk i lederna som du har utan nervvärk.

Mina leder värker fruktansvärt mycket när migränen kommer och precis som för dig återgår den sedan till normalläget när migränen försvunnit.

Om jag inte missminner mig så är reumatism också en autoimmunsjukdom precis som MS så det kanske hänger ihop med våra upptäckter ang migränen?
 
Sv: migrän + ledvärk

ja, reumatiska sjukdomar är autoimmuna. (jag visste inte att MS är autoimmunt däremot - det var denna dags nya kunskap :) )
 
Sv: migrän + ledvärk

Är det inte snarare så att både migränen och ledvärken påverkas av menscykeln?
 
Sv: migrän + ledvärk

Räcker upp handen,dock är jag inte reumatiker för det har dom testat för och det finns heller inte i släkten.
 
Sv: migrän + ledvärk

Jag har inte migrän (dock mkt huvudvärk), däremot misstänkt hortons som jag ska träffa neurolog för snart. Min värk blir tusen gånger värre när jag får mina anfall och jag har psoriasisartrit.
 
Sv: migrän + ledvärk

Smärta föder smärta.
Ju mer smärta man har desto mer får man, lite halvlulligt uttryckt. Har man mkt smärta så står ju smärtreceptorerna på "on" helatiden, vilket gör att man lätt upplever ännu mer smärta.

Jag är ju hyfsat symptomfri numera, men blir jag sjuk, får minsta ont nån annanstans så får jag alltid rejält ont reumatiskt där jag hade ont när jag var dålig helatiden.
Får jag tex träningsvärk i innerlåren så får jag sjuk smärta i lederna, riktigt såndär uttröttande smärta.

Så att man upplever sin värk som värre när man får ytterligare en smärta ser jag absolut inte som något konstigt.
 
Sv: migrän + ledvärk

Räcker upp handen,dock är jag inte reumatiker för det har dom testat för och det finns heller inte i släkten.
nu finns det ju reumatiska sjukdomar som inte syns på prover, allt är inte RA...
 
Sv: migrän + ledvärk

Somm Kimmis skriver så ger smärta mer smärta. Klassiskt inom smärtmedicinen (som jag börjat kika intresserat på nu och ska utbilda mig inom framöver) är att man behandlar "ena" smärtan och så blir den "andra" bättre "på köpet", dvs upplevs som mindre smärtsam.
Ser det på mig själv, får ordentligt mycket mer ont i kroppen när jag har migrän än annars, så det är samma upplevelse som er andra. Så är det helt enkelt :)
 
Sv: migrän + ledvärk

Laa och ameo som kan medicin så, en liten off topic fråga. Kan man ge morfinpreparat i tablettform till en patient som dessutom äter Ipren och annat smärtlindrande och har morfinplåster?
 
Sv: migrän + ledvärk

Somm Kimmis skriver så ger smärta mer smärta. Klassiskt inom smärtmedicinen (som jag börjat kika intresserat på nu och ska utbilda mig inom framöver) är att man behandlar "ena" smärtan och så blir den "andra" bättre "på köpet", dvs upplevs som mindre smärtsam.
Ser det på mig själv, får ordentligt mycket mer ont i kroppen när jag har migrän än annars, så det är samma upplevelse som er andra. Så är det helt enkelt :)
tack för info!
Jag har förvisso mest andra symptom av migränen än just smärta men jag kan ändå förstå hur du menar. Och får väl säkerligen lära mig mer om det i framtiden...
Laa och ameo som kan medicin så, en liten off topic fråga. Kan man ge morfinpreparat i tablettform till en patient som dessutom äter Ipren och annat smärtlindrande och har morfinplåster?
Jag är bara i början av min utbildning, så jag vill inte svara på det.
 
Sv: migrän + ledvärk

nu finns det ju reumatiska sjukdomar som inte syns på prover, allt är inte RA...

Meeeeeeen,så kan du inte säga! Jag är rädd för sprutor :nailbiting: och vill inte ta fler prover,så jag chansar på att det är som med er andra ,smärta föder smärta.
 
Sv: migrän + ledvärk

Det kan säkert vara så, men ;)
Min egen reumatiska variant - psoriasisartrit - ger inget som helst utslag på blodprov. Skulle läkaren bara gå efter vad proverna visar skulle jag bli utsparkad från reumatologen och klassad som kärnfrisk, men turligt nog inser hon att det inte fungerar så...
 
Sv: migrän + ledvärk

Märker inte av att migränen följer menscykeln för min del däremot gör min ledvärk det.

Provade att ta P-spruta som preventivmedel och min ledvärk är praktiskt taget borta till 90 % nu, tidigare hade jag en sjujävla värk varje månad vid mens men nu slipper jag den ( tack och lov )
 
Sv: migrän + ledvärk

Jag suger åt mig nästan allt ang sjukdomar och mediciner helt omedvetet och sedan lagrar jag det på nåt bra ställe i hjärnan där det tydligen stannar kvar ;)
 
Sv: migrän + ledvärk

Laa och ameo som kan medicin så, en liten off topic fråga. Kan man ge morfinpreparat i tablettform till en patient som dessutom äter Ipren och annat smärtlindrande och har morfinplåster?

Ja, det kan man, men det kan vara mer eller mindre lämpligt utifrån vem patienten är och vilka besvär han/hon har. Det är det upp till behandlande läkare att bedöma.
 
Sv: migrän + ledvärk

Jag har whiplash och får mycket mer ont av den när jag ex. vis blir förkyld.. Kroppen orkar inte riktigt med båda två helt enkelt...
 
Sv: migrän + ledvärk

Jag har fibromyalgi och blir jag förkyld så får jag tredubbelt ondare. Den dagliga huvudvärken blir också värre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 243
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Någon som har gjort daith mot ångest och depression? Vet att den kan ge bra lindring vid migrän men så läste jag att den även kan hjälpa...
Svar
13
· Visningar
1 772
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Sasse
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 591
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp