Klassas det du har verkligen för migrän? Menar verkligen inget illa och jag är verkligen ingen expert men det du beskriver klassat jag som sjukt jobbig huvudvärk. För mig så innebär migrän att man blir sängliggande under den värsta tiden - för mig är det åtminstone så. Ibland börjar det som ögonmigrän där jag tillslut bara ser ljus framför ögonen och övergår sedan till ”huvud migrän”/vanlig migrän där det gör så ont att det känns som huvudet ska spricka, jag måste ligga i ett mörkt rum (hjälper dock föga), och jag kräks ofta. Långt ifrån alla som har migrän kränks dock. Men jag har alltid trott att har man migrän så kan man inte jobba/göra saker. Att titta på en dator tex är helt omöjligt för mig när jag har migrän.
Jag har vid ett tillfälle fått synrubbningar som efterföljdes av huvudvärk som mest satt ovanför ena ögat. Jag tänkte inte så mycket på vad det var för slags huvudvärk men det var personer här på Buke som sa att det var migrän: https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Migran/ . Den värken slog inte ut mig helt utan jag kunde fortfarande fungera men tog det lugnare än vanligt.
 
Jag har vid ett tillfälle fått synrubbningar som efterföljdes av huvudvärk som mest satt ovanför ena ögat. Jag tänkte inte så mycket på vad det var för slags huvudvärk men det var personer här på Buke som sa att det var migrän: https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Migran/ . Den värken slog inte ut mig helt utan jag kunde fortfarande fungera men tog det lugnare än vanligt.
Tack för länken! Ja just synbortfall eller synrubbningar är ju klassiska symptom på migrän.

Skönt att du inte blir utslagen!
 
Migrän kan väl kännas väldigt olika från person till person och det är väl inte heller alltid klart vad triggern är...
Såg ett minne på fb nu, verkar vara tre år sedan den dök upp. Då var den kraftig nog att skicka
Klassas det du har verkligen för migrän? Menar verkligen inget illa och jag är verkligen ingen expert men det du beskriver klassat jag som sjukt jobbig huvudvärk. För mig så innebär migrän att man blir sängliggande under den värsta tiden - för mig är det åtminstone så. Ibland börjar det som ögonmigrän där jag tillslut bara ser ljus framför ögonen och övergår sedan till ”huvud migrän”/vanlig migrän där det gör så ont att det känns som huvudet ska spricka, jag måste ligga i ett mörkt rum (hjälper dock föga), och jag kräks ofta. Långt ifrån alla som har migrän kränks dock. Men jag har alltid trott att har man migrän så kan man inte jobba/göra saker. Att titta på en dator tex är helt omöjligt för mig när jag har migrän.
Klassas och klassas.
Det är olika för många. och i och med ljuskänsligheten, ensidigheten och ibland symptom från ögat så är migrän närmaste förklaringen.
Nu finns mig veterligen inget test som man utför för att se om blodkärlen faktiskt påverkats på de sätt som man tror är upphovet till migrän.

Enligt vårdguiden är nedanstående tänkbara symptom på migrän, jag har fetmarkerat det som stämmer in på min:
Symtom på migrän
De vanligaste symtomen på migrän, hos både vuxna och barn, är att
  • du får huvudvärk som ofta är svår och intensiv, men som också kan vara måttlig och variera i intensitet under ett anfall
  • värken känns borrande, dunkande eller pulserande
  • värken sitter på ena sidan av huvudet eller vid ena ögat, men den kan också vara dubbelsidig
  • värken förvärras när du rör på huvudet och av fysisk aktivitet
  • du blir överkänslig för dofter, ljud och ljus
  • du mår illa och kräks
  • du blir trött och får svårt att koncentrera dig.
Alla ljud förvärrar inte, men vissa typer av ljud gör värken värre.
 
Klassas det du har verkligen för migrän? Menar verkligen inget illa och jag är verkligen ingen expert men det du beskriver klassat jag som sjukt jobbig huvudvärk. För mig så innebär migrän att man blir sängliggande under den värsta tiden - för mig är det åtminstone så. Ibland börjar det som ögonmigrän där jag tillslut bara ser ljus framför ögonen och övergår sedan till ”huvud migrän”/vanlig migrän där det gör så ont att det känns som huvudet ska spricka, jag måste ligga i ett mörkt rum (hjälper dock föga), och jag kräks ofta. Långt ifrån alla som har migrän kränks dock. Men jag har alltid trott att har man migrän så kan man inte jobba/göra saker. Att titta på en dator tex är helt omöjligt för mig när jag har migrän.
Jag kan som sagt titta en kort stund på skärmar när jag får min migrän (eller vad ni vill kalla det, jag bryr mig inte i vad det kallas, ont gör det, och begränsar mig gör det även om inte så illa som för många andra)
Men det blir värre av ljus från skärmar, skyltar osv. Så jag undviker det gärna.
 
Jag har vid ett tillfälle fått synrubbningar som efterföljdes av huvudvärk som mest satt ovanför ena ögat. Jag tänkte inte så mycket på vad det var för slags huvudvärk men det var personer här på Buke som sa att det var migrän: https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Migran/ . Den värken slog inte ut mig helt utan jag kunde fortfarande fungera men tog det lugnare än vanligt.
Låter som det jag får också. Kan göra det jag måste, men inte utan smärta.
Hos mig känns det ofta som någon borrar bakom mitt öga, men dock inte med den intensitet som många beskriver. Men sedan sprider det sig till hela den sidan senare under anfallet. Om jag inte tar diklofenak i tid..
 
Jag kan som sagt titta en kort stund på skärmar när jag får min migrän (eller vad ni vill kalla det, jag bryr mig inte i vad det kallas, ont gör det, och begränsar mig gör det även om inte så illa som för många andra)
Men det blir värre av ljus från skärmar, skyltar osv. Så jag undviker det gärna.
Ja alltså som jag skrev i ett annat inlägg så är ju just ljuskänslighet (synrubbningar) klassiskt täcken på migrän. Men va annorlunda det kan vara.
 
Jag kan som sagt titta en kort stund på skärmar när jag får min migrän (eller vad ni vill kalla det, jag bryr mig inte i vad det kallas, ont gör det, och begränsar mig gör det även om inte så illa som för många andra)
Men det blir värre av ljus från skärmar, skyltar osv. Så jag undviker det gärna.

För mig med problem med både migrän och huvudvärk låter det mest som att du får ihärdig huvudvärk snarare än migrän.
 
Nu tror jag att det är en särdeles olycklig kombination av spänningshuvudvärk och bihåleinflammation. Delar av huvudvärken har släppt och det känns mer i panna och bihålor nu. Dessutom gör det ännu ondare när jag böjer huvudet framåt.
USCH och AJ.
Ondare av att böja framåt kan ju faktiskt komma av båda sakerna. Bihåleinflammation ger ju svår smärta vid böj framåt. Spänningshuvudvärk kan ju också bli värre av det eftersom man då ofta sträcker nackmusklerna vilka ju är inblandade i spänningshuvudvärk.

Hoppas det ger sig snabbt.
 
@Philosophia Med risk för att ha missat ett inlägg eller två, i och med bihålorna låter det som att du kanske börjar bli rejält sjuk? Jag har nog inte hört om någon med migrän där det kommit så sent, men det finns nog garanterat. Så visst kan det vara migrän.
 
Ja alltså som jag skrev i ett annat inlägg så är ju just ljuskänslighet (synrubbningar) klassiskt täcken på migrän.
Men va annorlunda det kan vara.
Ja, jag hoppas att de få anfall jag har (två per år kanske?) tänker hålla sig sådär snälla, och att diklofenak i rätt tid fortsätter göra att det blir väldigt lindrigt.

Min mans migrän är lite värre men han slipper också kräkas iaf.
Hans anfall startar med riktiga synrubbningar (aura) i form av blixtar i synfältet.
 
För mig med problem med både migrän och huvudvärk låter det mest som att du får ihärdig huvudvärk snarare än migrän.
jag struntar faktiskt i vad det är, men däremot (se annat inlägg där jag skrivit mina symptom) stämmer väldigt mycket av det på symptomen på migrän. Det är inte så ofta ihärdig vanlig huvudvärk är ensidig?

Min morfar hade både Migrän och Hortons, så jag är lycklig så länge jag slipper hans problem ;)
 
jag struntar faktiskt i vad det är, men däremot (se annat inlägg där jag skrivit mina symptom) stämmer väldigt mycket av det på symptomen på migrän. Det är inte så ofta ihärdig vanlig huvudvärk är ensidig?

Min morfar hade både Migrän och Hortons, så jag är lycklig så länge jag slipper hans problem ;)
Min fetning. Det undrar jag också. Nyligen hade jag huvudvärk som höll i sig i drygt ett dygn och det satt på ena sidan ovanför ögonbrynet. Ingen aura innan. Lite varierande styrka på värken. Alvedon eller Ipren hjälpte inte. Jag klarade fortfarande av arbete vid datorn (och det hade jag nog gjort även förra gången då jag hade aura innan men det var helg och inget jobb då). Troligen stressutlöst då det varit sjukt mycket med jobbet sista tiden. Men vilken slags huvudvärk det var kan jag ju inte säga.
 
Klassas det du har verkligen för migrän? Menar verkligen inget illa och jag är verkligen ingen expert men det du beskriver klassat jag som sjukt jobbig huvudvärk. För mig så innebär migrän att man blir sängliggande under den värsta tiden - för mig är det åtminstone så. Ibland börjar det som ögonmigrän där jag tillslut bara ser ljus framför ögonen och övergår sedan till ”huvud migrän”/vanlig migrän där det gör så ont att det känns som huvudet ska spricka, jag måste ligga i ett mörkt rum (hjälper dock föga), och jag kräks ofta. Långt ifrån alla som har migrän kränks dock. Men jag har alltid trott att har man migrän så kan man inte jobba/göra saker. Att titta på en dator tex är helt omöjligt för mig när jag har migrän.
+mfl
Diagnoskriteriet gällande just värken vid migrän är huvudvärk av måttlig till svår svårighetsgrad.
Jag hör också till dem som vid de flesta anfall är uppegående och fungerar någotsånär i vardagen utan läkemedel. Jag har ont som fan, men jag kan jobba om jag måste (i väntan på att tabletterna tar).
Migrän är ett oerhört brett spektra av olika tillstånd med huvudvärk som grovt klumpas ihop tillsammans för att de liknar varandra, men antagligen är det egentligen olika sjukdomstillstånd. Mer forskning behövs :)
 
+mfl
Diagnoskriteriet gällande just värken vid migrän är huvudvärk av måttlig till svår svårighetsgrad.
Jag hör också till dem som vid de flesta anfall är uppegående och fungerar någotsånär i vardagen utan läkemedel. Jag har ont som fan, men jag kan jobba om jag måste (i väntan på att tabletterna tar).
Migrän är ett oerhört brett spektra av olika tillstånd med huvudvärk som grovt klumpas ihop tillsammans för att de liknar varandra, men antagligen är det egentligen olika sjukdomstillstånd. Mer forskning behövs :)
Tack för svar och klargörande! Alltid kul och bra att lära sig mer :). Jaa kan ju tänka mig att migrän inte är särskilt prioriterat ur forskningssynpunkt när det finns så mkt inom medicin som behöver mer forskning på.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Hur lindriga är dina?
För (hittills) har jag haft tur med min migrän sen den debuterade.
Tycker alla med migrän verkar ha det så mycket tuffare än jag i sina anfall.

Viss ljuskänslighet
Ensidig smärta,främst bakom ögat.
Seg i skallen.
Kan fungera relativt normalt men solljus eller att sitta tex framför dataskärm någon längre stund är ju inte toppen direkt.
Mörkt rum eller en stunds sömn i kombination med diklofenak läker det snabbast.

Men det här med att det känns som skallen går i bitar eller illamående har jag varit förskonad från.
Ont gör det, enervernade är det men förhållandevis uthärdligt. Behöver inte gå och lägga mig, men visst kan jag välja så gör jag det gärna ändå.

Jag får migrän ibland och får symptom som liknar de du skrivit om. Det känns som man tar bort synen, främst på vänster öga när smärtan sitter där. Ibland sluddrar jag. Under själva avfallet kan jag ta mej igenom det mesta som inte kräver fysisk ansträngning för då dunkar det utav helvete och det blir svart för ögonen. Mer än en gång har jag fått köra hem men väl hemma har det varit direkt i säng som gäller.

För min del så är det en muskel i nacken/halsen som orsakar det. Stå ute i vind/blåst (spänner axlarna) eller stress framkallar migränen.
 
Jag har migränanfall lite till och från, ofta orsakade av högt livstempo, stress och långa perioder av "hårt fokus" om det är begripligt. Där emellan får jag frekventa inslag av "vanlig" spänningshuvudvärk som ffa kommer när jag varit dålig på att dricka ordentligt. Ibland får jag migränanfall med "aura" som gör att jag någon timme innan anfallet får en synrubbning på ett eller båda ögonen, ofta som en liten halvmåne någonstans i synfältet som är blurrig eller "pixlig". Då vet jag att det är ett anfall på gång och att jag har 30-60 min på mig att ta mig till ett ställe där det är mörkt och lugnt, dock kan det vara svårt om man är på jobbet och ska försöka övertala sin chef att man måste åka hem -nu- för att man inte kommer vara tillräknerlig i trafiken om en timme. Man jobbar en hel del i motvind när man ber om lov att få gå hem pga huvudvärk som man inte har nu men "vet" att man kommer få om ganska exakt en timme. Man låter inte jättetrovärdig... När anfallet väl kommer så är det lite varierande, ibland är det lindrigt och man fungerar hyfsat i vardagen ändå bara man tar det lugnt. Ibland ligger man i fosterställning i sängen och skrik-gråter och börjar på allvar överväga att skära ut ögat (i mitt fall i 99% av fallen det högra) med en fruktkniv i badrummet. Ibland kan det avhjälpas med en rejäl dos alvedon och paracetamol tillsammans, ibland hjälper inte ens det utan man får vänta ut det. I vissa fall får jag problem med motoriken och balansen och det är ffa det jag är orolig för ska hända om man inte hinner hem utan får ett anfall i bilen och kanske orsakar en olycka för att ens reaktionsförmåga sjunkit.

En vanlig "fördom" är ju att migrän bara är på ett sätt och i en styrkegrad. När jag har mina "lätta" anfall får jag ofta höra att det inte alls är migrän för om man inte ligger på golvet och spyr och gråter om vartannat av smärta så är det inte migrän, typ. Har tyvärr fått höra sånt av vården också när jag i mina yngre dagar sökte vård för mina återkommande anfall. Iom att jag aldrig kräkts av min migrän så är det många läkare som inte tagit det på allvar och skickat hem mig med alvedon och vila som ordination, kräks man inte av smärta är det inte migrän. Tror själv att migrän är vanligare än man tror, det är bara det att det misstas både av den drabbade själv och av vården som "vanlig spänningshuvudvärk". Min erfarenhet säger mig att man i många fall tyvärr måste bli nästan på invalid av sina anfall innan man tas på allvar av läkare och får lov att testa receptbelagda mediciner.
 
När jag får migrän brukar jag oftast kunna häva smärtan med rejäla doser receptfria tabletter. Två naproxen och två Alvedon. Speciellt om jag får aura innan, så jag vet att det är på gång. Men, jag blir fruktansvärt trött samt ljud- och ljuskänslig och behöver ta mig hem och lägga mig.

För mig är det bakfyllan som är värst. 48 timmar när jag inte orkar ett skit och bara ligger och sover.

Tar jag inte tabletter för jag en blixtrande huvudvärk som känns som om någon kör in en glödande kniv genom ögat och vrider om.
 
Jag får migrän ibland och får symptom som liknar de du skrivit om. Det känns som man tar bort synen, främst på vänster öga när smärtan sitter där. Ibland sluddrar jag. Under själva avfallet kan jag ta mej igenom det mesta som inte kräver fysisk ansträngning för då dunkar det utav helvete och det blir svart för ögonen. Mer än en gång har jag fått köra hem men väl hemma har det varit direkt i säng som gäller.

För min del så är det en muskel i nacken/halsen som orsakar det. Stå ute i vind/blåst (spänner axlarna) eller stress framkallar migränen.
Du får troligen inte migrän pga en muskel. Antingen är det spänningshuvudvärk (som kan kännas nästan precis som migrän) eller så får du spända muskler som ett symtom vid migrän. Så menar iallafall min migränläkare/neurolog.

Mvh em-pirre som haft migrän 5-15 gånger i månaden i 25 år.
 
@Philosophia Med risk för att ha missat ett inlägg eller två, i och med bihålorna låter det som att du kanske börjar bli rejält sjuk? Jag har nog inte hört om någon med migrän där det kommit så sent, men det finns nog garanterat. Så visst kan det vara migrän.

Jag har haft en seg ”nästan-förkylning” i några veckor som vare sig vill bryta ut med segt slem och lite svårt att svälja, så det hade varit välkommet. Dock verkar inte någon jättesjukdom bryta ut, utan jag är tillbaka på ruta ett med ”nästan- förkylningen” nu när huvudvärken har släppt.

Hur som helst så är jag glad över att det inte var migrän! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var in på magnetröntgen för flera år sen då jag fick sån plötslig huvudvärk+yrsel. Visade sig sen vara kombinerad migrän och...
Svar
0
· Visningar
943
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp