Philosophia

Trådstartare
Hur vanligt är det att man drabbas av ett första migränanfall efter 40? Jag vaknade igår morse av den värsta huvudvärken jag ha upplevt. Jag tänkte spänningshuvudvärk eftersom jag under en drygt halv vecka jobbat för mycket och inte sovit mer än 2-3 timmar per natt. Men den ville inte ge med sig trots sömn. Det gör ont i hela huvudet, i ögonen, bihålorna (så jag tänkte också bihåleinflammation, men jag är inte täppt i näsan), jag är svettig i handflatorna, mår illa och känner mig allmänt olustig och har en krypande känsla i kroppen.

Igår låg jag och blundade och vilade nästan hela dagen och mådde bättre på kvällen. Men vid 4.30 imorse så var det tillbaka igen. Panodil hjälper inte alls. Vad ska jag tro, kan det vara migrän? Kan det överhuvudtaget uppstå så här ”sent” i livet?

Och det viktigaste av allt - när går det över? :arghh:
 
Mitt första kom efter jag fått barn ( 31) men jag har vänner där det ”dykt upp” från ingenstans vid både 40 och 50 års ålder. Vissa får bara ett anfall och aldrig mer också.
Längden är individuell men mer än 12 timmar är nog ovanligt, däremot kan man känna sig ”bakis” och vara känslig för nytt anfall i ytterligare något dygn.
Jag lider med dig, migrän är hemskt ❤️ Hoppas det var en engångsgrej.

Edit: om det inte går över måste du åka in såklart, ifall det är något annat!
 
Hur vanligt är det att man drabbas av ett första migränanfall efter 40? Jag vaknade igår morse av den värsta huvudvärken jag ha upplevt. Jag tänkte spänningshuvudvärk eftersom jag under en drygt halv vecka jobbat för mycket och inte sovit mer än 2-3 timmar per natt. Men den ville inte ge med sig trots sömn. Det gör ont i hela huvudet, i ögonen, bihålorna (så jag tänkte också bihåleinflammation, men jag är inte täppt i näsan), jag är svettig i handflatorna, mår illa och känner mig allmänt olustig och har en krypande känsla i kroppen.

Igår låg jag och blundade och vilade nästan hela dagen och mådde bättre på kvällen. Men vid 4.30 imorse så var det tillbaka igen. Panodil hjälper inte alls. Vad ska jag tro, kan det vara migrän? Kan det överhuvudtaget uppstå så här ”sent” i livet?

Och det viktigaste av allt - när går det över? :arghh:

Med risk för att vara tråkig så kan plötslig svår huvudvärk som inte ger sig kollas upp vid första "anfall". Det finns ju tyvärr allvarliga saker man ibland behöver utesluta.
Mig skickade de till akuten (33år gammal tror jag) när jag haft ensidig huvudsmärta i över ett dygn, över natten.
Läs under när ska jag söka vård på länken.

Har för mig det finns en bukefalist som var med om något där det var en väldig tur att hon kollades. Men minns inte exakta detaljerna... Kan se om jag hittar tråden.

Edit: länken till vården föll bort men finns i nästa inlägg.
 
Senast ändrad:
Mitt första kom efter jag fått barn ( 31) men jag har vänner där det ”dykt upp” från ingenstans vid både 40 och 50 års ålder. Vissa får bara ett anfall och aldrig mer också.
Längden är individuell men mer än 12 timmar är nog ovanligt, däremot kan man känna sig ”bakis” och vara känslig för nytt anfall i ytterligare något dygn.
Jag lider med dig, migrän är hemskt ❤️ Hoppas det var en engångsgrej.

Edit: om det inte går över måste du åka in såklart, ifall det är något annat!

Tack för omtanken! Ja, lite orolig blir jag över att det sitter i så länge. Nu har jag tvinga i mig lite kaffe och då lättade det faktiskt lite grann. Mn illamåendet gör ju att jag inte blir särskilt sugen på vare sig kaffe eller mat. Så det blir ju en ond cirkel.
 
Med risk för att vara tråkig så kan plötslig svår huvudvärk som inte ger sig kollas upp vid första "anfall". Det finns ju tyvärr allvarliga saker man ibland behöver utesluta.
Mig skickade de till akuten (33år gammal tror jag) när jag haft ensidig huvudsmärta i över ett dygn, över natten.
Läs under när ska jag söka vård på länken.

Har för mig det finns en bukefalist som var med om något där det var en väldig tur att hon kollades. Men minns inte exakta detaljerna... Kan se om jag hittar tråden.

Edit: länken till vården föll bort men finns i nästa inlägg.

Tack! Jo, jag har i bakhuvudet att det skulle kunna vara något annat. Men eftersom jag har misskött mig det grövsta den senaste veckan med för lite sömn, ansträngt ögonen för många timmar varje dag, så känns stressutlöst huvudvärk eller migrän som den troligaste förklaringen. Men jag ska ha alterniven i åtanke. Lovar!
 
Migrän kan ju utlösas vid stress och dålig sömn. Kanske spänner du dig när du sover?

Jag hade testat dej receptfria migränmedicin som finns på apoteket och fungerar inte det så hade jag kontaktat vården.

Min migrän går aldrig över utan medicin så det behöver inte vara något allvarligt.
 
Migrän kan ju utlösas vid stress och dålig sömn. Kanske spänner du dig när du sover?

Jag hade testat dej receptfria migränmedicin som finns på apoteket och fungerar inte det så hade jag kontaktat vården.

Min migrän går aldrig över utan medicin så det behöver inte vara något allvarligt.

Spänner mig vid sömn - det är mitt mellannamn.

Tack för tipset! Efter att ha läst bipacksedeln vågar nog inte prova migränmedicin utan att först ha pratat med min läkare. Särskilt inte som jag inte vet om det är migrän eller inte. Jag är dessuom lite känslig mot vissa läkemedel.
 
Det kan vara migrän med även rejäl spänningshuvudvärk kan yttra sig så. Ofta behöver man något som kan hjälpa en att på riktigt slappna av innan det släpper. Jag tar hjälp av min massagefåtölj när jag känner att sådant elände är påväg men ibland har jag behövt ta paraflex. Kyla på huvudet kan ibland hjälpa liksom att försiktigt stretcha nackens muskler.
 
Hur vanligt är det att man drabbas av ett första migränanfall efter 40? Jag vaknade igår morse av den värsta huvudvärken jag ha upplevt. Jag tänkte spänningshuvudvärk eftersom jag under en drygt halv vecka jobbat för mycket och inte sovit mer än 2-3 timmar per natt. Men den ville inte ge med sig trots sömn. Det gör ont i hela huvudet, i ögonen, bihålorna (så jag tänkte också bihåleinflammation, men jag är inte täppt i näsan), jag är svettig i handflatorna, mår illa och känner mig allmänt olustig och har en krypande känsla i kroppen.

Igår låg jag och blundade och vilade nästan hela dagen och mådde bättre på kvällen. Men vid 4.30 imorse så var det tillbaka igen. Panodil hjälper inte alls. Vad ska jag tro, kan det vara migrän? Kan det överhuvudtaget uppstå så här ”sent” i livet?

Och det viktigaste av allt - när går det över? :arghh:

Jag är 38 och fick mitt första anfall för 4 år sedan. Sedan dess har jag haft ytterligare 2. Alla har varit lindriga och har hållit på 4-5 timmar.
 
Jag hittade inte tråden som funnits förut om hur allvarligt det var för en bukefalist som hade huvudvärksproblem. Men det var tur att det problemet upptäcktes när det gjordes..

Men det jag vet är hur noga och utförligt de kollade mig när jag kom in med min "migrän".
Jag var inte speciellt orolig när jag åkte in, men de tog det verkligen på allvar och uteslöt ett antal farliga diagnoser. Det var nästan lite läskigt med alla koller de ville göra ;)

Jag hade nog tagit åtminstone telefonkontakt med vården redan idag, men det är nog delvis på grund av min och andra i bekantsskapskretsens erfarenhet av att huvudvärk kan vara allvarligt i vissa fall.
 
Senast ändrad:
Jag är 38 och fick mitt första anfall för 4 år sedan. Sedan dess har jag haft ytterligare 2. Alla har varit lindriga och har hållit på 4-5 timmar.
Hur lindriga är dina?
För (hittills) har jag haft tur med min migrän sen den debuterade.
Tycker alla med migrän verkar ha det så mycket tuffare än jag i sina anfall.

Viss ljuskänslighet
Ensidig smärta,främst bakom ögat.
Seg i skallen.
Kan fungera relativt normalt men solljus eller att sitta tex framför dataskärm någon längre stund är ju inte toppen direkt.
Mörkt rum eller en stunds sömn i kombination med diklofenak läker det snabbast.

Men det här med att det känns som skallen går i bitar eller illamående har jag varit förskonad från.
Ont gör det, enervernade är det men förhållandevis uthärdligt. Behöver inte gå och lägga mig, men visst kan jag välja så gör jag det gärna ändå.
 
Hur lindriga är dina?
För (hittills) har jag haft tur med min migrän sen den debuterade.
Tycker alla med migrän verkar ha det så mycket tuffare än jag i sina anfall.

Viss ljuskänslighet
Ensidig smärta,främst bakom ögat.
Seg i skallen.
Kan fungera relativt normalt men solljus eller att sitta tex framför dataskärm någon längre stund är ju inte toppen direkt.
Mörkt rum eller en stunds sömn i kombination med diklofenak läker det snabbast.

Men det här med att det känns som skallen går i bitar eller illamående har jag varit förskonad från.
Ont gör det, enervernade är det men förhållandevis uthärdligt. Behöver inte gå och lägga mig, men visst kan jag välja så gör jag det gärna ändå.

Jag har känt mig yr och illamående och liksom suddig i huvudet, har kräkts och behövt gå och lägga mig i ett mörkt rum. Har absolut inte kunnat vara uppe. Har inte tagit någon medicin eftersom det har gått över så snabbt.

Mina anfall har kommit

- efter ett väldigt hårt styrketräningspass när jag aldrig kört styrketräning förut
- efter ett hårt löppass vårens första soliga dag
- i samband med en stressig period
 
Jag har känt mig yr och illamående och liksom suddig i huvudet, har kräkts och behövt gå och lägga mig i ett mörkt rum. Har absolut inte kunnat vara uppe. Har inte tagit någon medicin eftersom det har gått över så snabbt.

Mina anfall har kommit

- efter ett väldigt hårt styrketräningspass när jag aldrig kört styrketräning förut
- efter ett hårt löppass vårens första soliga dag
- i samband med en stressig period
Då är min migrän fortfarande udda med andra ord.
Mest enerverande med den är väl ljuskänsligheten, och att det känns som någon är och gräver under mitt öga.

Min kan ju hålla i sig en hel dag, så tar medicin vid tidiga symptom.
Sedan har ju vissa anfall varit snällare än andra. Det första var ju så pass att jag sökte vård så..
Men helt utslagen har jag aldrig varit.

Men det är klart att det finns olika intensitet hos olika personer.
Skattar mig fortfarande lycklig över att den inte bukar vara värre.

Har aldrig kunnat hitta något samband mellan anfallen tyvärr, dessutom är de sällsynta.. så jag glömmer bort vad det kan bero på emellan.
 
Då är min migrän fortfarande udda med andra ord.
Mest enerverande med den är väl ljuskänsligheten, och att det känns som någon är och gräver under mitt öga.

Min kan ju hålla i sig en hel dag, så tar medicin vid tidiga symptom.
Sedan har ju vissa anfall varit snällare än andra. Det första var ju så pass att jag sökte vård så..
Men helt utslagen har jag aldrig varit.

Men det är klart att det finns olika intensitet hos olika personer.
Skattar mig fortfarande lycklig över att den inte bukar vara värre.

Har aldrig kunnat hitta något samband mellan anfallen tyvärr, dessutom är de sällsynta.. så jag glömmer bort vad det kan bero på emellan.

Migrän kan väl kännas väldigt olika från person till person och det är väl inte heller alltid klart vad triggern är...
 
Nu tror jag att det är en särdeles olycklig kombination av spänningshuvudvärk och bihåleinflammation. Delar av huvudvärken har släppt och det känns mer i panna och bihålor nu. Dessutom gör det ännu ondare när jag böjer huvudet framåt.
 
Hur lindriga är dina?
För (hittills) har jag haft tur med min migrän sen den debuterade.
Tycker alla med migrän verkar ha det så mycket tuffare än jag i sina anfall.

Viss ljuskänslighet
Ensidig smärta,främst bakom ögat.
Seg i skallen.
Kan fungera relativt normalt men solljus eller att sitta tex framför dataskärm någon längre stund är ju inte toppen direkt.
Mörkt rum eller en stunds sömn i kombination med diklofenak läker det snabbast.

Men det här med att det känns som skallen går i bitar eller illamående har jag varit förskonad från.
Ont gör det, enervernade är det men förhållandevis uthärdligt. Behöver inte gå och lägga mig, men visst kan jag välja så gör jag det gärna ändå.
Klassas det du har verkligen för migrän? Menar verkligen inget illa och jag är verkligen ingen expert men det du beskriver klassat jag som sjukt jobbig huvudvärk. För mig så innebär migrän att man blir sängliggande under den värsta tiden - för mig är det åtminstone så. Ibland börjar det som ögonmigrän där jag tillslut bara ser ljus framför ögonen och övergår sedan till ”huvud migrän”/vanlig migrän där det gör så ont att det känns som huvudet ska spricka, jag måste ligga i ett mörkt rum (hjälper dock föga), och jag kräks ofta. Långt ifrån alla som har migrän kränks dock. Men jag har alltid trott att har man migrän så kan man inte jobba/göra saker. Att titta på en dator tex är helt omöjligt för mig när jag har migrän.
 
Nu tror jag att det är en särdeles olycklig kombination av spänningshuvudvärk och bihåleinflammation. Delar av huvudvärken har släppt och det känns mer i panna och bihålor nu. Dessutom gör det ännu ondare när jag böjer huvudet framåt.

Senast jag hade sjuk huvudvärk (och illamående) så hade jag kraftig öroninflammation.

Aldrig varit med om den kombon förut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var in på magnetröntgen för flera år sen då jag fick sån plötslig huvudvärk+yrsel. Visade sig sen vara kombinerad migrän och...
Svar
0
· Visningar
943
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp