Sv: Mikmar?!

Bara lite bakgrund: Det har hävstång samt extra snöre som ger tryck över nosen. En läderrem gör även att de trycker under nosen. Mundelen är fyrkantig och tjock med en kopparsnurrgrej med en upphöjning som går upp i gomen om hästen drar upp huvudet..

Antar att det används på väldigt starka hästar. Det är inte ett passande bett för en vanlig fritidsryttare. Okej att många proffs har det där hästarna är lydiga men det krävs stor precision.

Det är ett bra "gåpåtygeln"-bett. Vet folk som rider med det för att det är snyggt, så kan man ju också göra :smirk: Provred en häst med ett sådant, frågade varför hästen var så specialutrustad och svaret var att det var ett bra bett att rida på :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Bettet ska dessutom ge stabilitet i munnen på hästen. Så det är meningen att det kan användas för hästar som är oroliga i munnen.

Jag har sett fler riktigt heta och svårridna hästar bli mycket lugnare och mer lättrida när de ridits på ett mikmar.

Kolla bara Peder F när han rider M bengtsson på det, WOW snacka om att hästen lyssnar mellan hindrerna..men gar tydligen blivit lite för skarp nu när han lyssnar bättre...

Det är inte bettet som är skarpt, det är handen som håller i tygeln...
Ett bett är aldrig skarpare/hårdare än handen som håller i tygeln...

fast det här bettet ligger ju förjävligt redan från början i munnen väll :crazy:

vet inte om du någonsin hållit i ett mikmar combination bett, (för det är ju antagligen det hon menar på, inte bara märket rent allmänt), men det ser fan inte ut att vara skapta och få plats i en hästs mun!

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 922
Senast: Görel
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka