Mikromineraler och Vitaminer i Hö

Rimfaxe

Trådstartare
Jag undrar varför man allra oftast bara tar en analys på Energi, protein, Kalcium, Fosfor, Magnesium och Kalium när man gör en höanalys. När jag pratade med de på AnalyCen, så sade det att det var onödigt att ta analys på mikromineraler och vitaminer. Varför sade de så? :confused:

Nu när jag sitter och räknar på min hästs kalkylerade behov, så täcker jag ju inte upp något av vare sig mikromineraler eller vitaminer med hjälp av höet. Istället får jag lägga till mineralfoder etc, men den rekomenderade givan täcker inte upp behovet så väl det heller.

Finns det något ungefärligt värde på mikromineraler och vitaminer i hö, som man kan använda att räkna med?
Jag var på foderkväll när Svenska foder höll föredrag, och de använde ett program, där de lade in de värden på höet jag har, för ett hö som stämde någorlunda överens med mitt hö. De hade alltså olika "hö-mallar", dvs ett 1-gångs skörd (tidig, sen etc) och en 2-gångs skörd (tidig, sen etc) osv, där de bara bytte ut till värdena jag hade, men de andra på mikromineraler och vitaminer fick stå kvar.
Då fick jag ett foderförslag, som såg fint ut, med mineralfoder ur deras sortiment. Det var heller inga ansenliga mängder mineraler, 50 gram, tror jag det var.

Finns det sådana här ungefärliga riktvärden för innehåll av mikromineraler och vitaminer på hö? Så att man inte ger hutlösa mängder mineralfoder, men ändå vet att behovet täcks upp skapligt? :confused: (Kanske ska ta analys på mikromineraler och vitaminer nästa år i alla fall.)
 
Ja det är väl ungefär det jag också börjat undra över. Men det är ju annorlunda på olika marker och på olika håll i Sverige. Men oftast så täcks ju behovet ändå, förutom selen, av grovfodret. T.ex. manganbrist är tydligen väldigt ovanlig.

Jag räknade lite på vitaminer och sådant när jag gjort färdigt min foderstat på hö, havre, lucern, soja, krafft protein och betfor. Vitaminerna och selenet täcktes inte av detta utan av de mineraler jag lagt till. Men mineralerna är inte vitaminberikade, så därför ska jag antagligen köpa Chevinal Plus, och ge lite varje dag. Dock innehåller ju Chevinal mikromineraler, och jag kanske redan har täckt dem?

Det är jättesvårt sånt här, men jag tror nästan man får förlita sig på att hästen faktiskt får i sig detta, men ha i åtanke att selen och e-vitamin är vanliga brister, och kolla upp att behovet på dem täcks. Sedan kan man ju ha överkurs om man vill. :smirk:

Det jag räknat på är selen, vitamin E, A, D, B1 och B2, samt biotin.
Utan Chevinal saknades det ungefär 0,025 mg selen, och det var då uträknat på ungefärliga värden- räknade dock med 0 mg i höet på Gammelns inrådan. Mineralerna gav 0,75 mg selen, alltså innehöll det andra fodret enbart 0,125 mg selen! :crazy:

Vitamin E räknade jag även på som sagt, där fanns 70,56 mg i höet och resten av fodret gav 60,68 mg. Så för mig saknades det 206 mg.. Det täcktes upp av Chevinal, blev t.o.m. överskott på 87,5 mg- men det är ingen fara då maxtoleransgränsen är hela 13500 mg för min häst. :smirk:

Vitamin A täcktes lätt av bara höet men fick en extra skjuts av lucernet och chevinalen. Så totalt ca 18500 IE, men maxtoleransen för min häst är på 216000 IE så behöver inte oroa mig. Dessutom sjunker ju A-vitaminen mer och mer sedan så tja, Chevinalen och lucernet ersätter ju det senare.

Vitamin D täcks också lätt av höet som gav 5880 IE, min häst har behov på 1800 IE. Maxtoleransen är 29700 IE för min häst, och totalt blev det 8480 IE i foderstaten.

Så nu ser du har jag räknat, och det som egentligen jag behöver täcka är alltså selen och E-vitamin, därför funderar jag på att ge ren E-vitamin istället för chevinalen, där jag ju får med onödiga grejer med. Får se hur det blir, har ett "andra-alternativ" också med en foderstat som har 0,5 kg krafft groov som ju är vitaminberikad. :smirk:

Om du vill veta så har hö ca 1000 IE Vit. D och 12 mg Vit. E. Per kg TS! (+ karotin som blir a-vitamin)

MVH Nina
 
Rekommenderar du att man ger tillskott av E-vitamin och Selen för säkerhets skull, även om man inte vet hur mycket som saknas i foderstaten?

mvh Jessica
 
Jag läste i Plancks senaste (?) bok Hästens näringsbehov och utfodring (2003) om detta så sent som igår.

Hon skrev att det var väldigt dyrt att analysera vitamininnehåll, samt att lagringen dessutom påverkade innehållet så att höet innehåller mindre vitaminer på våren.

Dessutom skrev hon att det var ovanligt med brister annat än på salt och selen, om man inte hade väldigt svagt hö. Minnet kanske sviker, men jag kan se efter ikväll om någon är intresserad.
 
Nej, nej jag rekommenderar ingenting. Det där får man räkna på själv, beror ju på vad man ger mer än hö. Men om hö i genomsnitt har 12 mg vitamin E per kg ts så räcker det ju inte. Men om du ger t.ex. Krafft Groov eller liknande så behöver du ju inte komplettera upp- men det får man räkna på själv.

Det jag sa var bara att selen och vitamin E är värt att räkna på, SEDAN kompletterar man med det som saknas- om det saknas. :smirk:
 
Nu kanske jag kommer med dumma frågor men man måste ju fråga för att lära sig nya saker. :crazy:

Varför pratar man om E-vitamin och Selen i nästan samma andetag? Hur hänger det ihop?

Hur mycket Selen innehåller hö i genomsnitt?
Har hittat att behovet är 0,2 mg/100 kg kroppsvikt och dag. Vad motsvarar det i IE?

Hur mycket E-vitamin behöver en häst per dag?

Väntar ödmjukt på svar :bow:

mvh Jessica
 
Selen och E-vitamin hänger ihop då de påverkar/förstärker varandra och kan till viss del ersätta varandra. Så står det i C Plancks häfte.

Genomsnittsvärde för selen i hö... 0..

E vitamin mäter man i mg, inte IE, selen mäter du också i mg.

Det är 0,2 mg selen per 100 kg kroppsvikt för hästar i lätt, medelhårt och hårt arbete, samt underhåll..

E-vitamin behov är 75 mg per 100 kg häst för underhåll, lätt arbete och medelhårt arbete.

MVH Nina
 
Tack för ditt svar.
Då är det alltså inte så troligt att det blir någon större brist på mikromineraler och vitaminer, om jag ger erfoderlig mängd foder för att täcka upp proteinbehov, Ca, P och energi?

Tilläggas bör att jag inte kommer att ge något färdigfoder som t ex Krafft, Hippofoder etc, utan enbart "rena" råvaror. Mineralerna är algmineraler.

Jag undrar bara hur du får fram maxgiva av de olika mikromineralerna och behovet av dem för respektive häst. Jag har "bibeln" C- Plancks Hästen-näringsbehov och fodermedel, 4:e uppl. 2001, som jag har läst i. T ex har jag maxgräns på Vitamin A på 48000 IE och på Vit E är den 3000 IE. Dessutom undrar jag vad du använder för omvandlingsformer för IE till mg. Det jag hittade på nätet var: 1 IE vit. A = 0,3 mikrogram, 1 IE vit. D = 0,025 mikrogram, 1 IE vit. E = 0,67 milligram. Har du några andra siffror? :confused:
 
Mkromineraler och vitaminer är dyrt att analysera och ger dessutom ganska osäkra värden. Vitaminvärden ändras dessutom vid lagring. Ungefärliga värden för olika foderslag finns i t ex fodertabeller för nöt (stämmer väl inte exakt för häst men ger i alla fall ett riktvärde).
Generellt är det sällan brist på vare sig vitaminer eller mikromineraler (ev. undantaget selen) vid en "normal", dvs grovfoderbaserad foderstat. Man ska också tänka på att alla mineraler samverkar och motverkar varandra på olika sätt, det kan alltså bli minst lika fel vid för stort tillskott som vid brist om balanserna emellan är helt fel.
mvh Maria
 
Har inga omvandlingsformler. Vitamin A och D anges i IE och resten i mg.

Tänk på att alger innehåller mkt jod, jag själv är skeptisk till dessa algmineraler- de innehåller ju knappt något Ca eller P, men ändå ska de täcka behoven för de är så lättupptagliga? Hmm tror inte det.. Och överskott på jod är ju inte bra!

Jag kollar i Plancks häfte när jag räknar ut allt detta, samt i en fodertabell där det står innehållen på olika fodermedel.
 
Hej!
Intressant detta. Vad är maxgivan av selen + E-vitamin per 100 kg häst vet du det?

Vildvittra
 
Ganska svårt att överdosera då alltså.
Tack så mycket!

Vildvittra
 
Hur är det med lysininnehållet då? Det står ju att det är viktigt för tillväxten, men tabell 21 i C. Plancks bok är svår att tyda, vad det ger för innehåll per kg ts i fodermedlen. Har du något bra svar?

Tack på förhand! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 682
Senast: MalanMjöl
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 883
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har semester och för mycket tid över ;) Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är...
Svar
12
· Visningar
2 785
Senast: Totola
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 468
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp