Mikropapill?

osisin

Trådstartare
Betyder underutvecklad synnerv men vad innebär det i praktiken?
Någon som har erfarenhet av vad det innebär för hunden under livet? Komplikationer? Nedsatt syn?
Tacksam för så många svar som möjligt då det gäller om jag ska köpa en valp med det eller ej!!
Och - jag har naturligtvis varit i kontakt med vetrinärer och ögonlysare men då diagnosen är rättså ny så är det många som inte hört talas om det ens... Jag skulle uppskatta lite rapporter från verkliga livet :)
 
Sv: Mikropapill?

utifrån namnet skulle jag säga att hunden blir blind på det drabbade ögat. efter lite googlande så är det uppenbarligen inte alltid så, utan hunden kan ha kvar viss syn på ögat. det är ingenting som borde bli "värre" med tiden, utan vara lika illa hela tiden. så, beroende på vad du ska ha hunden till så blir råden olika. är det ett framtida avelsdjur du är ute efter så är det ju ingen idé. är det familjens fotvärmare som är på tapeten så kan det säkert funka. beroende på hur mycket syn som finns kvar blir det olika problem. svärmors ena hund blev totalt blind vid 7 års ålder, snabbt. levde ändå rättså gott i några månader, innan hon fick andra sjukdomar. en blind hund ställer ju lite extra krav, dessa blir ju mindre om det bara är ena ögat som är drabbat, men allt är ju utifrån hunden och hur den tacklar besväret. viss nedsatt syn brukar överhuvud taget inte märkas på hunden, de är fantastiska på att dölja sådant, men tex borde mörkerseendet kunna vara påverkat, eller synskärpan, eller någon form av tunnelseende. återigen, om det bara drabbat ena ögat så borde hunden klara sig utmärkt om man anpassar sig lite efter de grejer som blir besvärliga.
lycka till i ditt val, men, oavsett vad du väljer: tyck inte synd om hunden, i rätt familj kan den antagligen få ett jättebra liv, det gäller bara att vara tillräckligt kritisk mot sig själv angående om man själv är den familjen. lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 163
  • Artikel
Dagbok Jag hör en låt på radio. Det är ingen särskild låt – ingen favorit eller så – och jag har hört den förr utan att reflektera över den...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp