"Mildaste" sporrarna?

Problematisk

Trådstartare
Självklart är sporrarna så milda som ryttaren använder dem... Man kan vara riktigt otrevlig med korta små ponnysporrar och man kan rida trevligt med kantiga 30 mm sporrar osv.
Men nu vill jag bara ha tips om modell. Funderar på om de där sporrarna som har som en kula/spole liksom, som snurrar, är de generellt mildare än vanliga fasta sporrar (rundade)? Jag vet inte riktigt om den typen av sporrar har nåt namn, men har sett att iallafall Stübbens modell heter "soft touch".
Och om det finns andra som upplevs mildare (som i lämpliga för känsliga hästar osv), vilka är det då? Vanliga ponnysporrar?
 
Självklart är sporrarna så milda som ryttaren använder dem... Man kan vara riktigt otrevlig med korta små ponnysporrar och man kan rida trevligt med kantiga 30 mm sporrar osv.
Men nu vill jag bara ha tips om modell. Funderar på om de där sporrarna som har som en kula/spole liksom, som snurrar, är de generellt mildare än vanliga fasta sporrar (rundade)? Jag vet inte riktigt om den typen av sporrar har nåt namn, men har sett att iallafall Stübbens modell heter "soft touch".
Och om det finns andra som upplevs mildare (som i lämpliga för känsliga hästar osv), vilka är det då? Vanliga ponnysporrar?
Jag upplever stübbens med kula som väldigt "snälla", mjukare än ponnysporrar.
 
Självklart är sporrarna så milda som ryttaren använder dem... Man kan vara riktigt otrevlig med korta små ponnysporrar och man kan rida trevligt med kantiga 30 mm sporrar osv.
Men nu vill jag bara ha tips om modell. Funderar på om de där sporrarna som har som en kula/spole liksom, som snurrar, är de generellt mildare än vanliga fasta sporrar (rundade)? Jag vet inte riktigt om den typen av sporrar har nåt namn, men har sett att iallafall Stübbens modell heter "soft touch".
Och om det finns andra som upplevs mildare (som i lämpliga för känsliga hästar osv), vilka är det då? Vanliga ponnysporrar?
Jag har stubben soft touch till min känsliga pålle. De är toppen och mildare än de ponnysporrar jag lånade till en annan häst. Men det ska nämnas att jag kan räkna på fingrarna hur många gånger jag ridit med sporrar.
 
Jag har oxå sporrar som rullar horisontellt. Däremot fick min häst skav av gummit på själva sporren, så nu får jag skaffa utan gummi istället.
 
Självklart är sporrarna så milda som ryttaren använder dem... Man kan vara riktigt otrevlig med korta små ponnysporrar och man kan rida trevligt med kantiga 30 mm sporrar osv.
Men nu vill jag bara ha tips om modell. Funderar på om de där sporrarna som har som en kula/spole liksom, som snurrar, är de generellt mildare än vanliga fasta sporrar (rundade)? Jag vet inte riktigt om den typen av sporrar har nåt namn, men har sett att iallafall Stübbens modell heter "soft touch".
Och om det finns andra som upplevs mildare (som i lämpliga för känsliga hästar osv), vilka är det då? Vanliga ponnysporrar?
Jag rider med JINs korta sporrar, knappt en cm, upplever de som väldigt milda.
 
Jag har sprengers "ultra fit comfort roller" med liggande rulle :love: aldrig suttit på en häst som inte gillat dessa.. även de hästar som varit känsliga och folk sagt "går inte att rida med sporrar" (spelar såklart in hur sporrarna används, men ändå) har gått kalas med dessa.

Har även haft stübbens, båda långa och korta med rulle, men tycker inte att de sitter lika bra på stöveln och blir klumpigare på något sätt.
Sprengers smälter liksom ihop med benet och blir en del av sig själv, haha, kanske låter överdrivet, men det är stor skillnad!
 
Jag väljer sporrar utifrån det behov jag känner i ridningen. Måste säga att jag aldrig känt behovet av en mild sporre :p. Då rider jag hellre utan. Behöver jag sporrar har jag mina 30 mm Stubben med rundad kula som jag upplever att alla hästar accepterat väldigt bra :).
 
De få gånger jag använder sporrar så har jag ett par från sprenger, ultra fit tror jag dem heter, 5mm liten kula :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 850
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja, när man kör fast på en tom landsväg och man inte vet exakt vart man är och det inte räcker med att berätta närmsta ort eller vad...
Svar
17
· Visningar
3 604
Senast: Magiana
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp