Bukefalos 28 år!

"Militärhund" - vad för ras?

A

Ammi_L

\"Militärhund\" - vad för ras?

Hej, min kusin funderar på att skaffa hund och har frågat
mig om tips å råd. Han är militär och är väldigt ofta ute och vandrar längre sträckor. Han lever ett äkta militärliv. Han har funderat på en rottis.. Nu vet jag ju att ni är
väldigt duktiga och kloka så jag frågar Er! Vad tror ni?
Vad för hund passar för långa promenader (ibland 50km om dagen), övernattningar i skogen mm mm

Finns det någon bra ras för det ändamålet?

Nu ser jag fram emot alla Era svar!! :rofl: :D :bump:
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Jag skulle rekommendera dom valigaste. Schäfer och Malinois, men det är också för att jag inte har set någon annan ras i tjänst. Där kan säkert andra här hjälpa dig :)
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Schäfer såklart! Men se till att den kommer från en seriös uppfödare med bra hundar.
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Skulle nog också vilja säga dom vanligaste bruksraserna, Schäfer, malle, rottis och då ifrån meriterade och röntgade föräldrardjur.
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Fick inte så många svar men är jättetacksam för dom jag fick!! :)
Malinois var ny för mig, ska höra med min kusin om han hört
talas om den.

Tack än en gång!! :)
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Vandra klarar många hundar av. Övernattning utomhus kräver väl att de har en god päls. Sedan undrar man om han har något speciellt syfte med hunden, typ tjänstehund eller dylikt?
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Tjänstehund...jag vet faktiskt inte riktigt. Han ska inte ha
den att attackera å så utan mer som sällskap när han är iväg
på sina "uppdrag". Men jag kan kolla med honom så kan jag
återkomma! :)
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

väljer han schäfer måste han vara jätte jättenoga med vilken uppfödare han väljer. den hunden har avlats sönder totalt på väldigt kort tid, de är inte vad de en gång varit. tack och lov finns det en liten skara uppfödare som satsar på friska, hållbara hundar
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Hejsan!
Jag slår också ett slag för schäfer. De är de vanligaste tjänstehundarna både inom polisen och militärens verksamhet (ja, jag vet att det förekommer andra fina hundar och raser också, men de är vanligast) och är väl anpassade till det ändamål han vill ha sin hund till. Ett plus är också pälsen, den passar perfekt när det är kallare och det är mycket vistelse i skogen.

Instämmer med föregående inläggsskrivare att han bör kolla upp "allt" innan. Han kan ju köpa/leta efter en lite äldre hund (ingen valp menar jag) som är tex korad, Ltestad eller dyl så vet han vad han får för förutsättningar att jobba med.

Hoppas hunderiet går bra! Vänligen//jojja
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

även fall jag själv har schäfer och tycker ju självklart att
det är den bästa rasen ( :D), så måste jag bara undra lite här..

om hunden i fråga ska mestadels vara "sällskapshund" och
vara med på långa vandringar, då borde det väl passa med
i stort sett vilken ras som helst som orkar med långa sträckor?
Varför just en bruksras?
och vad har ett L-test´s resultat, korning med att vandra
i fjällen?
om man ska ha hunden till bruks/tjänst, så själfallet
är raser som nämns de bästa,men att vandra och motionera mycket, krävs inte en bruksras, eller? :confused:
julia
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Jag håller med Julia, min första tanke var en medelstor, välbyggd hund med rejäl men inte överdriven päls. En hund med låg jaktinstinkt som kan vara mycket lös skulle jag tycka var ett plus. Malinois tror jag är för krävande i de flesta fall utan rejäl mental aktivering också. Själv är jag ju förtjust i korthårig collie, men tror inte att pälsen räcker till om det blir för kallt. Jag har ridit tillsammans med lapska vallhundar mycket långa sträckor, de är byggda för arbete i hårt klimat, och var en mycket trevlig bekantskap. Kanske vore värt att kolla upp.
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Älskar våran lilla rottis tik! :love: :love: :love:

Nej men det hade nog inte varit några problem att ha en rottweiler. Om jag bara ser till våran tik så skulle hon lätt klara det och dessutom så jagar hon inte alla kryp som springer omkring och hon kan vila precis när som helst - borde väl vara en fördel?

Rottweiler = Mkt trevlig sällskapshund om den har en uppgift att fylla.
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Det står inget om att vandra i fjällen...
Suck... Jag tipsar om det jag tycker verkar vara bra. Tycker du inte lika så tipsa om det du tycker och vill. Något som står är däremot att han lever ett "militärliv". Jag vet inte vad det innebär, men är han militär och kanske vill andvända sin hund i tjänst är faktiskt div tester bra, som jag skrev förut, för att veta vad man får för förutsättningar på köpet.
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

tycker absolut att en bruksras passar bäst eftersom den är mest lämpad för detta.
det finns ju en hel del raser att välja på.
tycker att personen ifråga som skall ha hunden skall tänka på hur vädret/klimatet den skall vistas i är med tanke på pälsen är bättre /sämre på vissa raser, vissa raser är också tyngre byggda än andra så det sliter mer på leder m,m (den skall ju klara av hårt arbete)
är det valp eller vuxen hund som skall inköpas?
köper man en vuxen hund vill man ju (antar jag) kunna använda den tjänstemässigt när man har möjligheterna så då är det ju bra om den redan är testad så vet man ju vad den går för.
det är ju tråkigt och synd för både ägare och hund om det går snett.
prata med någon uppfödare för den rasen som är intressant och hör vad den tycker om det hela.
dom borde ju veta bäst eftersom dom håller på med den.

själv håller jag på med tjänstehundar och tycker att schäfern är en perfekt hund för detta livet.
lagom byggd, pälsen är perfekt och den älskar att arbeta och gör allt för sin ägare.

hoppas att hundköpet går bra vilken ras han än satsar på.
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Nej, men det står att den ska vara som sällskap och orka
mycket, jag bara undrade, men jag kan ha missuppfattat
vad den skulle användas till.
Det klart att en brukshund med bra mentalitet är den bästa hunden ;)
 
Re: \"Militärhund\" - vad för ras?

Nu ska ni inte börja bråka hära när ni ska hjälpa mig ;)

Hunden ska vara sällskap till min kusin när han är på "uppdrag"
eller vad man nu är när man är i militären. Han kommer säkerligen
vandra mycket i skogen och det kommer ingå mycket övningar..

Jag är inte så haj på vad en militär gör men jag vet att han
iaf brukar hålla kurser i kamoflage (<---felstavat) och då
gäller det att ligga stilla antar jag...

Jag är iaf oerhört tacksam för alla svar! Ska vidarebefordra
dom till min kusin! :) :)

/Ammi
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 164
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 407
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 269
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 827
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp