Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag tycker miljön är jätteviktig men av olika anledningar är jag inte direkt någon miljökämpe..

Några saker tänker jag dock att jag är bra på:
- Tvättar inte kläder osv i onödan utan bara när det behövs (en del människor tvättar ju så fort det är använt)
- Kör alltid full diskmaskin
- Äter inga jättestora mängder kött
- Är sällan ute och reser med flygplan osv
- Köper aldrig flaskvatten
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag tror att det är viktigt att vi alla enskilda människor tar ett eget ansvar för klimat och miljö.

De stora svepen, överenskommelserna mellan nationer, klimatavtalen - de kan vi inte påverka. Men vi kan påverka runt om oss själva. Vi kan som konsumenter sluta efterfråga miljöskadliga produkter och vi kan hålla skapligt rent vid vår egen dörr. Jag tror att det har betydelse.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag arbetar med energi- och miljöfrågor. Det jag gör privat är att jag:
[...]
- Har vedeldning

Hmm. Vedeldning är väl en uppvärmningsmetod med många miljörisker, beroende på hur veden är hanterad, vad man har för panna, skorsten, vad för miljö man befinner sig i osv osv?


Jag är nog en riktig miljöbov, trots att jag sopsorterar, komposterar, odlar själv, snålar med el, handlar ekologiskt och närodlat, äter upp till 90% vegetarisk kost....men jag tror att mina miljöbelastande handlingar blir en betydligt längre lista - längre än alla listor i tråden sammanslaget. Jag klappar mig själv på axeln för vad jag faktiskt gör, men jag är också väldigt medveten om vad jag inte gör. Tyvärr också omedveten i många fall. :nailbiting:
 
Senast ändrad:
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag cyklar till jobbet, är vegetarian, dricker mest kranvatten, väljer ofta miljömärkta produkter, använder kläder tills de är utslitna, sopsorterar.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Det svåra med miljön är att det känns som att vad än man gör för att försöka vara miljövänlig så kommer det alltid ha väldigt lite betydelse jämfört med allt man gör som är miljöovänligt. :( Plus att det som vanlig dödlig i många fall känns helt omöjligt att veta vilka val som faktiskt är bättre för miljön (sådana frågor som sjalen skriver om t.ex.). Det är förstås ingen anledning till att inte bry sig eller inte försöka, men det kan kännas ganska nedslående tycker jag.

Jag äter inte kött alls och inte särskilt mycket mjölkprodukter. Handlar mycket efter säsong och är ganska noga med vad som står i innehållsförteckningen (palmolja osv), köper definitivt aldrig sådant som vatten på flaska och väljer miljömärkta tvättmedel, diskmedel, städprodukter och liknande. Jag kör inte bil utan cyklar och går till vardags och åker tåg om jag ska någon längre sträcka inom Sverige. Tvättar aldrig annat än fulla maskiner och använder inte sköljmedel. Använder inte preventivmedel med hormoner och använder inte mer än absolut nödvändiga läkemedel (tyvärr innefattar det daglig användning av insulin). Lämnar alltid in läkemedelsrester till Apoteket! Försöker vara sparsam med el och vatten men har oftast en dator på större delen av dagen och diskar och duschar iaf varannan dag så det blir en hel del ändå. Källsorterar och återvinner men är sjukt sur över att vi inte har insamling av annat än glas och tidningar i mitt hus, resten måste transporteras ett par km vilket inte är jättepraktiskt när man inte har bil (alla andra hus i närheten med samma hyresvärd har egna återvinningsrum, men vi får inte använda dem av någon märklig anledning).

Till de mest miljöovänliga delarna hör nog att jag har flera datorer, mobiltelefon, hund, och shoppar rätt mycket nya grejer, främst kläder.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag kör mycket bil och har inte så många alt till det då jag har 1 mil till närmsta samhälle och här går inga bussar. Vi har 10 mil till närmsta stad och bussen dit kostar 180 kr enkelresa så det är ganska mycket billigare att ta sin egen bil om man är två personer så här är det ren ekonomi som talar tyvärr.

Blandar jag ihop dig med någon annan nu, har för mig att jag läst att du bor i Pålgård? Det är ju bara 2-3km från närmsta samhälle och bussen går väl fortfarande flera gånger varje dag? :p
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag tänker att det är lika mycket en politisk fråga som en individuell. Så jag gör det jag tycker jag kan utan alldeles för stor uppoffring (ofta är det ju dessutom främjande för hälsan att leva miljövänligt. Och delvis för privatekonomin)
- Ekologisk och/eller närproducerad (nästan all) mat- i säsong (mat är ett av mina stora intressen)
-Nästan hälften av måltiderna vegetariska alt. mindre kött i kötträtterna
-Åker tåg/kollektivt eller cyklar/går nästan alltid (det händer ibland att jag samåker bil)
-Miljömärkta eller ekologiska hudvårdsprodukter/hygienprodukter/tvättmedel (fulla maskiner, ej sköljmedel)
-Mkt begagnade kläder och möbler (dock kombinerat med nytt)
-Köper inte så mkt kläder (har länge eller lämnar in till 2nd hand)
-Sopsorterar noga
-Reser sällan med flygplan

Det jag skulle vilja utveckla är en mer miljövänlig uppvärmning av boendet (just nu bor vi i bostadsrätt utan så mkt möjlighet att påverka, så det får bli en fundering inför nästa bostadsköp). Och att sambon skulle köra bil mer sällan (eller köpa nån typ av miljöbil). Utombordaren i segelbåten är oxå lite skämmig (som tur var är det iaf en segelbåt ;)). Och jag skulle kunna bättre mig när det gäller shopping av nyproducerade saker, är inte alls lika noga där som med maten. Ofta är ekonomin tack och lov begränsande för shoppingen - om man ska se den positiva sidan med studentbudgeten.:up:
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Sverige är ju extremt miljömedvetet. Spanjorerna kallar svenskarna för konstiga pga detta. De säger att det spelar ju ingen roll vad det lilla pluttlandet gör när ingen annan gör det...
Men vi har börjat källsortera här, det är bra. Men det sprutas som fan på fälten med icke helt lagliga preparat.
Jag ser till att inte slösa med vatten, och att inte köpa massa saker jag inte använder, inte använda smink och massa sånt skit.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag är nöjd med:

- att jag strävar efter att resa kollektivt till och från jobbet i så stor utsträckning som möjligt
- att jag i första hand väljer mat efter årstid, dvs mer rotsaker under höst/vinter och mer tomat/gurka etc under sommar/höst
- att jag äter kött sällan och då enbart från gårdar med ekologisk inriktning som ligger geografiskt nära
- att jag anstränger mig för att handla ekologiskt/fairtrade/miljömärkt där det är möjligt
- att jag undviker slit och släng-tänk och strävar efter kvalitet som håller länge när jag väl handlar
- att jag försöker lära mig mer om vad jag kan göra i miljöhänseende och försöker hålla frågan levande i diskussioner med vänner och bekanta
- att jag håller en LÅG inomhustemperatur vintertid och att endast en mindre del av huset värms upp för boende (vilket iofs lika mycket är för att inte ruinera mig på elräkningar)
- att jag källsorterar flitigt
- att jag odlar en del egna grönsaker, frukt och bär samt har egna höns som fixar åtminstone en del av kretsloppet lokalt med gödning - återvinning av rester

Jag är inte fullt lika stolt över:

- att jag ändå kör bil och periodvis mer än vad jag "måste" för att spara tid och av bekvämlighet
- att den bil jag kör inte är speciellt miljöanpassad
- att jag konsumerar ordentligt med el för att värma upp ett gammalt dragigt hus till över fryspunkten
- att det händer att jag tar flyget till Sthlm eller för att resa utomlands
- att jag sprider konstgödning på åkrarna för att maximera kvaliteten på hästarnas hö
- att jag eldar delvis med ved för att lösa uppvärmningen på vintern, men är inte så övertygad om att det är en miljövinst?
- att jag använder en bensindriven gräsklippare
- att jag handlar en del, om än ganska lite, kläder som inte är producerade under de bästa förhållanden varken för miljö eller arbetare

Jag skulle vilja (om jag prioriterade det tillräckligt för att ta mig råd med det):

- minimera bilanvändningen och byta upp mig till en bättre miljöanpassad bil
- bygga ut solpaneler på taken och se över alternativen till direktverkande el som uppvärmning
- skaffa en solcellsdriven gräsklippare
- jobba mer ideellt för att sprida kunskap och pröva alternativ till konsumtionssamhället
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Åker nästan bara kollektivt, konsumerar väldigt lite, är vegetarian och köper helst lokalproducerat, flyger extremt sällan, tvättar bara fulla maskiner och sopsorterar. Och framför allt kommer vi inte bidra till jordens överbefolkning genom att föda barn, möjligen adoptera i så fall.

Skulle kunna göra:
Inte ha häst som kräver ganska mycket i utrustningsväg, tävlingar etc.
Duscha kallare och kortare tid.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag är mer miljömedveten än gemene man/kvinna, men har även jag mina svagheter.

På plussidan:
- Matmedveten
- Kemikaliemedveten (tvättmedel/diskmedel/smink/tvål osv)
- Energimedveten - jag hatar lampor som står tända i tomma rum och vi bor kallt:D
- Konsumtionsmedveten

Negativt
- Pendlar 20 mil med bild varje dag för att arbeta. Förvisso har jag en snål diesel, men det blir aldrig positivt.
- Äter alldeles för mycket godis vilket inte innehåller massa miljösmarta grejer...
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Cyklar till jobbet/stallet.
Äter vegetariskt. Köper närproducerat när tillfället ges.
Värmer huset med solceller.
Använder Eliq.
Använder kollektiv trafiken då jag inte cyklar.
Köper sällan nya kläder ( är hästägare, saknar konstant pengar).
Sopsorterar, komposterar, ekotoalett.
Odlar mycket själv denna årstid.

/B
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i miljödebatten så ni lever och gör det ni känner för? Hur tänker ni kring att Sverige ska gå i framkant för miljötänkande samtidigt som Peking, ensam, släpper ut lika mycket på en dag som Sverige gör på ett år?


Lite roligt att höra hur andra tänker och kanske själv få tips på saker man kan göra annorlunda utan någon större uppoffring.

Menar du staden Peking eller menar du hela Kina där?
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Hmm. Vedeldning är väl en uppvärmningsmetod med många miljörisker, beroende på hur veden är hanterad, vad man har för panna, skorsten, vad för miljö man befinner sig i osv osv?

Ja, du har rätt. I vårt fall så är dock vedeldningen miljövänlig: vi har en ny panna, stor ackumulatortank, mark nog för att kunna producera vår egen ved och kommer även att återplantera skog.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Blandar jag ihop dig med någon annan nu, har för mig att jag läst att du bor i Pålgård? Det är ju bara 2-3km från närmsta samhälle och bussen går väl fortfarande flera gånger varje dag? :p

Spännande vem kan du vara måntro :p Länge sedan jag bodde i pålgård iaf och bussen går inte flera gånger om dagen har inte gjort på MÅNGA år verken här eller i pålgård, den buss som går är skolbussen (när det inte är halt ute) och den går vid halv 8 till byn och hem från byn kl 13 alt kl 15 beroende på barnens tider men de funkar ju iaf inte om man jobbar 7-16 eller obekväma tider. Dock skulle man säker kunna få in någon bussresa då stadsbussarna passerar men inte heller dem går ju så ofta.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i miljödebatten så ni lever och gör det ni känner för? Hur tänker ni kring att Sverige ska gå i framkant för miljötänkande samtidigt som Peking, ensam, släpper ut lika mycket på en dag som Sverige gör på ett år?


Lite roligt att höra hur andra tänker och kanske själv få tips på saker man kan göra annorlunda utan någon större uppoffring.

Nej (i princip omöjligt).
Nej (tycker om kött och matlagning).
Nej (helst nytt).
Nej (Sverige gör definitivt inte vad vi kan).

Jag tror på att utveckla, visa upp lösningar och goda exempel. Och då finns det väldigt mycket märkt ekologiskt som inte är lösningen ens på nåt litet problem.

Jag tror att Sverige har en chans med den innovationsförmåga, relativa välstånd och högteknologi inom miljö/energiområdet att bidra till bra lösningar där de verkligen gör skillnad, även om det inte är inom rikets gränser.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Spännande vem kan du vara måntro :p

Tror inte vi känner varandra. :D Eller, jag vet inte vem du är, hade bara lagt nicket på minnet för att nämnt Pålgård i något inlägg någon gång och jag ursprungligen kommer från en annan by i de trakterna.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Hemma hos oss gör vi följande saker som är bra för miljön:
- äter mycket eget lammkött, och fåren fodras med foder från närliggande gårdar
- jag har börjat köpa ekologiska kläder, dock ej underkläder
- vi har egna höns som äter foder från närliggande gårdar samt matavfall
- vi köper ekologisk mat där alternativet finns
- vi snålar på uppvärmning och elförbrukning
- vi har jordvärme och vedeldning hemma
- vi reser ytterst sällan
- våra bilar är bensinsnåla
- vi komposterar och källsorterar
- vi odlar lite egna grönsaker

Eftersom vi bor på landet har vi långt till jobb, vilket gör att vi kör mycket bil. Dock försöker vi planera handlingar osv för att slippa onödiga turer.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i miljödebatten så ni lever och gör det ni känner för? Hur tänker ni kring att Sverige ska gå i framkant för miljötänkande samtidigt som Peking, ensam, släpper ut lika mycket på en dag som Sverige gör på ett år?


Lite roligt att höra hur andra tänker och kanske själv få tips på saker man kan göra annorlunda utan någon större uppoffring.

Vad skulle vegetarian ha med miljö att göra?

Det handlar bara om vilket kött du äter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 373
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp