Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Kan så vara men det finns ändå dem som påstår att allt kött är dåligt, både för miljö och annat http://www.vegetarian.se/Kottfolder.html
Där av skrev jag med det för jag tror att det finns en del vegetarianer som anser sig göra nytta för naturen.
Foldern ovan är sjukligt vinklad och knappast skriven av någon som faktiskt varit i närheten av jakt och köttproduktion irl men ofrånkomligt finns de folk som "vet" att vegetarisk kost är lösningen för många värdsproblem.
Om jag håller med eller inte är ju dock oviktigt i sammanhanget då jag frågar efter vad folk tror eller anser sig göra som är bra för naturen.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Staden Peking. Dem "surrade" om det i förbigående på radion så kan inte garantera sanningshalten i det.

Det låter helt orimligt då. Det måste varit Kina de menade när de talade om Peking. Ibland säger man så ju.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag källsorterar och pantar flaskorna när jag köpt läsk.
Går som standard överallt eller tar cykeln eller kollektivtrafiken som standard. Alternativt samåker nån gång ibland när det är lite längre sträckor/ska köpa något tungt.
Köper inte plastpåsar för att bära hem mat i utan bär i ryggsäck och tyggpåse. Köper soppåsar som är tynre vid behov av nya. Blir inte så mycket soppor när man källsorterar och papperspåsar återanvänds in i det längsta.
Äter sällan rött kött. Är i genomsnitt max 1-2 ggr i månaden. Äter inte lax och vad jag har förstått ska inte lax vara en bra fisk att äta ur en miljösynpunkt. äter inte heller jätteräckorna. Köper majs och bönnor och liknande fryst så att det inte ska bli en massa sådant som slängs iohcmed att jag bor själv.
Handlar mycket storpack på sådant jag kan köpa storpack av. Så som toapper, diskmedel m.m. Har märkt att jag använder mindre shammpo och balsam när jag köper dom större förpackningarna som har en tillhörande pump.
Köper dom flesta av mina kläder begagnat, dock ej underkläder, badkläder och liknande. Skor kan bli ny inköpta oxå iochmed att det kan vara lite svårare att hitta rätt storlek i det utförandet jag vill ha.
Köper inte vatten på flaska, har en kanna på 2 liter i kylen så jag får kallt vatten (tycker inte om varmt vatten). Har snålspolande munstycken i dusch och kranar.

Det är vad jag kan komma på nu iaf.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag går och cyklar om jag ska kortare sträckor, tex skolan, gymmet och för att handla. Tar med mig egen plastpåse(återanvänder dom alltså, många gånger) när jag handlar och tackar alltid nej när jag erbjuds en i andra affärer än mataffär om jag inte verkligen behöver bära föremålet i egen påse. Tänker på hur jag kör, miljövänligt är bränslesnålt :) Slänger väldigt sällan mat. Och jag har inte så stor inkomst så min konsumtion är inte speciellt hög. Köper och säljer grejor på Blocket. Sopsorterar.

Jag gillar dock att resa till framförallt varmare länder, vilket tyvärr är rätt dåligt för miljön. Men hoppas på att mitt dagliga miljötänk ska uppväga en del.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag försöker göra det jag kan, men gör mycket som är dåligt.

Sitter alltid vid datorn, konsumerar allt möjligt i överflöd (även om jag börjat försöka låta bli), flyger minst en gång om året tor Sverige-L.A., kör mer bil än jag måste osv osv.

Det jag försöker göra är att låta bli palmolja, köpa mat efter säsong, är vegetarian men köper andra animaliska produkter som är ekologiska, köper annat ekologiskt när det går, försöker köpa fair trade när det finns som alternativ, bytte elbolag till ett med miljövänlig el (vad det nu innebär) och lite annat sånt som många andra också gör.

Jag tror på idén om många bäckar små helt enkelt. Jag är precis som någon annan väl medveten om att jag kan göra mycket mer och även att jag är omedveten om mycket jag skulle kunna göra. Men viljan finns i alla fall, det är en början!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 377
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp