Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Is

Trådstartare
Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i miljödebatten så ni lever och gör det ni känner för? Hur tänker ni kring att Sverige ska gå i framkant för miljötänkande samtidigt som Peking, ensam, släpper ut lika mycket på en dag som Sverige gör på ett år?


Lite roligt att höra hur andra tänker och kanske själv få tips på saker man kan göra annorlunda utan någon större uppoffring.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag handlar gärna begagnat på loppis och liknande. Återvinningscentralen är en plats som besöks med diverse förpackningar som lämnas där. Köper aldrig vatten på flaska. Försöker äta säsongsbetonat.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag arbetar med energi- och miljöfrågor. Det jag gör privat är att jag:
- Åker kollektivt till jobbet
- Cyklar, går eller åker kollektivt på jobbet
- Källsorterar och hemkomposterar
- Undviker konsumtion
- Handlar endast begagnade kläder
- Hälften av mina måltider är helt vegetariska och i övrigt mycket vilt
- Försöker äta efter säsong och handla "bra" varor
- Miljömärkt el
- Undviker miljöfarliga kemikalier
- Har vedeldning


Min akilleshäl är (liksom för många andra skulle jag tro) semesterresorna. Kom nyligen hem från bröllopsresan som gick till Sydamerika.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Glömde: jag tror att vi alla måste göra så mycket som möjligt för att minska vårt avtryck, men det måste också till politiska beslut och styrmedel.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Svara lite själv.

Ja är inte vegetarian och har inga planer på att bli det heller då jag anser att forskningen om ämnet inte är tillräcklig eller jag vill inte behöva se kor på zoo för att vi ska kunna konsumera övriga varor i fri takt och mängd.
Men jag äter istället mestadels älgkött och viltfångad fisk mm och jag skulle gärna se att folk drar ned på sin köttkonsumtion och betalar de svenska bönderna bättre så att man kan ha fler men mindre köttproducenter likt dem vi har här som föder upp de kalvar som behövs för fortsatt mjölkproduktion och inte mer. Sedan får korna inte bara beta av stora läggder utan dem får tjänstgöra i skog och mark (fri bete) där dem hjälper till att hålla buvallar mm i skick och betar alltså inte på brukbara marker.

Jag kör mycket bil och har inte så många alt till det då jag har 1 mil till närmsta samhälle och här går inga bussar. Vi har 10 mil till närmsta stad och bussen dit kostar 180 kr enkelresa så det är ganska mycket billigare att ta sin egen bil om man är två personer så här är det ren ekonomi som talar tyvärr.

Jag reser inte mycket och skulle inte gärna ta flyg inom Sverige. Jag tar tåg om jag kan så kan räkna på en hand hur många gånger jag suttit på ett flygplan.

Men i övrigt tror jag inte att vi har så mycket miljötänkande vi borde sorterar mer sopor men just nu är det sopor och det är kompost. Skäms lite över det.

Jag lånar iochförsig hem hästar varje år för att hålla markerna i skick istället för att gå med röjsåg eller stora maskiner så det skulle man väl kunna se som ett miljötänk även om det mest är för att det är så mycket trevligare att ha hästarna där än att slå det själv :p

* på fyllnad efter att sett vad de andra skriver.
- vi köper inte vatten på flaska(har så lyxigt att vi har källvatten i kranen)
- Ved eldat hus har vi ju också och eldar dessutom mest torrgranar så här skövlas ingen skog för vår skull :p
 
Senast ändrad:
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Glömde ju en sak. Vi har solvärme så sommartid eldar vi knappt ingenting med ved.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

fast torra/doda trad ar ju oerhort viktiga for skogen ;) da ar det nastan battre att ta ner ett levande trad och lata torrtraden sta :)

KL

ar inte vegetarian, men ater daremot valdigt mycket vegetariskt. Aker tyvarr valdigt mycket bil, nar jag ar hemma sa bor vi mitt ute i ingenstans sa vi kan inte ta oss nagonstan annars. Daremot tar jag taget nar jag ska till Uppsala, och promenerar overallt nar jag kan. Ska valdigt langt upp norrut i sommar, men vi har ordnat till en ordentlig road trip. Nastan alla som ska aka en langre stracka mots upp under vagen och samaker :D Nu ar vi i falt, och dar ar det ocksa korning mellan alla vara omraden. Funkar inte riktigt annars.

Med makens familj boendes utomlands sa blir det ju flyg nu och da ocksa. Tappar halva semestern annars om vi ska ta tag.

Bor i Eskilstuna kommun i vanliga fall, dem har dille pa soppsortering sa det finns val en 6 sopptunnor i koket.

Har forsokt dra ner pa palmolja, men det finns verkligen i allt sa det ar inte sarskilt latt. Forsoker gora saker fran scratch, men ibland finns det inte tid till det :(

Koper heller aldrig vatten, funkar fint ur kran. Jag har en Bubble vattenflaska som funkar asbra att anvanda :love: sen koper jag nya klader, inte sarskilt ofta da ekonomin ar kass. Men jag brukar spara ihop och kopa kvalitets klader som haller valdigt lange istallet. Detsamma med all falt/hiking utrustning. Det lonar sig i langden bade for mig och miljon att kopa ordentliga kvalitets saker som haller i en 20 ar istallet for 2 ar.

Teknik vet jag inte riktigt, har ju ingen tv och tankte inte skaffa nagon sa dar blir det inte inkop sa ofta. Mobil blev det precis en ny da den gamla gick sonder efter ett ar :meh: har en mac laptop sa den haller ju lange iaf (och funkar toppen bra aven nu nar den ar lite aldre :love:) + Skriver helst inte ut artiklar som ska lasas eller annat papper om jag inte maste. Finns bra PDF program sa det behovs inte, tur ar val det da har jag allra mins 800 artiklar pa x antal sidor att ga igenom dem narmaste manaderna :crazy:

Sen koper vi nya mobler fran second hand affaren i narmaste byhala, da den ar riktigt bra :D ager bl.a. en jattefin sekretar som anvands som skrivbord. Haromdagen hittade jag ocksa en gammal kockums te/kaffekanna ute i skogen i en sadan dar gammal sopptipp man stoter pa ibland. Den tog jag med mig hem :o
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Pantar och återvinner, blir tyvärr alltid jobbigt stora lass innan vi kommer iväg. Åker kollektivt när det är möjligt, bor på landet och har 2 mil till närmsta busshållplats. Köper gärna begangnat, men mannen vill helst ha nytt och senaste i verktyg och teknik.

Har försökt införa en köttfri dag, men igen ställer mannen till det;). Han vill inte ha vegetariskt eller fisk, så det blir oftast pannkaka. I sallad kan jag komma undan med bara lite skinka eller korvbit så det äter vi också en gång i veckan minst.

Sen undviker jag aktivt företag och produkter som jag vet är extra dåligt, mumsiga jätteräkor är tex strukna från menyn.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

En sak jag praktiserar och gärna slår ett slag för, är att äta upp den mat vi handlar hem.
Sedan sorterar vi så pass att två vuxna med en hund och tre katter tömmer soptunnan var sjunde månad.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Vilken bra tråd!

Det jag/vi gör här hemma är;

- Köper bara begagnade kläder (förutom underkläder och badkläder då)
- Slänger aldrig någon mat, utan planerar vad vi ska äta/bjuder hem folk så att allt blir uppätet
- Sopsorterar
- Köper inte flaskvatten, som några andra skrev
- Försöker att bara ta bilen om det är absolut nödvändigt, ska dock försöka putta lite på pv så han kommer sig för att börja cykla till jobbet igen, han har kommit av sig lite där.
- Tar tåget i första hand när vi ska långväga, kortare sträckor promenerar vi.

Det jag/vi gör som inte är så bra är väl att vi gärna reser och då blir det ju ofta flyg, inte inom Sverige dock, då blir det tåg. Och så älskar jag långa, varma duschar...


//r
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Det är lätt att slå sig för bröstet och tycka att man gör en hel del för miljön, men samtidigt är det ju så att många av oss (de flesta skulle jag tro) gör en massa miljöovänliga saker också.

Vi bor på landet och våra marker betas av hästar och ibland av får. Vi sprider ingen konstgödsel eller andra kemikalier på åkrarna, utan det som hamnar där är det hästarna bajsar ut plus komposterad stallgödsel.
Jag slits i många fall mellan önskan att handla ekologiskt eller lokalt. Det lokala är ju inte ekologiskt, men det har ju inte heller transporterats runt halva landet eller halva jordklotet för att kunna säljas här. Men ibland måste plånboken styra, det är inte alltid ekonomiskt försvarbart att köpa det ekologiskta alternativet när man är en stor familj och plånbokens innehåll är begränsat. Tyvärr!
Vi källsorterar så gott det går, det som går att panta pantas, allt komposterbart hamnar på hemmakomposten och övrigt i lämpliga containrar på återvinningsstationerna.
Vi har två bilar, för att det i princip är ett måste när man bor som vi gör. Men de bilar vi har just nu är i alla fall av bränslesnål variant. Här finns ingen fungerande kollektivtrafik att tala om, vi har 4 km till närmaste användbara busshållplats. Det går att cykla dit om man måste men.. Sen har vi skola och barnomsorg åt andra hållet, dit går bara skolbussen och att sen ta sig vidare därifrån och till jobb är tekniskt väldigt besvärligt och högst tveksamt om man ens skulle hinna om man ska kunna jobba/plugga heltid och hämta barn inom omsorgens öppettider...

tillägg: Jag äter vegetariskt, men jag är inte säker på att det är så mycket mer miljövänligt än att äta kött. Det kött vi köper är enbart svenskt.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Vi:
-Källsorterar och pantar
-Äter mycket vegetariskt och försöker köpa så mycket som möjligt ekologiskt/kravmärkt. Vi prenumererar bl.a. på en ekologisk vegetarisk matkasse.
-Alltid ekologiskt fairtrade-kaffe
-När vi äter kött, försöker vi köpa bra kött och inte falla för lockpriser
-Försöker äta utifrån säsong men kan bli mycket bättre på det
-Åker mycket kollektivt eller går/cyklar om det funkar. Åker gärna tåg istället för bil.
-Köper rengöringsprodukter, diskmedel, toapapper m.m. som är miljömärkta
-Byter ut hudvårdsprodukter, schampo m.m. mot såna som inte innehåller sulfater eller fosfater. Har förbjudit mannen att köpa Head&Shoulders eftersom det innehåller ett ämne som dödar fisk om det kommer ut i vattnet
-Bara lågenergilampor
-Hushåller med el och värme, förutom våra datorer står ingenting på stand by (och så har vi elavtal som lovar 100 % el från förnybara energikällor, även om jag vet att det inte riktigt funkar så i praktiken)
-Ger till second hand eller vänner istället för att kasta, om sakerna är fräscha
-Försöker köpa saker vi vill ha av bra kvalitet, efter att ha tänkt igenom det noga. Undviker "billighetsbutiker" som uppmuntrar till impulsköp av saker man egentligen inte behöver, ex ÖoB, Rusta m.fl.

Jag har övervägt att börja kompostera men vi har faktiskt inte plats för det i vår lilla lägenhet. Det känns så dumt att kasta blött matavfall bland hushållsavfallet som sen går till förbränning. Men tydligen ska Stockholm snart börja erbjuda hämtning av matavfall som ska användas till biogasframställning.

Vi gör en hel del saker som är dåliga för miljön också; som reser och konsumerar kläder och sport/friluftprylar. Det är sånt som vi inte vill prioritera bort men där vi helt klart ändå borde jobba mer för att minska vår miljöpåverkan.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag vill försöka välja klokt och slits ibland mellan val som ekologiskt och närproducerat, alltid med en underliggande känsla att det är svårt att vara konsument och göra rätt. Det ena är bra på ett vis medan det andra är bra på ett annat vis och vissa saker är inte alls bra men väldigt svårbedömda när man inte är expert på området.

Vi äter i alla fall nästan uteslutande vegetariskt hemma (främst med grönsaker som bas och inte sojaprodukter) och planerar maten (både efter säsong och för att slippa slänga).
Väljer ekologiskt/närproducerat/fairtrade/miljömärkt när det är möjligt och då det val som känns rimligast.
Det kött som köps ska alltid vara uppfött och slaktat i Sverige.
Och jag försöker att utesluta palmolja.
Köper största delen av hygien och hudvårdsprodukter från en affär som jobbar miljövänligt och mot djurförsök.
Jag handlar mycket kläder på Second Hand och även möbler till hemmet är ofta arv eller begagnat.
Elektronik byts ut när det går sönder och sällan innan dess, vi stoltserar med en välfungerande tjocktv.
Vi åker främst kollektivt, även om jag tar bilen till stallet då det inte är en väg som är säker att cykla på.
Vi pantar och återvinner samt komposterar (det sistnämnda är dock kommunens förtjänst).
Att köpa vatten på flaska i Sverige var inte ens något som slog mig som ett alternativ, men jag kan ju säga att det gör jag inte heller.

Sedan gör vi mycket som inte är särskilt bra också; konsumerar mer än vi rent krasst behöver och åker och tävlar med hästen vilket innebär en del bilkörning, köper produkter där det inte alltid solklart framgår vad de innehåller, låter priset styra ibland, cyklar mindre än vi skulle kunna göra osv.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Hur tänker ni kring att Sverige ska gå i framkant för miljötänkande samtidigt som Peking, ensam, släpper ut lika mycket på en dag som Sverige gör på ett år?

Lite roligt att höra hur andra tänker och kanske själv få tips på saker man kan göra annorlunda utan någon större uppoffring.

Jag jobbar med miljörapportering/politik internationellt så det är kanske mitt största bidrag till miljön. Privat gör jag följande:

Åker tåg inom Sverige.
Äter ekologiskt kött i huvudsak och helst gräsbeteskött när jag hittar det.
Köper alltid ekologiska mejerivaror, kaffe, kakao och bananer
Har ingen bil
Sopsorterar någorlunda
Kör oftast min tvätt på ekoprogram och försöker att inte överdosera saker
Undviker jätteräkor och palmolja
Undviker danskt fläsk (utom på jobbet där det är ekologiskt frigående - en bonus med min arbetsplats)
Delar inte vad som helst med folk på nätet utan det ska vara värt att ta upp serverplats för.
Väljer flygbolag med modern flygplansflotta och CO2 kompensation där jag kan
Undviker att ha en massa elektriska köksprylar och liknande och har bara det nödvändigaste (elvisp, våffeljärn och vattenkokare typ).

Men jag gör följande negativt:

Surfar på nätet som en galning
Duschar länge
Flyger utomlands
Äter något mer kött än jag kanske borde som LCHF:are (men som sagt väljer jag det med omsorg)
Har mobiltelefon (med ovanliga metaller från Afrika inte helt trevligt utvunna)

Jag är fascinerad av hur många som bryr sig om miljön ser allt i svart eller vitt. Verkligheten är ju betydligt mer komplicerad och man måste vara påläst vilket är svårt för det dräller heller inte av kompetenta miljöjournalister.

T.ex. vet många inte att något av det mest miljövidriga de kan göra är att surfa på nätet. Att kyla ner servrar i massor som står på och uppdaterar dygnet runt över hela världen...och dessutom helt i onödan ofta med alla spammail och kedjebrev folk klickar vidare.

Många har ingen koll på att det faktiskt inte gör större skillnad att ta tåget utomlands utan känner sig otillräckliga för att de väljer flyget. Det räcker med att åka till Danmark så kör tågen huvudsakligen på diesel och inte el. Samma sak är vanligt i Tyskland, England osv. om än i mindre skala. Sverige, Norge och Frankrike, de stora vattenkraftsländerna, är de som har miljövänliga tåg i stor utsträckning.

Köttproduktion är ett annat område som är luddigt. Visst vill man köpa svenskt men på vintern äter svenska djur soja. Från Brasilien. Bättre då att köpa något ekologiskt utländskt där djuren har det bra. Mycket är fruset och kommer med båt och fartyg lastar man rejält (och det forskas mycket på segel och alternativbränslen där nu). Det där med lastning är förövrigt också ett område där flyget är ok på populära sträckor. Mina flyg till och från London är så gott som alltid fullsatta vilket jag inte kan säga om alla tåg jag tagit runt om i Europa. Dock misstänker jag att flyg kommer bli mindre poppis i framtiden ändå eftersom det kommer att bli mer turbulens i klimatförändringarnas spår.

När det gäller Kina så väljer jag att tänka att Sverige måste gå i förväg för att visa att det finns "best practice" och att det är värt att satsa på sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Köttproduktion är ett annat område som är luddigt. Visst vill man köpa svenskt men på vintern äter svenska djur soja. Från Brasilien. Bättre då att köpa något ekologiskt utländskt där djuren har det bra.
Alla svenska djur äter inte soja... (som även jag helst undviker)
Sen finns det fler aspekter på inhemskt vs importerat kött än just bara miljö. Och det handlar om t.ex djurskydd, öppna landskap och att gynna uppfödare i det egna landet, kanske i det egna närområdet.

Nej, det är verkligen inte svartvitt...
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Mitt största bidrag är nog yrkesmässigt.

Vissa saker kan jag väl säga att jag gör just för miljöns skull. Där finns smått nitisk källsortering, jag köper så mycket ekologiskt som möjligt (där jag faktiskt tror att det är bästa valet) och väljer tåg före flyg så länge det är praktiskt möjligt.

Sen finns det ju många saker jag gör som visserligen är bra för miljön, men där jag inte riktigt kan hävda att det är främst för miljön jag gör det. Det handlar snarare i första hand om att det är ekonomiskt och praktiskt bäst. Att det är bra för miljön är väl mer en bonus.
- Vi har ingen bil och både jag och min sambo åker kollektivt till jobbet.
- Snålar så mycket som bara möjligt med elförbrukningen (timers, lågenergilampor och liknande)
- Jag köper inte vatten på flaska
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Jag gör i stort sett allt utom att avstå från att köra bil. Jag kör dessutom ganska mycket och bilen är etanoldriven och bränslesnål. Men etanolen kanske produceras av sådant som odlas där urskog huggits ned... Vet ej. Drömmen vore en gasbil men det finns så hemskt få ställen där man kan tanka. Dessutom kanske jag inte har råd att köpa en.

-Äter nästan enbart ekologiskt och nästan bara vegetariskt.
- Har egna höns som får eko-foder och matrester som jag får av andra och lite annat smått och gott. Odlar grönsaker men inte så att det räcker året om. Plockar så mycket bär och svamp som möjligt. Sparar äpplen i jordkällaren.
- Sliter ut mina kläder och övriga prylar, inte modemedveten. Köper ekologiska kläder ibland och ibland inte - urvalet är ju inte så stort, men köper oavsett god kvalitet och nöter ut dom. Lappar byxorna ibland.
- Slösar inte med elen, kan stå ut med att det är +10 då jag kommer hem om vintern. Blir ju varmt då jag eldat ett tag.
-Använder minimalt med tvättmedel - har Ocean tvättmedel och det räcker med knappt en halv dl till en vanlig tvätt. Många tror det behövs mer... Även miljövänliga tvättmedel bidrar till övergödningen.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Pinsamt lite :o

Går mycket om jag inte ska långt. Då åker jag gärna kollektivt helt eller delvis. Har precis börjat med att köpa närproducerat så jag är under inkörning. Köttet är i alla fall svenskt. Kastar i princip ingenting som är helt utan säljer eller skänker bort. Köper gärna begagnat också om det är något som känns fräscht. Jag försökte börja med källsortering och ska ta tag i det ordentligt, snart.
 
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

Köttproduktion är ett annat område som är luddigt.
Dessutom är det många som inte vet att hårdost är en stor miljöbov. Det är inte bara kött som är ett luddigt område, utan även många andra matvaror.

Hårdost är sämre för miljön än kyckling- eller griskött med 11 kg koldioxidekvivalenter per kg ost. Generellt sett har svenskarna en högre ostkonsumtion än kyckling, vilket gör att trycket på mjölkindustrin är högt. Kyckling har ca 2,2 kg koldioxidekvivalenter per kg producerat kött. Svenskt nötkött ligger på ca 20 kg koldioxidekvivalenter/kg kött.
 
Senast ändrad:
Sv: Miljötänkande- vad gör ni med tanke på miljön?

På plus sidan.
Jag är vegetarian och har varit det i drygt 30 år.
Jag flyger aldrig och reser aldrig överhuvudtaget med varken bil, båt eller tåg.
Jag åker bil runt 250 mil om året.
Jag köper inte palmolja om jag inte får tillfälligt hjärnsläpp och glömmer kolla innehållsförteckningen vilket händer någon gång/år.
Jag köper ekologiskt och/eller här odlat/när producerat när det är möjligt.
Vi har bergvärme vilket vad jag vet räknas som ett miljövänligt alternativ.
Vi sorterar soporna delvis.

På minus sidan.
Vi köper endel halvfabrikat.
Vi sorterar bara soporna delvis.
Jag köper inte begagnade saker utan vill ha nytt. I gengäld slits både kläder och grejer ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 377
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp