Miljötipstråden!

Just det där att bara låta det spola när man borstar tänderna är något många inte tänker på. Jag erkänner mig skamset skyldig till att låta vattnet rinna när jag diskar :o

Att låta vattnet rinna behöver inte vara dåligt, dels kan man fylla diskhon med hälften bara och låta kranen sirla i medans man diskar o samtidigt skölja alternativt ställa en kastrull/er i vasken som ska blötas o låta kranvattnet långsamt sirla i där. Det går inte åt mkt vatten då.
 
Jag har aldrig varit med om att behöva tvätta i 90 grader. Är det fläckar då eller vad gör det så svårtvättat?

Jag tvättar heller aldrig i 90 grader och har alltid tvättat disktrasor o så , så farligt kan det knappas vara med nån fläck eller nån bakterie som mot förmodan överlever.
 
Vad är det stora miljöproblemet med att tvätta i 90 grader någon gång ibland eller ens varje gång? Moderna tvättmaskiner använder så lite vatten att det inte borde vara uppvärmningen de extra 30 graderna?

Man har snabbt duschat bort mer 80-gradigt vatten från en varmvattenberedare än vad som behövs för en tvätt.

Dusch 10 minuter = 120 liter varmvatten.
Tvätt = 40 liter varmvatten. Även om det sen behöver hettas upp ett tiotal grader mer.
 
Vad är det stora miljöproblemet med att tvätta i 90 grader någon gång ibland eller ens varje gång? Moderna tvättmaskiner använder så lite vatten att det inte borde vara uppvärmningen de extra 30 graderna?

Man har snabbt duschat bort mer 80-gradigt vatten från en varmvattenberedare än vad som behövs för en tvätt.

Dusch 10 minuter = 120 liter varmvatten.
Tvätt = 40 liter varmvatten. Även om det sen behöver hettas upp ett tiotal grader mer.
Att sänka temperaturen när man tvättar brukar inte resultera i smutsig tvätt och sparar energi. Det är sällan stor skillnad på exempelvis 40 och 60 grader.
Jag utgår från 40 grader, tvättar allt "normalt" i den temperaturen.

Arbetskläder i 60 grader, tror vi har det som rutin från arbetsgivaren, ska döda alla bakterier? Är dock lite osäker om jag har inbillat mig. Sambons riktigt smutsiga arbetskläder går också i 60 grader. (Det blir kanske en-tre maskiner i månaden)

Jag kör handdukar och trasor i 90 grader. Dels mår själva maskinen bra av att bli varm ibland. Max en maskin i månaden.

Jag använder minimalt med tvättmedel, bara på den riktigt skitiga tvätten, i övrigt använder jag tvättnötter. Gör eget sköljmedel med ättika/vatten.
 
Att sänka temperaturen när man tvättar brukar inte resultera i smutsig tvätt och sparar energi. Det är sällan stor skillnad på exempelvis 40 och 60 grader.
Jag utgår från 40 grader, tvättar allt "normalt" i den temperaturen.

Arbetskläder i 60 grader, tror vi har det som rutin från arbetsgivaren, ska döda alla bakterier? Är dock lite osäker om jag har inbillat mig. Sambons riktigt smutsiga arbetskläder går också i 60 grader. (Det blir kanske en-tre maskiner i månaden)

Jag kör handdukar och trasor i 90 grader. Dels mår själva maskinen bra av att bli varm ibland. Max en maskin i månaden.

Jag använder minimalt med tvättmedel, bara på den riktigt skitiga tvätten, i övrigt använder jag tvättnötter. Gör eget sköljmedel med ättika/vatten.

Jag förstår att det sparar energi, men det känns inte som att de 40 litrarna för att värmas upp några grader till är en stor grej. Jämfört med exempelvis att duscha kortare tid.

Men allt är givetvis gynnsamt.
 
Vad är det stora miljöproblemet med att tvätta i 90 grader någon gång ibland eller ens varje gång? Moderna tvättmaskiner använder så lite vatten att det inte borde vara uppvärmningen de extra 30 graderna?

Man har snabbt duschat bort mer 80-gradigt vatten från en varmvattenberedare än vad som behövs för en tvätt.

Dusch 10 minuter = 120 liter varmvatten.
Tvätt = 40 liter varmvatten. Även om det sen behöver hettas upp ett tiotal grader mer.

I Sverige har vi knappt 5 miljoner hushåll. Om varje hushåll tvättar en tvätt i månaden på 90 grader blir närmare 60 miljoner tvättar på ett år. Vi måste försöka se de stora effekterna av även små beslut. Givetvis bör man också korta ner sin duschtid och duscha mer sällan, en kort dusch en gång i veckan räcker.
 
Jag förstår att det sparar energi, men det känns inte som att de 40 litrarna för att värmas upp några grader till är en stor grej. Jämfört med exempelvis att duscha kortare tid.

Men allt är givetvis gynnsamt.
Min maskin vill med jämna mellanrum köra ett rengörningsprogram, det programmet är 70 grader
 
Jag förstår att det sparar energi, men det känns inte som att de 40 litrarna för att värmas upp några grader till är en stor grej. Jämfört med exempelvis att duscha kortare tid.

Men allt är givetvis gynnsamt.
Jag tror att det kan påverka relativt mycket ändå. Jag vet inte hur många maskiner det körs per vecka i ett hushåll. Vi brukar tvätta 1-3 stycken, men kan tänka mig att en barnfamilj kör många maskiner i veckan. Att dra ner på duschtiden ger säkert mer, men många bäckar små!
 
I Sverige har vi knappt 5 miljoner hushåll. Om varje hushåll tvättar en tvätt i månaden på 90 grader blir närmare 60 miljoner tvättar på ett år. Vi måste försöka se de stora effekterna av även små beslut. Givetvis bör man också korta ner sin duschtid och duscha mer sällan, en kort dusch en gång i veckan räcker.
Måste räkna på det sen för att förstå proportionerna.

Vi blev dumförklarade av reparatör för ett antal år sedan för att vi körde diskmaskinen på något annat än allra varmaste programmet. Livslängden på maskinerna har ökat markant av att följa det rådet.
 
Min maskin vill med jämna mellanrum köra ett rengörningsprogram, det programmet är 70 grader
Jag kan på min maskin köra en 75 tvätt istället för rengöring faktiskt. Kör en sk hygientvätt då med saker som behövs så får jag både maskinen rengjord och tvätt tvättad :up:
 
I Sverige har vi knappt 5 miljoner hushåll. Om varje hushåll tvättar en tvätt i månaden på 90 grader blir närmare 60 miljoner tvättar på ett år. Vi måste försöka se de stora effekterna av även små beslut. Givetvis bör man också korta ner sin duschtid och duscha mer sällan, en kort dusch en gång i veckan räcker.
Ingen som skulle vilja vara i närheten av mig långt innan en vecka om jag inte klivit in i duschen oftare än 1 gång i veckan.
Svett från träning blandat med lukt från häst och blött hund, luktar inte 🍓 efter ett tag.
 
Ingen som skulle vilja vara i närheten av mig långt innan en vecka om jag inte klivit in i duschen oftare än 1 gång i veckan.
Svett från träning blandat med lukt från häst och blött hund, luktar inte 🍓 efter ett tag.
Och jag skulle klia min hårbotten blodig. Varannan, max var tredje dag måste jag tvätta håret, annars får jag eksem. :cautious:
 
Ingen som skulle vilja vara i närheten av mig långt innan en vecka om jag inte klivit in i duschen oftare än 1 gång i veckan.
Svett från träning blandat med lukt från häst och blött hund, luktar inte 🍓 efter ett tag.
Ja men såklart att det kan finnas 100 skäl till att man behöver en dusch, men någon slags förändring i normen att man behöver duscha var och varannan dag skulle vara positivt- på gruppnivå. Miljöproblemen är globala och då måste man lyfta frågan till att handla om kollektivet, i dagens individualistiska samhälle handlar allt om jaget och vi låter jaget rättfärdiga en ohållbar livsstil.
 
Ja men såklart att det kan finnas 100 skäl till att man behöver en dusch, men någon slags förändring i normen att man behöver duscha var och varannan dag skulle vara positivt- på gruppnivå. Miljöproblemen är globala och då måste man lyfta frågan till att handla om kollektivet, i dagens individualistiska samhälle handlar allt om jaget och vi låter jaget rättfärdiga en ohållbar livsstil.
Det är nog mer rimligt att få folk att hålla sig till att duscha varje till varannan dag. Det finns många som duschar flera gånger om dagen.
 
Det är nog mer rimligt att få folk att hålla sig till att duscha varje till varannan dag. Det finns många som duschar flera gånger om dagen.
Vad som är rimligt bestämmer väl inte vi? Jorden klarar bara en vis belastning för att inte rubbas i sina system. Människan har länge levt i tron att vi kan härska över allt, nu måste vi ändra tankesätt och inse att det är just denna tanke som satt oss och jordens ekosystem i vad som närmar sig fritt fall. Vi får anpassa oss efter jorden, det börjar bli svårt att anpassa jorden efter oss.
 
Måste räkna på det sen för att förstå proportionerna.

Vi blev dumförklarade av reparatör för ett antal år sedan för att vi körde diskmaskinen på något annat än allra varmaste programmet. Livslängden på maskinerna har ökat markant av att följa det rådet.

Hade du då inte orimligt kort livslängd på maskinerna från första början eller vad är ett antal år sedan? Jag har svårt att sätta in detta i ett sammanhang. Själv har jag bara bytt vitvaror som varit över 20 år gamla. Är det den livslängden du ökat eller den livslängden du nu uppnår?
 
Varför är just duschar högprioriterade? Minskar man dessa sänker man elförbrukningen, det kan vi väl göra på bra många fler vis?
 
Jag har sett rengöringsbara tips på insta men är än så länge för feg för det 😅 köper åtm pinnar av papper o ekologisk bomull.
Ja, vi får se hur det går. De jag sett reklam för på insta är ju nån slags silikongrej som ser jobbig ut att rengöra. Det jag köpt är en skrapa i trä, verkar lätt att torka av och tvätta med lite tvål :)

Varför är just duschar högprioriterade? Minskar man dessa sänker man elförbrukningen, det kan vi väl göra på bra många fler vis?
Lite därför tråden är tänkt för peppande och inte käbblande. Alla får vi göra utefter egen förmåga och behov, inte kan väl någon främling på internet sitta och säga vad just jag eller du eller någon annan främling behöver eller inte behöver. En får göra bäst en kan helt enkelt :)
 
Måste räkna på det sen för att förstå proportionerna.

Vi blev dumförklarade av reparatör för ett antal år sedan för att vi körde diskmaskinen på något annat än allra varmaste programmet. Livslängden på maskinerna har ökat markant av att följa det rådet.
Min käre far har jobbat med att laga vitvaror i hela sitt yrkesliv och han tvättar aldrig i mer än 60 grader. Deras tvättmaskiner håller utan problem länge. Han tjatar ofta på mig om att sänka tvättemperatur när jag är hemma hos dom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp