Miljötipstråden!

Och för mig är det underligt att människor tvättar i lägre temperatur och duschar kortare samtidigt som de spelar TV-spel eller har julbelysning. Att ge sig in i att döma hur någon annan prioriterar/har behov av blir så himla vanskligt. Alla är vi olika och behöver olika saker för att må bra, så jag tycker nog vi kan ta det lugnt med att vara på andra om vad de gör 'fel' eller 'rätt'. Ska en göra rätt i allt så ska en väl ta sitt eget liv för att inte lägga press på planeten längre, men nej, vi behöver nog inte dra saker så långt. Alla i mån av möjlighet och välmående, imo. Tråden handlar ju mer om samvete - för förändring på stor skala behövs det påverkan på makthavare och det är inget vi får till med att duscha så sällan att vi får eksem, eller käbbla om vem som tvättar i vilken temperatur. Ingen i tråden tycker jag ska behöva känna att en måste försvara sig. Vi strävar alla åt samma håll, trots allt, så vi kan väl skippa passiv-aggressivitet och pikar? :)
 
I Sverige har vi knappt 5 miljoner hushåll. Om varje hushåll tvättar en tvätt i månaden på 90 grader blir närmare 60 miljoner tvättar på ett år. Vi måste försöka se de stora effekterna av även små beslut. Givetvis bör man också korta ner sin duschtid och duscha mer sällan, en kort dusch en gång i veckan räcker.
Då skulle det ge mer om folk började duscha rimligt antal gånger i veckan så de inte torkar ut huden och behöver blaska in sig i diverse smörjor. Jag tänker inte skämmas för att jag tvättar all min tvätt i 60 grader utom mycket enstaka saker som kan ligga i månader innan jag får ihop en rimlig mängd för en kallare tvätt just för att jag inte slösar mängder med varmvatten på att duscha varje dag.
 
Vad som är rimligt bestämmer väl inte vi? Jorden klarar bara en vis belastning för att inte rubbas i sina system. Människan har länge levt i tron att vi kan härska över allt, nu måste vi ändra tankesätt och inse att det är just denna tanke som satt oss och jordens ekosystem i vad som närmar sig fritt fall. Vi får anpassa oss efter jorden, det börjar bli svårt att anpassa jorden efter oss.
Det är lättare att få människor att följa sådant som inte ligger miltals ifrån deras egna preferenser. Själv börjar jag lukta efter tre dagar och det vill jag inte.
 
Något man kan göra är att välja parfymfria produkter, och istället använda en doft på sig själv. De parfymer som är i tvättmedel, diskmedel, tvålar, balsam schampon etc skapar problem i vattendragen. Det är parfymer i nästan allt vi använder, så att selektera ut det som du verkligen vill ska vara parfymerat och sedan välja oparfymerat på det andra är en god ide. Andra tips är att klippa gräset mer sällan, inte vattna det, gödsla med konstgödning eller använda mossmedel. Om man gillar golf kan man använda sig av sin konsument makt och trycka på att golfbanan ska bli en "eko"- golfbana där man nyttjar en massa olika kemikalier för att få gräset att bli tätt och grönt och dessutom nyttjar ruffen och annat till att vara biotoper för rara växter och djur genom att låta de förvildas, ha äng och lämna död ved samt sandblottor.
 
Något man kan göra är att välja parfymfria produkter, och istället använda en doft på sig själv. De parfymer som är i tvättmedel, diskmedel, tvålar, balsam schampon etc skapar problem i vattendragen. Det är parfymer i nästan allt vi använder, så att selektera ut det som du verkligen vill ska vara parfymerat och sedan välja oparfymerat på det andra är en god ide. Andra tips är att klippa gräset mer sällan, inte vattna det, gödsla med konstgödning eller använda mossmedel. Om man gillar golf kan man använda sig av sin konsument makt och trycka på att golfbanan ska bli en "eko"- golfbana där man nyttjar en massa olika kemikalier för att få gräset att bli tätt och grönt och dessutom nyttjar ruffen och annat till att vara biotoper för rara växter och djur genom att låta de förvildas, ha äng och lämna död ved samt sandblottor.
Ja, jag tipsar om mossmatta istället för gräsmatta om en vill/behöver ha det kort. Är så glad i min, den är så vacker!
 
Vi har en mer eller mindre kortklippt torräng...
Ja, en får ju jobba med vad en har helt enkelt. Mossmattan blir bättre och bättre för varje år, men det syns så himla tydligt vad som varit där innan. Var t.ex. en liten rabatt med kärleksört och stockrosor som jag tog bort, där är jorden fortfarande alldeles för mullrik för att mossan ska kunna hålla gräset stången. Och, största delen av min tomt är ängsmark. Bara runt huset jag klipper ner så att mossan får ta sig, men älskar den ändå. Så mjuk och jämn och böljande :heart
 
Hade du då inte orimligt kort livslängd på maskinerna från första början eller vad är ett antal år sedan? Jag har svårt att sätta in detta i ett sammanhang. Själv har jag bara bytt vitvaror som varit över 20 år gamla. Är det den livslängden du ökat eller den livslängden du nu uppnår?

ca 4 år. Men jag har liksom bara en dumförklaring och tre trasiga maskiner, det är svårt att sätta in i ett sammanhang per definition.
 
Min käre far har jobbat med att laga vitvaror i hela sitt yrkesliv och han tvättar aldrig i mer än 60 grader. Deras tvättmaskiner håller utan problem länge. Han tjatar ofta på mig om att sänka tvättemperatur när jag är hemma hos dom.

Har bara gällt diskmaskinen, den aktuell dumförklaringen.
 
Ja, en får ju jobba med vad en har helt enkelt. Mossmattan blir bättre och bättre för varje år, men det syns så himla tydligt vad som varit där innan. Var t.ex. en liten rabatt med kärleksört och stockrosor som jag tog bort, där är jorden fortfarande alldeles för mullrik för att mossan ska kunna hålla gräset stången. Och, största delen av min tomt är ängsmark. Bara runt huset jag klipper ner så att mossan får ta sig, men älskar den ändå. Så mjuk och jämn och böljande :heart
Här klipper vi gräset med muskelkrafft. Har dock väldigt liten gräsmatta
 
ca 4 år. Men jag har liksom bara en dumförklaring och tre trasiga maskiner, det är svårt att sätta in i ett sammanhang per definition.
Okej! Diskmaskiner tror jag är ett kapitel för sig.

Det egentliga problemet är väl för lite ansvar på producenter, för dåliga garantier och för höga reparationskostnader. Konsumenter måste också vara beredda på att betala mer i inköp.
 
En tvätt i månaden i 90 grader istället för 60 grader, blir uppvärmning av 480 liter vatten i 30 grader till per år, vilket är 17 kWh. I ett normalt villahushåll är det mindre än en promille om året.

Så om man trivs med att få tvätta då och då i 90 grader kan man kompensera det med att slå av en enda radiator i ett dygn per år. Eller 15 Netflix-filmer.

Med reservation för fel.
 
Apropå diskmaskiner, vi har slutat handdiska helt utom några gamla kristallglas som klarar en två omgångar om året i maskin men om vi kör dem fler blir de immiga. Någon som har tips kring vad man kan göra? Disken med sådant är på Max 45 grader och ingen tork. Vore grymt om man kunde få bort det immiga på något vis så man kan diska dem också. Både lat och miljömedvetenhet :angel: :up:
 
En tvätt i månaden i 90 grader istället för 60 grader, blir uppvärmning av 480 liter vatten i 30 grader till per år, vilket är 17 kWh. I ett normalt villahushåll är det mindre än en promille om året.

Så om man trivs med att få tvätta då och då i 90 grader kan man kompensera det med att slå av en enda radiator i ett dygn per år. Eller 15 Netflix-filmer.

Med reservation för fel.
En tvätt är det nog ingen som anmärker på. Men många tvättar "alltid" i 60 grader. Att sänka till 40 grader gör säkert stor skillnad om det handlar om 3-5 maskiner i veckan. Gånger tusentals hushåll.
Apropå diskmaskiner, vi har slutat handdiska helt utom några gamla kristallglas som klarar en två omgångar om året i maskin men om vi kör dem fler blir de immiga. Någon som har tips kring vad man kan göra? Disken med sådant är på Max 45 grader och ingen tork. Vore grymt om man kunde få bort det immiga på något vis så man kan diska dem också. Både lat och miljömedvetenhet :angel: :up:
Ättika som spolglans är löjligt bra faktiskt! Jag köpte först en falska vanlig spolglans, men vinglasen blev inte så fina. Av en slump tog den slut, jag hällde dit ättika och de blev sjukt rena. Bättre än de jag hade handdiskat. Sen är jag osäker, ska riktiga kristallglas inte alltid handdiskas?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp