Min 1½åring har en stark vilja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smulan75

Trådstartare
Jag har lite funderingar om min lilla dotter 1½år. Hon är såklart världens goaste för det mesta :) Det är vårt första barn.

Men hon har vissa tendenser till att visa på en mycket egensinnig sida och hon är väldigt självständig. I helgen var vi hemma hos mina systrar som båda är förskolelärare och de skrattade och sa "passa dig för hon kommer minsann få en väldigt stark vilja".

Min sambo och jag försöker sätta gränser och det går ganska bra. Hon vet ungefär vad hon får och inte får leka med (när vi är hemma). Vissa saker är såklart mer oemotståndliga (kattmaten) men oftast så låter hon den vara. Ibland när man säger nej och tar tag i henne så slänger hon sig på golvet och skriker men ibland bara skakar hon på huvudet och kroppen och vänder och går iväg (beroende på hennes humör). Hon har även börjat "tjata" och kan stå vid köksskåpet och säga "kaka" eller räcka upp armarna och ge ifrån sig "lyft upp mig" ljud.

Det värsta är väl när hon blir övertrött/uttråkad och allt mamma och pappa säger nej till leder till ett utbrott och hon kastar sig på golvet. Vi försöker ignorera eller hålla i henne och prata lugnande. Hennes små utbrott brukar ofta gå över på några minuter.

Samtidigt som man vill uppmuntra att hon ska vara självständig så vill man ju även att hon ska kunna lyssna när man säger nej. Jag är lite orolig eller mycket orolig för att hon ska bli bortskämd.

Känner ni igen era 1½ åringar?

/vill gärna höra om jag är inne på rätt spår
 
Sv: Min 1½åring har en stark vilja

Det är väl bra att barn har drivkraft :)

Din dotter låter som "light-version" av min son. Det är säkert normalt och jag tycker du är på rätt spår :cool:

Jag satte få men viktiga gränser (livsfarligt, väldigt dyrt) i början, och allt eftersom det går att kommunicera mer med barnet så han förstår varför så utökas "nejen".
 
Sv: Min 1½åring har en stark vilja

Skönt att höra. Jo vi tycker nog att hon är ganska exemplarisk. Men allteftersom hon får mer vilja så funderar man på hur man ska göra för att få henne att även anpassa sin vilja till våra önskemål. Vilket inte alltid är så lätt.
 
Sv: Min 1½åring har en stark vilja

Jag tror inte att du behöver vara orolig. Barnen går ju under uppväxten igenom helt olika faser där de beter sig helt olika. Så om din 1,5 åring inte lyssnar när du säger nej så betyder det inte att hon aldrig kommer lyssna. Ibland är det ju också så att det är bra att de protesterar... för att man som förälder ska förstå att hon klarar mer än vad ni tror.
Kan inte komma ihåg att jag sa så mycket nej överhuvudtaget till mina barn i den åldern. Mitt tips:
Försök att inte sätta henne i sådana situationer när du måste säga nej för ofta. Det är lite tidigt att få höra det för ofta i denna åldern när de inte kan förstå varför. Barnet blir frusterat och de kanske gör att det håller i sig..... Vänta ett tag tills hon kan förstå varför, vid treårsåldern.
Var inte orolig om hon "vinner" i era "dispyter". Alla mår bra av att få göra det ibland.
Om några månader tänker du till och kanske reflekterar över att nej, men det var längesedan hon var sådan,- det har visst gått över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 037
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: miumiu
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 223
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 902
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp