Min älskade Floor

Snälla hjälp mig att hålla tummarna för Floor! Hon har tappat i vikt, piper när hon kissar och är hängig. Hon var sjuk för ett par veckor sedan också men hämtade sig då snabbt med värme och extra mat. Vet inte om detta är relaterat. Tack och lov så äter hon själv iallafall! Jag har fått tid hos min vanliga veterinär 10.30 men de kan inte göra så mycket mer än röntga för urinsten så jag ska ringa till en annan klinik så fort de öppnar och hoppas på att de har tid.

Detta känns så jävla hopplöst! I princip varje gång jag försökt rädda sjuka marsvin de sista åren så har det slutat med att de dör ändå eller jag fått avliva dem pga komplikationer 😭 Epica lyckades jag rädda för knappt ett år sedan men inte Onesie, Tangle, Trassel, Elli, Trubbel eller LS 😭 Bonnie, Nathalie och Lonlon fick jag avliva för de var så pass gamla att det hade inte varit snällt mot dem med operationer. Och Nosti som bara låg död en morgon. Och detta är bara senaste 3-4 åren 😭

Floor är min ögonsten! Jag älskar henne så att det gör ont! Jag älskar såklart de andra också men Floor har något extra.
033CCF7F-6640-4C18-B402-229CDEDDCE60.png
 

Haha

Hon är superpigg och äter hö, gurka, paprika och morötter med god aptit. Ärtplättarna är fortfarande inte lika gott som selective men nu tar hon dem iallafall. Jag har beställt grainfree så hoppas att den kommer denna veckan.

Problemet med att ge Yannis en kompis är att Ailyn är en megabitch och hon har precis börjat acceptera Floor så jag är orolig att det blir en massa rangbråk om jag särar på dem och sedan sätter ihop dem igen. Det är ju det bästa för Yannis men jag tror inte att det är det bästa för Floor och Ailyn. Sirenia är neutral i allting men om jag flyttar henne så kanske Ailyn ger sig på Floor igen 😕 Yannis verkar tack och lov trivas i sin lilla hörna och han står ofta och snackar med tjejerna men att få vara en riktig medlem i flocken är ju såklart mycket trevligare för honom
Hon börjar må bättre, med andra ord, eftersom hon tar ärtplättarna igen. Precis så gör mina också. Är magen ok äter de gärna plättar, kommer det något småtrassel så vill de plötsligt inte ha. Då får jag mata lite extra Recovery tills dess de vill ha plättar igen. Det brukar ta en dag eller två bara, numera.

Om det är lite gnissligt mellan tjejerna så förstår jag att du inte vill dela på dem någon längre stund, annars hade det varit en käck lösning. Jag har väldigt ont av ensamma marsvin, så jag skulle nog låta honom flytta in hos tjejerna så fort det går, även fast Floor behöver lite extra omsorg. Hon verkar ju må bra nu, menar jag.
 
Hon börjar må bättre, med andra ord, eftersom hon tar ärtplättarna igen. Precis så gör mina också. Är magen ok äter de gärna plättar, kommer det något småtrassel så vill de plötsligt inte ha. Då får jag mata lite extra Recovery tills dess de vill ha plättar igen. Det brukar ta en dag eller två bara, numera.

Om det är lite gnissligt mellan tjejerna så förstår jag att du inte vill dela på dem någon längre stund, annars hade det varit en käck lösning. Jag har väldigt ont av ensamma marsvin, så jag skulle nog låta honom flytta in hos tjejerna så fort det går, även fast Floor behöver lite extra omsorg. Hon verkar ju må bra nu, menar jag.
Hon äter ärtplättarna nu men vikten är nere på 752g 😭 Recoveryn vet jag inte när den kommer och grainfreen har inte ens kommit till postnord ännu enligt spårningen så börjar få rätt mycket panik över att inte kunna få i henne mer kalorier än hö och lite ärtplättar

Jag tycker också oerhört synd om honom som har fått vara ensam så länge 😞 Hade Floor hållit sig stabil på drygt 800g så hade han fått flytta in men nu när hon tappat så mycket vill jag inte att hon rör sig mer än nödvändigt för att inte springa av sig mer kalorier. Hade Ailyn fortfarande varit elak så hade jag delat upp dem men nu när det äntligen funkar så vågar jag inte för det har tagit två månader för Ailyn att acceptera Floor. Och jag vågar som sagt inte flytta Sirenia heller för jag är rädd att det också kan rubba Ailyns syn på rangordningen. Jag hoppas verkligen att Yannis kommer att ta över ledarskapet sedan för Ailyn är ingen bra ledare
 
Hon äter ärtplättarna nu men vikten är nere på 752g 😭 Recoveryn vet jag inte när den kommer och grainfreen har inte ens kommit till postnord ännu enligt spårningen så börjar få rätt mycket panik över att inte kunna få i henne mer kalorier än hö och lite ärtplättar

Jag tycker också oerhört synd om honom som har fått vara ensam så länge 😞 Hade Floor hållit sig stabil på drygt 800g så hade han fått flytta in men nu när hon tappat så mycket vill jag inte att hon rör sig mer än nödvändigt för att inte springa av sig mer kalorier. Hade Ailyn fortfarande varit elak så hade jag delat upp dem men nu när det äntligen funkar så vågar jag inte för det har tagit två månader för Ailyn att acceptera Floor. Och jag vågar som sagt inte flytta Sirenia heller för jag är rädd att det också kan rubba Ailyns syn på rangordningen. Jag hoppas verkligen att Yannis kommer att ta över ledarskapet sedan för Ailyn är ingen bra ledare
Vikten är definitivt inte strålande. Hur verkar hon må? Lika pigg som vanligt eller mer dämpad? Äter hon? Magen fortfarande okej? Kan hon ha ont?

Du skulle verkligen behöva Recovery nu. Finns det några veterinärer i närheten som kan tänkas ha inne? Kan du ringa runt och kolla?
 
Vikten är definitivt inte strålande. Hur verkar hon må? Lika pigg som vanligt eller mer dämpad? Äter hon? Magen fortfarande okej? Kan hon ha ont?

Du skulle verkligen behöva Recovery nu. Finns det några veterinärer i närheten som kan tänkas ha inne? Kan du ringa runt och kolla?
Lite mer dämpad tycker jag att hon är 😞 Hon äter med god aptit men hon sprang inte iväg med sin morot lika fort som hon brukar. Magen verkar okej men hon är mycket mer nere hos de andra nu än på övervåningen så jag har inte kunnat kolla pluttarna. Jag har satt in metacam igen för säkerhets skull.

Jag har redan ringt runt till dem jag kan ta mig till och de har inte 😞
 
Lite mer dämpad tycker jag att hon är 😞 Hon äter med god aptit men hon sprang inte iväg med sin morot lika fort som hon brukar. Magen verkar okej men hon är mycket mer nere hos de andra nu än på övervåningen så jag har inte kunnat kolla pluttarna. Jag har satt in metacam igen för säkerhets skull.

Jag har redan ringt runt till dem jag kan ta mig till och de har inte 😞
Lite mer dämpad är inte heller bra. Klokt att sätta in metacam, det hade jag också gjort.

Vet du om din Recovery är på väg? Kan du ringa och fråga?
 
Lite mer dämpad är inte heller bra. Klokt att sätta in metacam, det hade jag också gjort.

Vet du om din Recovery är på väg? Kan du ringa och fråga?
Nej, jag är riktigt orolig nu 😭

Fick meddelande för en stund sedan att den är skickad så jag hoppas att jag får den innan helgen men det är inte säkert 😞
 
Nej, jag är riktigt orolig nu 😭

Fick meddelande för en stund sedan att den är skickad så jag hoppas att jag får den innan helgen men det är inte säkert 😞
Jag hoppas verkligen att den kommer innan helgen, annars blir det jobbigt.

Bor du tillräckligt långt söderut så du skulle kunna plocka lite gräs till henne? Bara litegrann så att hon får upp aptiten?
 
Älskar att skriva på telefonen.

Fortsätter hon att minska i vikt får du fundera på om det kan vara värt att mata med cc trots spannmål. Och om hon behöver träffa veterinären igen.
 
Jag hoppas verkligen att den kommer innan helgen, annars blir det jobbigt.

Bor du tillräckligt långt söderut så du skulle kunna plocka lite gräs till henne? Bara litegrann så att hon får upp aptiten?

Älskar att skriva på telefonen.

Fortsätter hon att minska i vikt får du fundera på om det kan vara värt att mata med cc trots spannmål. Och om hon behöver träffa veterinären igen.
Jag hoppas det också!!

Ja, här finns lite gräs men jag bor mitt i stan och har inte möjlighet att ta mig till min vanliga äng. Kanske finns det lite vid kyrkan som inte är fullt av hund- och alkispiss. Får kolla!

Hon ligger på 800 nu så det svänger verkligen hej vilt men magen är svullen igen så har satt in primperan igen också förutom metacamen. Hö äter hon med god aptit men ärtplättarna går inte ned nu 😞 Jag ska till en större stad imorgon så ska kolla hos veterinärerna där om de har recovery
 
Jag hoppas det också!!

Ja, här finns lite gräs men jag bor mitt i stan och har inte möjlighet att ta mig till min vanliga äng. Kanske finns det lite vid kyrkan som inte är fullt av hund- och alkispiss. Får kolla!

Hon ligger på 800 nu så det svänger verkligen hej vilt men magen är svullen igen så har satt in primperan igen också förutom metacamen. Hö äter hon med god aptit men ärtplättarna går inte ned nu 😞 Jag ska till en större stad imorgon så ska kolla hos veterinärerna där om de har recovery
Hon har en imponerande kämparglöd! Det absolut bästa hon kan göra är att äta hö.

Jag hoppas du kan få tag på Recovery Plus imorgon! Även vanlig Recovery, alltså den för kaniner, är spannmålsfri. Stora skillnaden är att den inte innehåller någon C-vitamin, så den funkar i nödfall, men då måste man vara jättenoga med att de får C-vitamin från annat håll.

Håller tummarna!
 
Hon har en imponerande kämparglöd! Det absolut bästa hon kan göra är att äta hö.

Jag hoppas du kan få tag på Recovery Plus imorgon! Även vanlig Recovery, alltså den för kaniner, är spannmålsfri. Stora skillnaden är att den inte innehåller någon C-vitamin, så den funkar i nödfall, men då måste man vara jättenoga med att de får C-vitamin från annat håll.

Håller tummarna!
Det har hon verkligen! Hon kommer springande så fort jag kommer in i köket och vill ha uppmärksamhet, godis och nytt hö. Jag fyller på lite nästan varje gång jag går dit för att uppmuntra henne att äta och jag har kollat så att hon verkligen äter och inte bara sitter och petar i det.

Jag ska ringa veterinärklinikerna i den staden imorgon bitti och se om de har. Hoppas på det!

Tack för tummarna 💖
 
Jag kan inte hitta recovery någonstans 😭 Inte ens djursjukhuset hade. Hon äter fortfarande men har ont någonstans, troligen magen för den är gasig igen 😭
 
Jag kan inte hitta recovery någonstans 😭 Inte ens djursjukhuset hade. Hon äter fortfarande men har ont någonstans, troligen magen för den är gasig igen 😭
Men lilla skruttan 💔♥️
Vad har hon ätit? Vad kan det vara som hon inte tål? 😕

Är Recovery som CC - dvs pulver som man blandar med vatten ?
Går det att göra egen ?
-spånar hej vilt-
 
Men lilla skruttan 💔♥️
Vad har hon ätit? Vad kan det vara som hon inte tål? 😕

Är Recovery som CC - dvs pulver som man blandar med vatten ?
Går det att göra egen ?
-spånar hej vilt-
Det är så hemskt när hon har ont 😭 Tack och lov verkar det som att metacamen kickat in nu.
Hon har bara ätit hö, morot, gurka och ärtplättar senaste två dagarna. Jag funderar på om det är ärtplättarna

Det är som cc fast utan spannmål. Jag vet inte om det går att göra egen. Allt jag kan komma på är mosade pellets och kligröt men det är ju spannmål det också 😕
 
Det står i mina paketappen att både recoveryn och grainfreepelletsen är på väg så jag hoppas att det kommer fram idag! Problemet är att jag inte är hemma när posten kommer och jag vet inte om de skickar hem eller till ombud 😓 Jag kan inte ställa in för att vara hemma heller för Poppy och Pärla måste till sin fysioterapi och jag har ingen som kan vara hos mig och vakta på posten heller
 
Det är för sjutton bedrövligt att det ska vara så svårt att få tag i Recovery! Oxbow har varit alldeles för skickliga i sin marknadsföring, så det bara är Critical Care som finns överallt.

Som jag ser det så finns det två alternativ. Antingen så matar du inte alls i väntan på att Recoveryn dyker upp. Eller så matar du med näst bäst, vilket är Critical Care med Pro Fibre i. Det innehåller visserligen spannmål, men också fibrer och probiotika.

Gaserna kan precis lika gärna bero på brist på fibrer i systemet som på någonting hon fått i sig, i det här skedet.

Hoppas nu att Recoveryn kommer fram idag. Jag har fått den till ombud, när jag beställt från Veterinärbutiken.
 
Det är för sjutton bedrövligt att det ska vara så svårt att få tag i Recovery! Oxbow har varit alldeles för skickliga i sin marknadsföring, så det bara är Critical Care som finns överallt.

Som jag ser det så finns det två alternativ. Antingen så matar du inte alls i väntan på att Recoveryn dyker upp. Eller så matar du med näst bäst, vilket är Critical Care med Pro Fibre i. Det innehåller visserligen spannmål, men också fibrer och probiotika.

Gaserna kan precis lika gärna bero på brist på fibrer i systemet som på någonting hon fått i sig, i det här skedet.

Hoppas nu att Recoveryn kommer fram idag. Jag har fått den till ombud, när jag beställt från Veterinärbutiken.
Ja, verkligen! Men typ alla rekommenderar spannmål och critical care så det är väl därför. Jag hade inte en aning om att recovery fanns förrän du sa det.

Kommer inte recoveryn idag så börjar jag mata när jag kommer hem. Hon får ju primperan som minskar gaserna så förhoppningsvis funkar det trots spannmålen. Vet inte om jag ska ge pepcid också för säkerhets skull. Tänker att det borde ju inte göra skada iallafall.

Vad bra! Hoppas att den kommer till ombud här också!

Det är ju ”tur” att det är Floor ändå som drabbats för maken till kämparanda och livsvilja har jag nog inte stött på! Jag tror att de flesta marsvin hade tappat rätt mycket glöd och ork vid det här laget. Nackdelen med att det är Floor är för att hon är min största favorit sedan jag hade Xíexie och Trubbel :cry: Känns jättehemskt att tycka så mycket mer om henne än de andra. Jag älskar ju dem alla såklart men det är verkligen något extra med Floor
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vill bara visa mina älskade marsvin :love: 4PUoY-14 MGJ UGP GP Define Ubblebubble *Bubble* Bubble är min gammelfarbror som snart fyllar...
2
Svar
33
· Visningar
5 116
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp