Mina marsvin

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill bara visa mina älskade marsvin :love:

4PUoY-14 MGJ UGP GP Define Ubblebubble *Bubble*
Bubble är min gammelfarbror som snart fyllar sex år. Han är lugn, snäll och gosig och pappa till två kullar här. Jag fick honom för drygt ett år sedan av en vän som skulle sluta med marsvin och det var roligt eftersom jag har följt honom i nästan hela hans liv och vi har åkt utställningar över halva Sverige ihop.
i283445314560026108._szw1280h1280_.jpg


MSCH MGK GP Vibys Ballerina
Ballerina har precis fyllt fyra år och trots att hon inte är så gammal så är hon tanten här hemma eftersom hon är äldst av honorna. Hon är så otroligt snäll och mild att det finns inte och man kan göra nästan vad man vill med henne. Jag fick ta över henne när hon var 2,5 år och färdig i aveln. Hennes uppfödare ställde ut henne mycket så Ballerina är multichampion och sedan har jag ställt ut henne i pet och klippt långhår.
i283445314574090737._szw1280h1280_.jpg


3PoY-17 4PoY-16 MGP Abbylines Dominik
Dominik fick jag som en precis fem veckor gammal pytteplutt. Inte anade jag att den lille plutten skulle växa upp till en gigantisk petstjärna och en av nordens första långhår med hans teckning. Dominik är snäll, lugn och introvert och sköter sig helst själv men lite godis och smicker uppskattas alltid.
i283445314574093138._szw1280h1280_.jpg


GP Polka Pigs Nattmara *Nathalie*
Nathalie är en julklapp från en vän (naturligtvis visste jag det innan så hon gick inte bara och köpte ett marsvin). Meningen var att hon skulle bli avelshona men hon blev aldrig dräktig. Hon tycker om att bli beundrad och även om det inte går så bra på utställningarna så får hon följa med med jämna mellanrum. Hon är ranghög så hon och Trubbel käbblar alltid med varandra om vem som ska bestämma i flocken men de kommer ändå bra överens.
i283445314574093414._szw1280h1280_.jpg


GP Lyans Bubbletrouble *Trubbel*
Trubbel är dotter till Bubble och lika snäll och mesig som han är, lika bestämd är Trubbel. Hon har attityd och vet vad hon vill och hon vet också hur hon ska få som hon vill. Hon är alltid den som skriker högst och ska ha mest uppmärksamhet. Men även om hon är trubbel ut i klospetsarna så är hon också mycket lätt att ha att göra med. Jag får göra i princip vad som helst med henne och hon är inte rädd för någonting.
i283445314574093840._szw1280h1280_.jpg


Lyans Trassel
Trassel är en riktig spillevink! Det är fullt ös medvetslös och han far runt så spånet sprutar ur buren för att i nästa stund ligga i hängmattan och slappa helt utan att vara rädd för någonting. Han är inte utställd så mycket för han har tagit tid på sig att växa till sig men nu är det dags att följa med på lite utställningar. Han är kastrerad, vilket jag ångrar lite idag för han är så fin och trevlig men jag har två ungar från hans syster så det gör inte så mycket.
i283445314574095147._szw1280h1280_.jpg


Lyans Tangle
Tangle är syster med Trassel. Hon är den enda i deras kull som inte fick världens virvelfrilla så därför fick hon heta på engelska (de andra heter Trassel, Tova, Troll och Tufs). Hon är cool och gör inte mycket väsen av sig. Liksom Trassel så har hon utvecklats långsamt så nu är det äntligen dags att ta tag i utställningskarriären.
i283445314574095332._szw1280h1280_.jpg


Nightmare's Pioneer *LS*
LS (förkortning för Lilla Stereon) är importerad från England. Tanken är att hon ska få en kull när hon blir tillräckligt gammal och att hon ska följa med på lite utställningar när hon vuxit till sig. LS är lugn, framåt och busig på samma gång och en riktig tiggegris.
i283445314580410525._szw1280h1280_.jpg


Lyans Eluveitie *Elli*
Elli är son till Bubble och tanken är att han ska bli pappa till LSs ungar när det är dags. Han börjar redan visa att han har potential att bli en bra utställningsgris och han kommer snart att bli ställd på sin första utställning, men först ska han följa med och vänja sig lite. Han är fortfarande så ung att allt är bus, bus och åter bus, men han verkar bli en cool gris med fötterna på jorden.
i283445314580410575._szw1280h1280_.jpg


Lyans Epica
Epica är syster till Elli och min ögonsten. Hon är så söt och vacker och jag har så stora förhoppningar om henne! Ännu är hon bara en liten bebis så hon har inte hunnit utveckla sin personlighet fullt ut men hon verkar bli en mycket trevlig tjej med lagom portioner av bus, lugn och attityd. Hon utvecklas senare än Elli men till slut ska nog även hon kunna visa framfötterna på utställning.
i283445314580410643._szw1280h1280_.jpg
 

Åh herre jösses, så det finns hur många olika pälstyper som helst och så virvlar på köpet :crazy::rofl: Jag visste inte ens att det fanns avel inriktat på att föda fram marsvin med specifika virvlar på specifika ställen, eller är det inte så noga utan man bara använder de olika namnen för virvlar för att beskriva hur just det marsvinet ser ut?

Pet är för sällskap, använder man ett annat engelskt ord för de rasrena?

Marsvin är rätt vilda antar jag, även om jag har svårt att tänka mig dem i det fria. Jag kände mig taskig om jag försökte vänja dem vid hantering då de blev nästan panikslagna, men är det så man ska göra? Man kan ju inte vänta in dem.

Trassel är sjukt söt :love: Med ett väldigt gulligt namn!

Många frågor men jag är fascinerad och dina marsvin ser så fina och välskötta ut! Det märks att du tycker om dem :love:
Och förresten, marsvin med papiljotter låter som det roligaste och gulligaste som finns :rofl::D
Föder man upp abessinier, som är rasen som har massa virvlar, så är det mycket noga var virvlarna sitter och att de har rätt form. De som bara har två på rumpan är inte lika viktigt att de sitter exakt eftersom de är långhåriga. Här kan du läsa om de olika raserna och färgvarianterna som finns (fast det finns många fler färgvarianter än de som tas upp. De som tas upp är bara de som är godkända för rasutställning).

På rasdjuren använder man deras rasnamn, jag kan inte komma på något speciellt ord man använder mer än tex utställningsavlad eller rasavlad. Varför man använder engelskans pet för blandraser och dem som ej uppfyller någon standard vet jag inte heller. På utställning så heter det rasklass och petclass så även där är det på engelska.

Våra marsvin finns inte direkt i det vilda. Det är lite som hundar. Det finns marsvin i det vilda, men de är lika olika våra marsvin som hundarna är olika vargen. Det finns marsvin som har mer rädsla och viltbeteende än andra och många som inte har blivit mycket hanterade kan bli rädda även om de har ett bra grundtemperament och de kan behöva mycket tålamod. Därför brukar jag alltid rekommendera minst ett vuxet och redan tamt marsvin när man köper sina första marsvin. Man kan vänja dem genom att plocka upp dem och ha dem i en tygpåse eller mössa så de känner sig trygga och ha dem uppe så länge att de börjar slappna av innan man sätter ned dem. Att sticka till dem godsaker och prata mycket med dem är också bra.

Trassel har jag höga förhoppningar om! Och det är så roligt att han är så lik min gamla farbror Yokan som dog förra veckan. Hela Trassels kull hade samma namntema: Trassel, Troll, Tova, Tangle och Tufs.

I vanliga fall brukar man bara ha tre rullar, en i rumpan och en på varje sida, men jag rullar lite annorlunda och använder snoddar där pälsen är för kort för rullar.
2016-12-02 (2).JPG
 
Föder man upp abessinier, som är rasen som har massa virvlar, så är det mycket noga var virvlarna sitter och att de har rätt form. De som bara har två på rumpan är inte lika viktigt att de sitter exakt eftersom de är långhåriga. Här kan du läsa om de olika raserna och färgvarianterna som finns (fast det finns många fler färgvarianter än de som tas upp. De som tas upp är bara de som är godkända för rasutställning).

På rasdjuren använder man deras rasnamn, jag kan inte komma på något speciellt ord man använder mer än tex utställningsavlad eller rasavlad. Varför man använder engelskans pet för blandraser och dem som ej uppfyller någon standard vet jag inte heller. På utställning så heter det rasklass och petclass så även där är det på engelska.

Våra marsvin finns inte direkt i det vilda. Det är lite som hundar. Det finns marsvin i det vilda, men de är lika olika våra marsvin som hundarna är olika vargen. Det finns marsvin som har mer rädsla och viltbeteende än andra och många som inte har blivit mycket hanterade kan bli rädda även om de har ett bra grundtemperament och de kan behöva mycket tålamod. Därför brukar jag alltid rekommendera minst ett vuxet och redan tamt marsvin när man köper sina första marsvin. Man kan vänja dem genom att plocka upp dem och ha dem i en tygpåse eller mössa så de känner sig trygga och ha dem uppe så länge att de börjar slappna av innan man sätter ned dem. Att sticka till dem godsaker och prata mycket med dem är också bra.

Trassel har jag höga förhoppningar om! Och det är så roligt att han är så lik min gamla farbror Yokan som dog förra veckan. Hela Trassels kull hade samma namntema: Trassel, Troll, Tova, Tangle och Tufs.

I vanliga fall brukar man bara ha tre rullar, en i rumpan och en på varje sida, men jag rullar lite annorlunda och använder snoddar där pälsen är för kort för rullar.
Visa bifogad fil 13836
Tack för länken! :up:
Jag ska inte alls ha marsvin men detta är intressant att läsa ändå! Speciellt av någon som verkar kunna mycket :love:
Bilden var ju hur rolig som helst :rofl::love: Jag ser framför mig hur han skuttar runt med den frissan :D Så sött!
 
Tack för länken! :up:
Jag ska inte alls ha marsvin men detta är intressant att läsa ändå! Speciellt av någon som verkar kunna mycket :love:
Bilden var ju hur rolig som helst :rofl::love: Jag ser framför mig hur han skuttar runt med den frissan :D Så sött!
Marsvin är intressanta :love: Jag tycker inte om att ha dem rullade egentligen för det känns som att det borde vara obekvämt så Ballerina är nedklippt nu när hon är multiguldklippt. Hon har som en page som slutar precis ovanför marken :) Men visst ser de roliga ut när de är rullade
Den bilden
plus den


gav mig en vision av att marsvinen med pälsen i tofsar skulle ha färgade slingor också.
Skulle se såå coola ut om de matchade utseendet på @Lyan s hår. :):p

Men risk att det ger dåliga poäng av utställningsdomare, kanske? :o:(
Jag har faktiskt råkat färga ett marsvin rosa innan en utställning en gång :rofl: Doppade honom i virkon och pälsen tog färg av det av någon anledning. Han fick hederspris för bästa rosa pet för båda domarna :rofl:
2012-10-06 (1).JPG

Hans bedömningssedlar
31318296_1785032434893324_3060737572239048704_n.jpg

31124807_1785032424893325_5816902215901642752_n.jpg
 
Marsvin är intressanta :love: Jag tycker inte om att ha dem rullade egentligen för det känns som att det borde vara obekvämt så Ballerina är nedklippt nu när hon är multiguldklippt. Hon har som en page som slutar precis ovanför marken :) Men visst ser de roliga ut när de är rullade

Jag har faktiskt råkat färga ett marsvin rosa innan en utställning en gång :rofl: Doppade honom i virkon och pälsen tog färg av det av någon anledning. Han fick hederspris för bästa rosa pet för båda domarna :rofl:
Visa bifogad fil 13961
Hans bedömningssedlar
31318296_1785032434893324_3060737572239048704_n.jpg

31124807_1785032424893325_5816902215901642752_n.jpg
Vilka fina och trevliga beröm!! Jag hoppas att du tog åt dig det :love::up:

Och det rosa var ju bara gulligt :angel::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Snälla hjälp mig att hålla tummarna för Floor! Hon har tappat i vikt, piper när hon kissar och är hängig. Hon var sjuk för ett par...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
16 607
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp