Bukefalos 28 år!

Min älskade lilla Piraya...

Raven_

Trådstartare
Jag är så jävla ledsen, besviken och rädd. Mitt lilla monster ligger inne hos vet för förberedelse inför operation. Hon är knappt 11 månader och har åkt på livmoderinflammation. I morgon bitti ryker paketet... Jag hade börjar fundera på allvar att ta en valp efter henne sen, hon är en helt underbar hund och har en stamtavla som heter duga. Tänkta meritera henne lite för att se om det blir nåt utav henne, och sedan låta uppfödaren ta en kull. Men tji fick jag.

För ca 4 veckor sedan var jag till vet, då visade det sig att hon löpte. Igen. Så nu idag så märkte jag att hon hade bruna flytningar. Ringde till vet och fick en tid kl 14. Åkte hem en sväng. Hunden sätter sig ner och reser sig igen, och under henne så är det en stor brun pöl. Ringer vet igen men dom hade ingen tidigare tid. Åker in akut till Bagarmossen men där visar det sig att det är en väntetid på ca 2 timmar. Tillbaks till andra vet igen och vänta.
Dom klämmer, känner, röntgar och gör ultraljud. Sen var det bara att konstatera att det inte fanns nåt mer att göra. Så i morgon bitti så ska dom skära i min älskade lilla Toka... Jag ska ha henne hemma under natten, och jag kommer inte kunna sova en blund. Jag är så jävla rädd att det ska bli riktigt illa och att jag inte hinner in i tid. :cry: Tänk om jag inte vaknar?

Ush, ville mest skriva av mig. (Håll alla tummar och tår för oss..)
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Håller verkligen tummarna för er.

Minns bara när min tremånaders valp hoppade från en alldeles för stor sten och bara skrek när man tog i henne.... visserligen fick vi åka in akut men avstånden i norrland är lite smådryga att köra när man är rädd och valpen skriker. Men det gick relativt bra, mkt tackvare att hon var valp och inte hunnit hårdna i skellettet fick hon mindre omfattande skador än en vuxen hund hade fått.
Din är ju också ung och de läker bra. Ha det i åtanke :)

Konstigt att hunden inte fick stanna inne över natten? Varför? Är det så i sthlm?

Hur som haver. Håller tummar och tassar för er. *styrkekram

Den tänkte valpkullen kan jag förstå är det minsta problemet du har nu, men en tanke jag har är: har hon inga syskon du kan köpa en valp av?
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Ush vad läskigt. :(

Den här kliniken stänger kl 20, så hon är kvar tills dess o blir opererad det första dom gör i morgon bitti.

Hon har en syster, men jag vet inte om sånt här kanske kan gå i arv? Då känns det väldigt riskabelt att ta en valp. Så det är lite så jag känner också, att låta ta bort den på min tik för problemet lär väl komma tillbaks annars. Med tanke på att hon är så pass ung, har löpt 2 gånger + livmoderinfl.

Jag har nästan gråtit ögonen ur mig idag, man tänker ju självklart i riktigt konstiga banor. Jag vill bara att hon ska må bra, så valpar är iofs det sista jag tänker på. Men jag hade ju storslagna planer för oss :crazy: Om man ser det från del ljusa sidan så kommer jag kunna tävla 365 dagar om året :cool:
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Ush vad läskigt. :(

Den här kliniken stänger kl 20, så hon är kvar tills dess o blir opererad det första dom gör i morgon bitti.

Jag tänkte mer att det var konstigt att hon inte fick stanna inatt när hon är så dålig. Men är det bara en dagklinik så är det ju så. Vi har en dagklinik här i stan men strömsholm ett par mil bort så att man alltid kan åka dit istället om det förvärras under natten. Du har säkert också någon sådan lösning om nåt händer akut? Annars finns ju jourvet allid på tfn.

Hon har en syster, men jag vet inte om sånt här kanske kan gå i arv? Då känns det väldigt riskabelt att ta en valp. Så det är lite så jag känner också, att låta ta bort den på min tik för problemet lär väl komma tillbaks annars. Med tanke på att hon är så pass ung, har löpt 2 gånger + livmoderinfl.

Jag har ingen större aning om huruvuda det är ärftligt på hund. Men jag har aldrig hört det. Iofs inte hört att en så ung tik får det heller så jag har väl inte hört så mkt :angel:

Är det nåt vanligt förekommande inom rasen?

Om man ser det från del ljusa sidan så kommer jag kunna tävla 365 dagar om året :cool:

Du får försöka trösta dig med det, även om det är svårt just nu. :(Men du slipper iaf oroa dig om tjuvparningar, drällande tikar och problem att hälsa på hanhundsägare under löpperioderna...:angel:
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Jo jag ska få telefon numret till jour vet, annars finns det en annan klinit som det tar 10 min att åka till, om man åker fort.. Men jag är ju mest rädd att jag inte ska märka om hon blir värre, så det kommer nog bli minimalt med sömn i natt..

Pratade med uppfödaren och han hade aldrig varit med om att en så pass ung hund får det. Det är en schäfer. Det ska tydligen vara jätteovanligt i den här åldern, men jag visste ju redan att jag fått en ovanlig hund... :grin: Synd bara att det ska drabbas på det här viset också.

Jo jag har tänkt i dom banorna också, och det är ju bara positivt. Men hur brukar tikar bli efter det dom blivit steriliserade? Jag vill ju ha tillbaks min tokiga lilla skit. Inte en lugn soffpotatis..
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Den tik jag känner bäst som är opererad har inte förändrats och blivit slö, hon är dessutom 12 år gammal (schipperke). Däremot ser man att hon blivit torrare i pälsen men det beror ju på hormonbalansen antar jag.

Det är nog ingen fara för temperamentet. Många opererar ju friska tikar i förebyggande syfte så man borde ju låta bli om de blir mkt förändrade av det :)
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Satt o läste lite på agria. Det är vanligast att medelålders tikar och äldre får det, och en av raserna som löper minst risk att få det är bl.a schäfer.

Och så får min väldigt unga tik det, som dessutom är schäfer..... Gaaah! Hur stor är chansen. :grin: Maximal otur.
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Usch, vad tråkigt!
Jag håller tummarna för att hon inte blir sämre och att operationen går bra.
Veterinären hade nog inte släppt iväg henne om det hade varit så akut att det inte gick att vänta till i morgon. Eftersom du bor i Stockholm finns alltid Bagarmossen att åka till om du inte tycker att det går att vänta hela natten.
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Tack alla. Nu är hon hemma och är jättetrött. Jag kommer förmodligen sova 0 timmar i natt, men men. Tog tempen nu när vi kom hem o den låg på 38.8, så det är ingen feber iaf. Ska tempa med jämna mellanrum o hålla koll på allmäntillståndet. Men det är lite svårt eftersom hon är så trött..

Jag tror inte heller att dom släppt iväg henne om det varit så illa, men det kan ju gå fort åt fel håll så man blir ju lite nojjig.
Hon blev iaf jätteglad när jag kom o hämtade henne och hon mådde inte så pass dåligt att hon inte hade tid att skälla ut ett gäng hundar, så än så länge så är det inte jätteakut..
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Uscha! :( Håller tummar och tår på att allt kommer att gå bra och att hon blir bra snabbt!
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Jag hade på 80-talet en leonbergertik som drabbades av pyometra efter sitt första löp och fick opereras vid elva-tolv månaders ålder. Har hört att när tikar drabbas så här unga så är det ärftligt .
Lycka till i morgon, det kommer att gå jättebra och du kommer att ha en pigg och glad hund snart igen!
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Håller tummarna att allt ska gå bra, fortsätt att uppdatera så vi vet hur det går :)

Tror ,som någon annan skrev, att hade det varit väldigt akut så hade dom inte skickat hem er utan till ett djursjukhus i stället, men förstår din oro hade inte kunnat sova jag heller :cry:
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Satt o läste lite på agria. Det är vanligast att medelålders tikar och äldre får det, och en av raserna som löper minst risk att få det är bl.a schäfer.

Och så får min väldigt unga tik det, som dessutom är schäfer..... Gaaah! Hur stor är chansen. :grin: Maximal otur.

De unga tikar jag varit med om som fått livmodersinflammation har alla varit schäfrar.
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Hoppas natten varit lugn för er...

Min tik fick livmoderinflammation när hon var 2 år. Hon opererades och fick komma hem några dagar senare. Pigg och glad!

Nu är hon 6 år och har inte förändrat sig ett dugg, samma galna lilla spaniel som innan.
Det som kan hända är att de har lättare att gå upp i vikt, så man får (om så händer) ransonera lite med maten när de blir äldre. De kan även få lite sämre pälskvalité samt att vissa kan bli inkontinenta, men detta kan man medicinera mot om så skulle vara fallet.

Håller självklart tummarna att operation idag går bra!
/Qbaby
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Hej alla. Natten var relativt lugn, jag har dock inte sovit mycket alls. Hade serie maraton med youghurt o saft.. Fick väl sova nån timme innan vi skulle iväg. Hon verkade pigg i morse, men väldigt pipig. Man märkte att hon hade ont. Lämnade in henne och åkte iväg o jobbade.
Vet. ringde runt 10 och brättade att allt hade gått jättebra, men hennes livmoder hade varit 3 ggr så stor som normalt, så det var tur att jag upptäckte det nu...
Har pratat med vet. igen nu på eftermiddagen och hon är tydligen jättepigg, äter och har varit ute o kissat. Så jag får hämta hem henne kl 19.30 i kväll. Så nu är det "vård av hund" som står på jobbschemat, tur att man har en chef som är hundägare...
Det känns skönt att det är gjort, och jag har börjat tänka på alla fördelar det medför. Hoppas hoppas bara att det inte blir några komplikationer.
 
Sv: Min älskade lilla Piraya...

Min alldeles egna tolkning är att det hänger ihop med dåligt immunförsvar, något som många schäfrar verkar ha. Kan inte svara på eventuell arvbarhet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
  • Artikel
Dagbok Snälla hjälp mig att hålla tummarna för Floor! Hon har tappat i vikt, piper när hon kissar och är hängig. Hon var sjuk för ett par...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
16 974
Senast: Lyan
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp