Min dator har börjat väsnas

aiquen

Trådstartare
Min dator har plötsligt börjat låta (surra) helt galet mycket. Det är inget konstant ljud, vilket bara gör det än mer enerverande. Det är precis som att den stannar till, tar sats och sedan "går på en alldeles för hög växel" när den arbetar (t.ex. ska öppna många Internet-fönster e.d.). Det låter verkligen som om den är nära en hjärtattack när den drar igång. Dock kan det ibland hjälpa att starta om datorn, men den har inte alls varit så innan. Så finns det något jag kan göra för att få den att bli normal igen? Formatera om hårddisken, kanske? (Är det förresten något man egentligen bör göra regelbundet, jämför typ bilservice?) Eller finns det något annat jag kan göra?

/aiquen, mycket tacksam för svar.
 
Sv: Min dator har börjat väsnas

Min förra dator började exakt som din gör nu. Det brukade räcka att starta om den eller slå till den lite så funkade den ett tag igen. Tillslut var jag tvungen att formatera om den och efter ytterligare någon vecka dog den för gott. (Den fyller iof fortfarande ett syfte eftersom strömmen till min skärm är kopplad genom den fortfarande) :p

Du bör absolut formatera om din dator regelbundet! Kan dock inte säga att jag gör det själv, men man borde.
 
Sv: Min dator har börjat väsnas

Öppna och rensa ut allt damm som sitter i fläktarna. Testa sen köra. Titta även på fläktarna när de startar, någon som har svårt komma igång och för ett "ojämnt" oväsen? Då börjar den gå sönder, och dags byta ut just den fläkten.

Du bör absolut formatera om din dator regelbundet! Kan dock inte säga att jag gör det själv, men man borde.
Nej, det bör man inte.
 
Sv: Min dator har börjat väsnas

Och varför inte det?
Känner flera som jobbar med det som anser att man bör rensa ut regelbundet.
 
Sv: Min dator har börjat väsnas

Det har jag också hört att man inte ska göra, för att det sliter onödigt mycket på hårddisken (har jag för mig).
 
Sv: Min dator har börjat väsnas

Motfråga: Varför skulle man? Vad vinner man på att formatera om regelbundet?
 
Sv: Min dator har börjat väsnas

Och varför inte det?
Känner flera som jobbar med det som anser att man bör rensa ut regelbundet.
En välunderhållen dator tjänar ingenting på att formateras om regelbundet. De som gör det är sådana som inte tar hand om sin dator, alternativt är för okunniga för att kunna lösa problem. (Ser alltför ofta folk som ger rådet att formatera och installera om allt så fort det är något litet problem.)
Denna installationen är två och ett halvt år nu, och det finns fortfarande inget att tjäna på att formatera.
 
Sv: Min dator har börjat väsnas

Men gud vad drygt att formatera om datorn hela tiden! Räcker ju med att rensa bort onödiga program och defragmentera (har väl iosf inget med fläkten att göra) lite då och då, men formatera, nej.
 
Sv: Min dator har börjat väsnas

Tack för alla svar! Jag ska försöka kolla upp fläkten... Men, igår diskfragmenterade jag min dator (för första gången någonsin; och datorn är typ två år :o. Dessutom flyttade jag över en del halvstora filer till min externa hårddisk för att få lite mer utrymme) och nu tycker jag inte ALLS att datorn låter lika mycket. Kan det vara så att diskfragmenteringen hjälpte eller inbillar jag mig bara?
 
Sv: Min dator har börjat väsnas

Om hårddisken var full så förstår jag att den väsnades pga att "swapfilen" fick dåligt med plats

defrag kan även det ha hjälpt en del det minskar arbets bördan för hårddisken så den slipper leta efter alla "fildelar"

formatera gör man bara som sista åtgärd när inget annat funkar...
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 527
Senast: LaMagia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler På senare tid har min dator börjat klydda. Jag misstänker att det är hårdvaruproblem, och jag hoppas att vi har några datorbyggare här...
Svar
17
· Visningar
1 892
IT & mobiler Finns det några snälla dataexperter här? :crazy: Hur sjutton formaterar man om hårddisken och installerar om XP på en Dell (Dell...
Svar
10
· Visningar
1 081
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp