Min första AR-kurs

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare walkyria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 210
W

walkyria

I februari är det dags, för första AR-kursen.:)

Ska bli sååå spännande, hoppas på att lära mig massor.
Däremot fanns det inte platser med häst kvar, så blir "bara fotfolk", men det kanske räcker första gången?

Det är tråkigt däremot att det ska vara så DYRT.
Finns inga tränare här där jag bor, så det annordnas bara helgkurser några gånger per år som är svindyra!!!:(

Kan man träna på egen hand????

Sv: Min första AR-kurs

Finns inga tränare här där jag bor, så det annordnas bara helgkurser några gånger per år som är svindyra!!!
Jag rider för min tränare 4 ggr om året (tror det är det vanligaste) och har räknat ut att kostnaden per år är ungefär samma som om man rider för en "engelsk" tränare en gång i veckan. Iaf de som finns att tillgå här omkring.

Kan man träna på egen hand????
Helt på egen hand är nog svårt, både att få bra resultat och hålla sig till just akademisk ridkonst (eller vad det är man tränar), det är är tillräckligt svårt för endel att ställa om sig med tränare.

Men tränar man som jag endast fyra ggr om året för tränare blir det ju att man tränar mkt själv. Jag har inte stött på några problem än så länge. Tränaren går ju inte upp i rök under den tiden h*n inte tränar mig, man kan ju alltid ta kontakt och diskutera problem, skicka bilder etc.

Det blir inte att tränaren löser problem åt dig utan du får klura lite själv när det blir så sällan. Jag får alltid "läxa" att träna på/in till nästa gång och det brukar vara alldeles rätt uträknat av min tränare så att vi hinner med att få kvalitet i "läxan" men inte så att jag har gått och känt att vi behöver mer att göra innan h*n kommer igen.

Får man fråga vem det är som kommer? Du kan pm:a om du inte vill skriva här..

Senast ändrad av en moderator:

Jag tränar för tränare 1 gång i månaden, och det är inte så värst dyrt.
Klubben som ligger i min stad anordnar träningarna.

Tillägger att när min tränare kommer är det heldag med två ridpass och teori.
Bor man nära någon tränare kan man oftast få privetlektioner hemma hos denn*.

Rebeccah- Hur är era träningar upplagda då? Är det endast ett ridpass var?

Att det är dyrare är väl kanske för att det ingå teori i de kurser som är flera dagar, då blir det naturligtvis dyrare. Men samtidigt tycker jag att det verkar väldigt bra med teorin.

Ska själv på min första AR-kurs i januari, ngt jag verkligen ser fram emot. Kursen kostar 1500:- + uppstallning 80:- + 200:- för mitt boende ink frukost + middag på kvällen till själkostnadspris. Så det blir lite pengar, men jag hoppas och tror att det är värt det!

Såg nu att du ska vara med som fotfolk, då vet jag ine om jag skulle betala 2800:-, det beror på vem det är som håller kurs;)

Såg nu att du ska vara med som fotfolk, då vet jag ine om jag skulle betala 2800:-, det beror på vem det är som håller kurs;)

Det skulle jag då inte betala för någon som fotfolk :devil: möjligtvis om Guérinière himself steg upp ur graven för att frälsa oss :rofl: :rofl:

De AR- kurser jag varit på tar ca 200 kr/dag för fotfolk. Då inkl. lunch. Det tycker jag är ett schysst pris, skulle inte vilja betala mer.

Vi tar 100 kr exklusive lunch, lunch finns då i viss mån att köpa för runt 50-lappen.
Tycker också att 200 inkl. lunch är helt ok.
Vissa personer (iaf en :p ) kan jag ju helt klart tänka mig betala lite mer för!

Det var visst inte så mkt som 2800, vette fasiken vart jag fick det ifrån:angel:

De AR- kurser jag varit på tar ca 200 kr/dag för fotfolk. Då inkl. lunch. Det tycker jag är ett schysst pris, skulle inte vilja betala mer.

250:-/dag utan lunch för fotfolk :smirk:

Som anordnare av en del kurser vill jag bara berätta att det inte är helt gratis att anordna kurser, tyvärr:smirk: . Instruktören har oftast ett fast pris för en kurshelg, sen moms på det plus att en flygbiljett Stockholm-Luleå tur och retur kostar nästan 2000 kr. Allt detta plus ridklubbens del i inkomsterna, mat till instruktören osv ska täckas av kursavgifterna. Vi försöker att dela hela summan på de åtta ridande ekipagen och sedan ha ett fast pris för fotfolk, för att kunna dra ner ridkostnaden något beroende på hur många markdeltagare vi får. Det brukar gå ungefär plus minus noll när allt är klart och det lilla överskottet som blir går till ridklubben som naturligtvis vill ha något för att de ställer upp med lokaler, ridhus och uppstallning. Vi som anordnar har absolut ingen del i pengarna och det har inte heller den "förening" under vilkens namn kurserna anordnas.

Sedan beror ju naturligtvis priserna på vilken instruktör det gäller. Smakar det så kostar det;) :smirk:

Som anordnare av en del kurser vill jag bara berätta att det inte är helt gratis att anordna kurser, tyvärr:smirk: . Instruktören har oftast ett fast pris för en kurshelg, sen moms på det plus att en flygbiljett Stockholm-Luleå tur och retur kostar nästan 2000 kr. Allt detta plus ridklubbens del i inkomsterna, mat till instruktören osv ska täckas av kursavgifterna. Vi försöker att dela hela summan på de åtta ridande ekipagen och sedan ha ett fast pris för fotfolk, för att kunna dra ner ridkostnaden något beroende på hur många markdeltagare vi får. Det brukar gå ungefär plus minus noll när allt är klart och det lilla överskottet som blir går till ridklubben som naturligtvis vill ha något för att de ställer upp med lokaler, ridhus och uppstallning. Vi som anordnar har absolut ingen del i pengarna och det har inte heller den "förening" under vilkens namn kurserna anordnas.

Sedan beror ju naturligtvis priserna på vilken instruktör det gäller. Smakar det så kostar det;) :smirk:

Sant sant, men varför vill ingen bra tränare bo i norrbotte då :smirk:

Ja, det kan man fråga sig. I västerbotten finns det ju en del mer eller mindre kända intruktörer. Men avståndet dit är ju ändå för långt för att man ska orka släpa hästen för en lektion.

Jag hoppas vår blivande instruktör i Integrerad ridning kommer tillbaka till Norrbotten efter utbildningens slut. ;) Det behövs verkligen inhemska instruktörer för att vi ska få hjälp mer regelbundet.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 079
Senast: Nova123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 467
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II