Min gamla hunds hälsa !

Tikkamatte

Trådstartare
Min blandrastik Tikka som är 12 +(2/10) har blivit gammal ! Har alltid varit en allert, pigg och glad hund men åldern tar ut sin rätt. Alltid varit lite kinkig med maten och är absolut inte den hund som kastar sig över allt i matväg utan hon har alltid ätit lugnt och aldrig varit tokig i allt som går att äta. Alltid haft ett speciellt beteende när det gäller sina löpperioder, lite glyttig, uppvaktar sin sin lika gamla kattkompis Tilda mest, 12 år även hon, innekatt. Vid löpperioden kan hon emellanåt vara nattätare, dagätare, smygätare etc etc, lite småknäpp brukar jag säga. Trodde att det även skulle bli likadant denna gång då hon påbörjade denna "löpperiod" som alltid infallit under jul- o nyårshelgerna. Kräkningar och lite dåligt mående, bäddar med mattor,inneskor etc, smått skendräktig men det brukar gå över relativt snabbt. Denna gång har det hållit i sig några veckor längre. Tikka har en vana eller ovana att hålla koll på var t ex alla igelkottar bor här i byn, in i buskar och ha sig är det bästa hon vet, där bor ju igelkottarna. Lite småäcklig är hon också då hon löper, slickar på hanhundskissfläckar, slicka på en groda/padda som slinker förbi + leta upp rester av avlidna små djur, fåglar etc. Skall testa avmaska henne men har inte sett något spår av mask i avföringen ! Ger henne Glucosamin pulver för att stärka hennes leder sen 2 månader tillbaka , detta är enda förändringen som skett vad gäller hennes kosthållning på flera år, hon äter torrfoder avpassat för gamla hundar. Kan Glucosaminet påverkat hennes mage ? Tikka har alltid ratat "människomat" och hundgodis är hon föga intresserad av, grisöron är det enda "hundgodis" hon älskar men får ung 1 i veckan ! Alla tips, råd, förslag, funderingar mottages tacksamt.

Vill tillägga att jag är mycket hundvan och haft hund i hela mitt 54-åriga liv (tikar endast) och ingen har avlidit innan fyllda 12 år. Tikkas fader blev 17 år och avled i sömnen ! Önskar att Tikka skall sluta på detta sätt hon med !
:meh:
 
Sv: Min gamla hunds hälsa !

Jag tycker du ska söka veterinär och få Tikka undersökt. Ett ändrat beteende vid löp eller att löpet verkar sitta i längre än vanligt är tecken på att något inte står rätt till, tex början på en livmoderinflammation.
 
Sv: Min gamla hunds hälsa !

Jag håller med Hemlig. Om du är tillräckligt snabb om det visar sig vara livmoderinflammation så kanske det kan hävas med hjälp av antibiotika.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hur uppstår de egentligen? En äldre hundbekant där jag bor påstår att hundar inte ska äta ost för att deras luktsinne blir sämre. Jag...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
12 952
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 251
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 231
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp