Bukefalos 28 år!

Min häst är bukig

susanne

Trådstartare
vad ska jag göra åt det. Jag vill få bort jättemagen. Det är inte fett, kan man göra något fodervägen? Någon speciell typ av träning som ger bra resultat?
 
Sv: Min häst är bukig

Så ser min häst också ut.. men proteinbrist tvivlar jag på, (på min häst), då höet har bra värden...
 
Sv: Min häst är bukig

Jag tog bort betforet från kosten, samt det mesta annat, som innehöll socker, då försvann bukigheten.
 
Sv: Min häst är bukig

1. har du bra värden på grovfodret?
2. hur mycket grovfoder och kraftfoder ger du?
3. hur är hästen musklad?
4. hur mycket tränas hästen?

justb med hur mycket grovfoder man ger kan man juh fråga sig.. t.ex har man en häst på 500 kg är den minsta högivan 6 kg hö, rekommenderat 7,5-8 kg hö.. men mer är bättre, MEN överdriver man och ger denna hästen 20 kg hö om dagen så kommer hästen att bli bukig, det tar nämligen ~33 timmar för fodret att gå från mun tills det att det trillar ut därbak.. så hästen kommer då ständigt att ha minst 30 kg hö i sin kropp om man ger 20 kg hö/dag.. och det är juh självklart att detta syns på utsidan..
 
Sv: Min häst är bukig

min häst äter 20kg om dan och hon e inte bukig alls.
va de när ja köpte henne men sen när ja börja träna henne så har all bukighet försvunnit.
dom kan äta så utan att bli bukiga beroende på hur man tränar o hur mycke.
 
Sv: Min häst är bukig

Om jag får veta vad din häst äter/dag och analysen på ditt grovfoder, så kan jag hjälpa dig.
Men spontant så tror jag att det är proteinbrist.
Om det är proteinbrist, så skall du fodra bort bykigheten med ett bra proteinrikt foder.
Och som alltid så föreslår jag då Inte_Ung blandning.
Lusernpellets uppblött i vatten och så blandar man i lika mycket havrekross.
 
Sv: Min häst är bukig

20 kg HÖ(TS= 84%, dvs 16 kg TS) eller 20 kg HÖSILAGE (TS= 60%, dvs 12 kg TS)?
 
Sv: Min häst är bukig

Jag har läst att man kan få bort bukigheten genom att träna upp bukmuskulaturen och att det inta alls behöver ha med fodret att göra... :bump:
Vet dock inte vilken typ av träning som är effektivast. Men det kanske ngn anna har koll på?
 
Sv: Min häst är bukig

Fast nu var det ju trådskaparens häst det gällde och inte din...eller hur ? Först bör hon ju utreda om det är/är inte proteinbrist istället för att börja träna som någon föreslog.
 
Sv: Min häst är bukig

ursäkta så hemskt mycket. Men tycker dock att man ska vara öppen för alla förslag, om inte bukigheten beror på proteinbrist så kan det lika gärna vara svag bukmuskulatur.
Om inte ändring av foderstaten hjälper så vet man ju vad som är felet...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Kan man gå in i bussen, flytta mellanväggen med lämmen stängd och göra iordning hästen som i en box om man har en B-kortabus? Fattar...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Kristall10
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Hästnyheter Många vill göra fint i stallet inför julen och skapa en speciell och hästvänlig julstämning bland hästar, halm, granris och rimfrost på...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp