B-kortsbuss, kan man göra iordning hästen i den?

JohannaB

Trådstartare
Kan man gå in i bussen, flytta mellanväggen med lämmen stängd och göra iordning hästen som i en box om man har en B-kortabus?
Fattar inte varför jag aldrig sett någon göra det om det går 😅 men det känns som om det borde funka? Eller behöver man någon speciell typ av buss för att det ska funka?
 
Kan man gå in i bussen, flytta mellanväggen med lämmen stängd och göra iordning hästen som i en box om man har en B-kortabus?
Fattar inte varför jag aldrig sett någon göra det om det går 😅 men det känns som om det borde funka? Eller behöver man någon speciell typ av buss för att det ska funka?

Lämmarna i både 2 och 3 hästars 3,5 tonnare är flyttbara så gör som du tycker. Bara olika svårt att haka loss från vägg/bom precis som i et släp.
 
Toppen!
Är det smidigt att göra så (om du vet eller har hört från någon)?

Jag funderar lite på framtiden och skulle gärna slippa ifrån att ha en stor dragbil… trivs med min lilla bil jag har nu och kan tänka mig att en elbil vore mest praktiskt för mina privata resor och att då kanske ändå en B-kortsbuss för hästarna vore något..
Men då hade det varit väldigt smidigt om man enkelt kunde använda den för att också göra iordning före/efter ridning om man åker själv.
Jag vet att man kan träna hästar att stå uppbundna utanför transporten men mina odjur är inte riktigt där ;) och åker man ensam är det inte så lätt att träna bra heller 😅
Eftersom jag har så stora (tunga) hästar är det också bara en åt gången jag kommer ha med mig, det blir för krångligt ha två med om man är bara en person också förstås ;)
 
På de jag varit i måste en öppna lämmen för att komma in till hästen. Men om du gör det är det enkelt att flytta mellanväggen och fixa hästen därinne. Har sett ryttare göra så på tävling😃. För månget år sen hade jag en häst som åkte helt utan mellanvägg i vanligt släp, gjorde alltid iordning honom i släpet då. Supersmidigt!
 
Det lättaste är nog att du kollar på lite olika modeller och försöker hitta det som passar dig. Jag har bara använt en B-kortare en gång och det var en stuterimodell där man kunde öppna en dörr till varje spilta baktill från utrustningskammaren och gå in den vägen utan att fälla ned lämmen vilket var väldigt smidigt när två bångliga unghästar skulle tränsas.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 720
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp