Bukefalos 28 år!

Min häst är skrynklig.. ???

S

Soul

Nu ikväll när jag var ute och kollade till min travare på snart 1 år så upptäckte jag att han är skrynklig i huden över hela kroppen.

Man kan säga som så att det ser ut som om du knölar ihop en skjorta och sedan vecklar ut den igen, så ser han ut i huden.
Nu vet jag inte om det har funnits där innan då han har haft vinterpäls men det var ett tag sedan han fällde denna och jag kan inte minnas att han har sett ut sån innan...

Vatten har han fri tillgång till så det känns inte som om han kan vara uttorkad direkt, jag har ju sett att han dricker....

Vad är detta för något?
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Jag har aldrig varit med om något som kan beskrivas så. Har du bilder?
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Det har möjligen inte regnat en del sedan sist du såg honom?
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Nej jag har inget kort...

Jo det har regnat idag t.ex... Men här har det småregnat en del de senaste dagarna
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Min häst har sett ut som du beskriver ett par gånger nu denna våren. Jag har en möjlig teori, att det är märken efter att hästen har legat samt är lite uttorkad därför har rynkorna inte gått tillbaks.
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

om det är i huden ( ej pälsen) så kan det vara pga eksem. har sett en del eksemhäst som varit "skrynkliga".
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Har han en kort tät päls så kan den får ett skrynkligt utseende om den blir riktigt blöt. Inte ovanligt att nyfödda föl ser skrynkliga ut det första dygnet när de har torkat.
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Jo jag hade också den tanken att det kunde ha varit för att han har legat ner, men jag har inte sett han ligga sedan jag kom hem... Jag får kolla i morrn och kanske försöka få en bild...

Jag tycker inte att det ser ut som exem... Du kakn inte ge nån exempel bild?
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Jo hans päls är kort och tät...
Jag får kolla nån dag när det är fint väder också...
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Det kan sitta i i flera dagar efter att den blivit riktigt våt.
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

som på människor om man har badat länge då?:D
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

kl

har sett hästar som fått märken i pälsen av underlaget de legat på (gräs/halmstrån som ger streck), typ som "sovränder" som man själv kan få på kroppen av sömmar och veck på sovkläder och lakan. Går bort på ett par dagar eller om man blöter pälsen.
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Jag vet också en ponny som blev skrynklig i huden pga av exem.
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

som på människor om man har badat länge då?:D

Ja nästan fast mer som om gått och lagt sig med vått hår som sedan torkat under natten. Och fått någon makalös frissyr på morgonen som går att få bort utan ny tvätt :D
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

men hon menar helt säkert pälsen..
tror inte hon rakat hela hästen så den inte har någon päls kvar så man ser huden klart och tydligt..
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Fast det ser ut att vara huden, han har så extremt kort sommarpäls så det ser ju ut att vara under pälsen det är.
Typ som blodåder fast det är tecknat som en skrynlig skjorta, ja det är svårt att förklara
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

Har du ingen möjlighet att lägga upp en bild då? Mycket lättare att förstå vad du menar då! :idea:
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

om huden är svullen och skrynklig så syns det alldeles utmärkt genom sommarpäls..

soul; han kanske har kliat sig våldsamt så huden har skadats eller rullat sig på en växt som gett en allergisk reaktion?
 
Sv: Min häst är skrynklig.. ???

om huden är svullen och skrynklig så syns det alldeles utmärkt genom sommarpäls..

soul; han kanske har kliat sig våldsamt så huden har skadats eller rullat sig på en växt som gett en allergisk reaktion?

Hmm, om vi nu säger att han har rullat sej på en växt som sedan gett en allergisk reaktion så hur stor är chansen att då hästen för utslag över HELA kroppen lixom.. Utslag sprider sej inte över hela kroppen utan stannar där det som orsakade det hela placerades/trycktes in eller dylikt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 076
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 427
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp