Bukefalos 28 år!

Min häst är tjurig mot andra hästar

C

CindyLou

Jag har ett problem som jag inte brytt mej om förut men nu börjar det gå överstyr. Jag har en snart 5 årig arab vallack som jag haft sedan han var 1 1/2 år. Han är väldens goaste och snällaste häst att hantera och rida. Men han är på andra hästar. Det började som 2 åring när han var på sommarbete hände det något och fick komma hem efter en sparkskada,samma sommar blev han genomjagad två gånger genom eltråden i hagen. sensommaren/hösten och vintern mellan han var 2 och 3 år gick han hos grannen och deras ett år äldre b ponnyvallack och deras c ponny sto.Båda ranghöga och dom acepterade inte hans tjaffs. Han började reta dom och dom gav igen och han hade sår på hela halsen genom hela denna period. Han gav sej inte utan forstatte "reta" dom.Tillslut fick han en rejäl sparkskada på bogen men han fortsatte ändå. Tog hem honom våren när han var 3 år och han fick gå ihop med en lika gammal appaloosavallack och en ett år yngre quartersto. Appaloosan funkade det bra med han var mkt mild till sättet men min häst kände sej hotad när jag skulle fodra i hagen och sprang och puttade omkull mej och jagade sedan den andra hästen och ställde sej sedan framför mej där jag låg på backen och "vaktade mej". Han visade många gånger att jag han inte gillade att jag skulle klappa den andra hästen. Detta acepterade jag inte och han slutade med det. När det gällde quarterstoet så gick han och tjurade och grinade mot henne nästan hela tiden. Köpte sedan ett 8 årigt arabsto och dom andra hästarna åkte hem. Hon är en lågrangad häst och min vallack och hon fann varandra direkt men han kunde gå och tjura stundtals och visa missnöje med öronen bakåt. Nu är han snart 5 år och hon 10 och nu även dräktig. Under hela tiden vi haft dom ihop i lite mer än 1 1/2 år så kan han gå efter henne och hålla på och bita henne på rumpan. Det kan gå 10 minuter men han bara följer och fortsätter, skulle hon börja trava så springer han efter och fortsätter bita. Ibland så kan hon sparka bakut någon gång men han blir aldrig träffad och fortsätter snabbt efter att bita på henne.
I hagen när jag ska höfodra i höhäcken så kastar han sej runt och springer med bakåtstrykna öron och jagar henne några minuter innan de går och äter. Han kan då ta och jaga iväg henne så att han tar hennes plats någon gång innan han acepterar att hon står brevid och äter. Samma var det förut när vi fodrade i två baljor långt från varandra då skulle han springa och sparka bakut och vara velig tills han betsämde vart han skulle äta och hon fick finna sej i det.
Nu sista veckorna har han tom börjar på nätterna att bita på trät och dra tänderna mot gallret i boxen men enbart på mellan väggen,alltså mot stoet box.Trotts målat med grusblandat färg och antibit. Funderar på att byta box så han står¨på andra sidan gången så båda kan vara ifred.

Är detta ett problem eller ska jag bara blunda för det?
 
Sv: Min häst är tjurig mot andra hästar

jag hade inte nonchalerat det, om man är på så dåligt humör alltid, skulle jag iallafall tro att det fanns ett problem. Vad är en annan fråga. kanske magsår eller något som gör ont. Det är inte säkert att han har ont, men det låter så.
 
Sv: Min häst är tjurig mot andra hästar

Han är genomkollad på ATG i Juli ua. För 1 1/2 vecka sedan + i sommras undersöktes munnen. Han är alltid superglad när man kommer in i hagen,väldigt mild och gosig. Tillämpar NH från första stund när jag köpte honom och mina barn på 3 och 7 år kan handskas med lätthet med honom. Kom på att vi började på ridskola i höstas en gång i veckan och i början var han skittjurig mot dom andra hästarna, småhögg ot dom och öroen bakåt. Nu är det mkt bättre och bara öronen åker bakåt ibland och han tvärstannar inte riktigt lika ofta längre om någon annan häst kommer för nära. Samma är om vi skrittar ut med grannen ibland att han går och tjurar och vi rider brevid varandra och ibland när vi är sist men aldrig före. Han får 9kg hö och hackad lusern och ngt överskott på MJ. Han är ju inte tjurig alltid men det händer vid ridning med andra hästar,vid lunchfodringen i hagen plus ibland i hagen mot andra hästar då och då och i box nattetid.
 
Sv: Min häst är tjurig mot andra hästar

Mitt sto har i flera olika sammanhang betett sig som din häst, det beror på vart hon hamnat i rang i just den flocken. Har känt hästen i tio år och hon har inte ont någonstans utan fungerar så.
 
Sv: Min häst är tjurig mot andra hästar

Kan det vara så att han hävdar sej ofta för att visa vilken tydlig ledare han är? ( nu varande med mitt sto.)

Och inte riktigt acepterat att han inte är högst i rang när han gick hos grannens ponnyer utan bara fortsatt att försöka klättra i rang fast ingen av dom andra gav sej?
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp