Min häst drar och går inte att få stopp på!

emskristina

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp.
Jag köpte en häst i början på februari, importerad från Holland. Han var omusklad och tunn och så han har fått mycket mat för att lägga på sig hull och tanken var att vi skulle börja bygga upp honom sakta med säkert.
Två veckor fick han bara landa och fick massa mat och promeneras och longeras.
Sen hoppade jag upp och vi skrittade och travade korta stunder några gånger i cirka två veckor. Tills en dag då det var en kille i ridhuset som lyfte en bom precis bakom honom och har blev livrädd och drog iväg. Har bokstavligen körde rodeo längs hela långsidan innan jag flög av som en vante. Oturligt nog så landade jag på knäna och korsbandet gick av. Jag tänkte väl att "jag han blev rädd, sånt som händer".
Eftersom jag nu inte kan göra någonting själv så får jag hjälp av min faster och hennes kompis. Problemet är bara att han har fortsatt att dra iväg på det viset helt utan anledning. Man kan skritta lugnt på honom och helt plötsligt bara drar han. Han drar in rumpan under sig, drar upp huvet och sticker, det går inte att få hejd på honom. Samma gäller vid longeringen, han drar iväg varv efter varv och har nästan gått omkull flera gånger.
Jag förstår verkligen inte varför och jag känner mig så hjälplös eftersom jag inte ens kan gå själv ordentligt..
Han är kollad av veterinär och har även haft eguiterapeut ute två gånger nu och han har inte ont nånstans. Dessutom är han världens coolaste i övrigt, lugn och trygg i all annan hantering och man kan göra i princip vad som helst med honom och han bara finner sig i det och njuter av vårat sällskap.
Just nu känner jag bara att jag inte vill att någon av dom rider heller utifall att någon skulle göra sig riktigt illa och dom vill nog inte hjälpa mig så länge till heller.
Jag känner även själv att jag börjar bli osäker med att hoppa upp igen sen när skadan har läkt.
Någon som har erfarenhet och kan ge mig tips?! Bomba med förslag, jag behöver verkligen hjälp!
 
Jag vill komma med mina 5cents, har själv fått mig världens ögonöppnare efter haft nästan esakt samma problem med mitt sto. (nu är hon tyvärr utdömd och kommer inte bli ridhäst igen) men hon skenade också iväg i rodeo när hon blev rädd bakifrån och gjorda esakt samma som din. Nu har hon ryggproblem till följd vilket inte gjort saken bättre. Vill dela följande videor:
tycker han har riktigt många bra och förklarar tydligt vart problemen uppstår. Om du tycker du kan använda det eller inte, är upp till dig :) men iaf öppnat mina ögon från många problem med mitt sto, och kommer definitivt bygga på dessa grunder med nästa häst.
 
Om han blir bakrädd och panikar hade jag tagit hjälp av proffs med att få honom trygg igen.
Jag hade inte ridit/longerat alls förrän jag fått rätt hjälp-någon som kan reda ut det.


Kompisens häst gjorde sådär efter ha blivit skrämd när ryttaren trillade av. (Unghäst dessutom)
Skickades till proffs och är idag trygg och ridbar. Kan hamna i panikläge men det är väldigt väldigt sällan. Men visst måste man ha det i bakhuvudet att det kan ske.
Hästen är världens snällaste häst verkligen, stencool och vill vara till lags, men känslig.
 
Två frågor : Kommer hästen direkt importerad från Holland till dig ? Visst är det din första egna häst ?

Utöver de frågorna så är det tyvärr ofta olyckligt att helt vila en nyinköpt häst om den varit i träning innan köpet, samtidigt som man fodrar upp den med en massa mat . Det blir som bäddat för mycket överskottsenergi på en häst sen som är i en ny miljö och med en ryttare som kanske inte är jätterutinerad osv . Väldigt lätt att det kan bli fel trots att tanken var god och välvillig i vad man trodde var bra för hästen ....
 
Jag skulle nog inte utesluta smärta bara för att han är kollad av veterinary. Inte så att du måste undersöka honom igen, men ha det kvar I tankarna att det kan vara fysiskt. Kan det vara relaterat till tänder, t.ex? Alternativet är väl att han har haft taskiga upplevelser av något och får nån slags flashback och drar. Ovasett anledning tycker jag som övriga att du ska ta hjälp och inte utsätta dig själv för risker.

Du kan ju se over hans 'livssituation' - ta bort kraft, ge mycket grovfoder, mycket utevistelse, långa promenade, sällskap I hagen som han trivs med, etc.
 
Nejdå det är absolut inte min första häst, har haft egna hästar i 15 år men aldrig någon med dessa problem.
Veterinär ordinerade vill i 2 veckor pga att han var ganska trött av sig och hade rest långt. Han hade varit i ett försäljningsstall 4 dagar innan jag köpte honom.

Två frågor : Kommer hästen direkt importerad från Holland till dig ? Visst är det din första egna häst ?

Utöver de frågorna så är det tyvärr ofta olyckligt att helt vila en nyinköpt häst om den varit i träning innan köpet, samtidigt som man fodrar upp den med en massa mat . Det blir som bäddat för mycket överskottsenergi på en häst sen som är i en ny miljö och med en ryttare som kanske inte är jätterutinerad osv . Väldigt lätt att det kan bli fel trots att tanken var god och välvillig i vad man trodde var bra för hästen ....
 
Tack så jättemycket för era svar! Vi har nu beslutat att sälja honom. MEN det är enbart då jag inte kommer att kunna rida på ca 1 år, jag fick ikväll reda på att knät ska opereras och det tar ca 1 år innan jag kan rida eller tömköra ordentligt. Jag har tyvärr inte råd att lämna bort honom till någon som har de möjligheterna att hjälpa mig och jag kan inte låta honom stå i 1 år då de som hjälper mig inte kan eller har möjligt till att hjälpa mig så länge.
Riktigt tråkigt då han skulle bli en riktigt fin häst efter mycket träning och uppbyggande..
 
Nejdå det är absolut inte min första häst, har haft egna hästar i 15 år men aldrig någon med dessa problem.
Veterinär ordinerade vill i 2 veckor pga att han var ganska trött av sig och hade rest långt. Han hade varit i ett försäljningsstall 4 dagar innan jag köpte honom.


Ok . Jag fick intrycket från tidigare trådar att du inte haft egen häst osv .
Var hästen i så dåligt skick vid köp alltså att veterinären beordrade total vila i 2 veckor men sen rida på som vanligt ?
Tråkigt att du skadat dig det låter hemskt med ett år konvalescens det är ju en jättestor skada när det tar så lång tid :(
Hoppas det går lätt att sälja hästen till ett bra hem trots läget . Hoppas det löser sig till det bästa även för hästen !
 
Den tidigare jag skrivit om hade jag på foder han var väldigt, väldigt undernärd och omusklad. Fin i ridningen dock, det vår hans personlighet och ridningen som fick mig på fall. Sen såg han hemsk ut i kroppen men det har jag varit med om tidigare så det var inget problem för mig.
Nja inte rida på som vanligt utan starta väldigt lätt ja det är riktigt trist..
Tack! Hoppas vi hittar rätt person för honom.

Ok . Jag fick intrycket från tidigare trådar att du inte haft egen häst osv .
Var hästen i så dåligt skick vid köp alltså att veterinären beordrade total vila i 2 veckor men sen rida på som vanligt ?
Tråkigt att du skadat dig det låter hemskt med ett år konvalescens :(
Hoppas det går lätt att sälja hästen till ett bra hem trots läget . Lycka till :)
 
Hade en väldigt liknade historia på mitt förra stall. Importerad från Holland, vacker som en dag, började helt problemfritt, sen bara small det. Ryttaren flög av och skades sig illa, hästen skickades på tillridning.
Efter sjutton "om" och fjorton "men" konstaterades en gammal nack-skada. Då var hästen klinikbesiktad och hade röntgenplåtar med sig vid köp.
Tycker de är luriga de här Holländarna, jag upplever att det är många problem med dem.
 
Det här ksk låter dumt men jag tycker det låter ganska mkt som en häst som har lärt sig hur man får av ryttaren. Jag hade en liknande historia med min häst, en gång föll jag av i skogen när han vände om och skenade tillbaka till stallet. Det tog ett bra tag tills han slutade. Så det krävdes massor men uteritter med sällskap osv. Men det är otäckt att din nästan går omkull, och väldigt farligt!! Mitt tips skulle nog vara att "nöta" på. Men bara ni är rädda om er!! Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 365
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 011
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 647
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp